حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

آمار فوت بر اثر هاری در کشور و کردستان

  • کد خبر : 20527
  • 09 آبان 1402 - 9:16
آمار فوت بر اثر هاری در کشور و کردستان

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، تا چند سال گذشته به ندرت سگی در داخل شهر سنندج مشاهده می‌شد که در معابر و پیاده‌روها لم داده و خوابیده باشد، اما طی چند سال اخیر این صحنه بارها تکرار شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. تصاویر خوابیدن چند قلاده سگ مقابل در منازل […]

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، تا چند سال گذشته به ندرت سگی در داخل شهر سنندج مشاهده می‌شد که در معابر و پیاده‌روها لم داده و خوابیده باشد، اما طی چند سال اخیر این صحنه بارها تکرار شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. تصاویر خوابیدن چند قلاده سگ مقابل در منازل و اطراف خودروها در موارد متعدد در فضای مجازی نیز منتشر شده است و شهروندان سنندجی بارها نارضایتی خود را از این مسئله اعلام کرده‌اند.

جدای از وحشتی که ممکن است برای یک فرد پیش بیاید، مورد حمله و تهاجم قرار گرفتن از سوی سگ‌ها نیز یکی از مشکلات جدی است و افزایش بی‌سابقه سگ‌ها در شهر سنندج، داد مردم شهر را نیز درآورده است.

حذف کردن همه سگ‌ها در داخل شهر از دیدگاه چرخه اکوسیستم شهر، کاری درست نیست

ایمنا نوشت؛ شکور صلواتی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اظهار داشت: حذف کردن همه سگ‌ها در داخل شهر از دیدگاه زیست محیطی و چرخه اکوسیستم شهر، کاری درست نیست چون تعدادی سگ باید برای حفظ قلمرو و محافظت در برابر ورود سگ‌های خطرناک به داخل شهر وجود داشته باشد.

وی در مورد دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها در داخل شهر سنندج نیز می‌گوید: متأسفانه مشاهده می‌شود که خود شهروندان از شهرها و روستاهای اطراف در ورودی شهر سنندج و بویژه در ساعات نیمه‌شب اقدام به رهاسازی سگ‌های باغ و خانگی خود می‌کنند چون در فصل زمستان امکان نگهداری آنها را ندارند که ما درخواست می‌کنیم مردم از رهاسازی سگ‌های باغ خود به داخل شهر خودداری کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج می‌افزاید: طرح عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها شامل همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌شود که در استان کردستان هیچ شهرداری و دهیاری بجز شهر سنندج این مسئله را انجام نمی‌دهد. همین مسئله موجب شده است که افرادی غیربومی و حتی از استان‌های دیگر نیز سگ‌های منطقه و شهر خود را به وسیله خودرو به ورودی شهر سنندج و نواحی منفصل شهری انتقال داده و رهاسازی کنند و باعث افزایش جمعیت سگ‌ها و نارضایتی شهروندان شوند.

در استان کردستان از سال ۱۳۸۳ تاکنون، فوت بر اثر هاری نداشته‌ایم

جهانبخش یوسفی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: براساس آمارهای موجود، در سال ۱۳۶۸ میزان بروز حیوان گزیدگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور، ۵۶ مورد بوده، اما این آمار در سال ۱۴۰۱ از هر ۱۰۰ هزار نفر به ۳۷۶ مورد رسیده که روند صعودی داشته است.

وی می‌افزاید: در استان کردستان نیز میزان بروز حیوان گزیدگی از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، ۱۶۲ مورد، در سال گذشته ۱۷۳ مورد و هفت ماهه امسال ۲۱۰ مورد بوده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور ۱۶ مورد فوت بر اثر هاری، سال گذشته ۱۴ مورد و شش ماهه نخست امسال ۱۳ مورد گزارش شده است. در استان کردستان از سال ۱۳۸۳ تاکنون، فوت بر اثر هاری نداشته‌ایم.

وی به افرادی که سگ‌های خانگی نگهداری می‌کنند توصیه می‌کند سگ‌های خانگی حتماً واکسینه شوند، چراکه احتمال انتقال ویروس هاری کم می‌شود، با این وجود افرادی هم بوده‌اند که توسط سگ واکسینه شده مورد گزش قرار گرفته‌اند. این افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و واکسن هاری برای آن‌ها تزریق شود، چراکه سطح ایمنی‌زایی واکسن‌های حیوانات برای ما مشخص نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20527
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.