حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
2
نهادی که جایگاه واقعی خود را پیدا کرده‌ است؛

شوراها، پارلمان‌هایی برای حل مسائل محلی

  • کد خبر : 33839
  • 09 اردیبهشت 1403 - 11:21
شوراها، پارلمان‌هایی برای حل مسائل محلی
در تقویم رسمی کشور ما (ایران) روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده است و به همین مناسبت همایش روز ملی شوراها در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، روزی که می توان شوراها را پارلمانی برای حل مسائل محلی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، نهم اردیبهشت ماه «روز شوراها» است، در قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای دارند تا جایی که چند اصل از اصول قانون اساسی به جایگاه شوراها اختصاص دارد، به همین مناسبت همایش روز ملی روستاها در سنندج با حضور استاندار کردستان برگزار شد.

حسن عسکری فرماندار سنندج صبح امروز در همایش روز ملی شوراها که به مناسبت نهم اردیبهشت سالروز تأسیس نهاد مقدس شورای اسلامی در مجمتع فرهنگی فجر سنندج برگزار شد اظهار داشت: وعده صادق دستاورد بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است که همواره باید از آن یاد شود و نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شود.

فرماندار سنندج گفت: امروز سالروز تشکیل شوراهاست، شوراها را می‌توان تبلور عینی مردم‌سالاری دینی دانست چرا که ظرفیتی برای مشارکت مردم در کارهاست و حلقه‌ای واسطه‌ای اجرای کارهایی است که شکل می‌گیرد و تصمیمات شوراها در زندگی مردم قابل تأثیرگذاری است.

وی بیان داشت: شوراها یک پارلمان محلی برای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری شهر و روستاهاست.

عسکری ادامه داد: توسعه شهر و روستاها در گرو انتخاب شوراهای اصلح و کارآمد اساست؛ لذا مصلحت دم جز مهم‌ترین اولویت‌های شوراها باید باشد و همواره مصلحت عامه مردم را لحاظ کنند؛ چراکه تصمیمات آنها در زندگی مردم تأثیرگذار است؛ لذا هر چه متعهدتر و متخصص‌تر باشند تأثیرگذاری‌شان بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات شوراها اگر در راستای اهداف قانون بالادستی باشد مسلماً در زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود.

 اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در ادامه اظهار داشت: سعی ما همیشه بر این بوده است که با شیوه‌های مختلفی در مناطق مختلف استان حضور و با مشکلات از نزدیک دست‌وپنجه نرم کنیم؛ زیرا اعتقادی به مدیریت ستادی و پشت‌میزنشینی و کارگروهی ندارم.

 وی گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبارات مالیات بر ارزش‌افزوده و قیر تأمین شده است و کمک دولت به شهرداری‌ها در ۱۴۰۱ با رشد خوبی به ۹۶۰ میلیارد و سال گذشته یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید، همچنین بیش از ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات موردنیاز تأمین شده که اعتبار بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است.

 وی افزود: بیش از ۵۰ هزار نفر مسافر و گردشگر از مراسم ۱۰۰۰ دف پالنگان استقبال کردند هرچند به دلیل نبود زیرساخت‌ها مردم مقداری دچار مشکل شدند؛ اما در کل این موضوع به شاخص مهمی برای ثبت جهانی پالنگان به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شد.

 وی خاطرنشان کرد: در ۲۰۰ روستای استان کردستان شاهد مهاجرت معکوس بالغ بر ۴۰ هزار نفر بودیم که به‌واسطه خدمات زیرساختی و مختلفی است که در روستاها صورت‌گرفته است.

 وی با تقدیر از اعضای شورا و دهیاران و شهرداران گفت: این زمینه را فراهم کرده که بتوانیم با رویدادمحوری کردستان را به ایران و جهان معرفی کنیم.

 عزت رضایی رئیس شورای شهر سنندج در ادامه گفت: جایگاه شوراها یک جایگاه شرعی است که لازم است مسئولین این امر مهم را در نظر داشته باشند.

وی گفت: وظایف و اختیارات شوراها حائز اهمیت است؛ اما در اداره امور کشور متأسفانه دیده نمی‌شود و شوراها برخاسته از بطن مردم است؛ لذا شوراها اگر درخواستی دارند برای پیشرفت خود مردم است که این امر مورد غفلت واقع شده است؛ لذا دفاع از موکلین وظیفه همه ماست.

 وی اضافه کرد: به‌راستی مشکلات بودجه‌ای در بحث شوراهای شهر و روستاها بسیار است که امیدواریم مسئولین به این امر رسیدگی کنند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33839
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.