حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

کردستان؛ از وابستگی به پزشکان هندی و پاکستانی در دوران پهلوی تا احداث مجهزترین بیمارستان غرب کشور به برکت انقلاب

  • کد خبر : 5944
  • 14 بهمن 1401 - 3:40
کردستان؛ از وابستگی به پزشکان هندی و پاکستانی در دوران پهلوی تا احداث مجهزترین بیمارستان غرب کشور به برکت انقلاب
یکی از معضلات مردم در دوره پهلوی، عقب‌ماندگی این رژیم در حوزه سلامت و بهداشت بود که به شدت زندگی مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، به شهادت تاریخ، کمبود پزشک متخصص، عدم دسترسی به دارو، فقدان مراکز پزشکی معتبر، عدم وجود بیمه‌های درمانی و … تنها بخشی از مشکلات مردم در زمینه بهداشت و درمان بود و همین موارد موجب شده بود تا آمار مرگ ومیر خصوصا در مورد نوزادان و کودکان به‌ طور چشمگیری روند سعودی داشته باشد و همین باعث شده بود که هر خانواده ای حداقل یک کودک یا دو کودک خود را به خاطر نبود امکانات بهداشتی از دست بدهند.

فاطمه دره گیلانی یکی از پرستارانی است که در زمان پهلوی در یکی از بیمارستانها مشغول به خدمت در حوزه  درمان بوده است در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: شرایط بیمارستان‌ها قبل از انقلاب با شرایط بعد از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست، در قبل از انقلاب امکانات بهداشتی و پزشکی یا با کمبود مواجه بود و یا اصلا خبری از امکانات نبود ومردم  در شرایط بدی قرار داشتند و همین امر باعث شده بود تا آمار مرگ و میر هر روز بالا رود.

وی گفت: فاجعه ‌بارترامر در حوزه سلامت در آن دوره این بود که به دیلی کمبود پزشک دولت مجبور به استخدام پزشکان خارجی آن هم از کشور های همچون پاکستان، هند و فیلیپین بود.

این پرستار بازنشسته در ادامه افزود: کمبود پزشک باعث شده بود که مردم در بسیاری از موارد برای درمان بیماری‌های خود به ‌طور سنتی عمل کنند چرا که امکانات لازم در بیمارستان ها نبود به عنوان مثال شرایط زنان در بحث زایمان اوضاع مناسبی نداشت و بسیاری از موارد یا مادر جان خود را از دست می دادند و یا نوزادش را از دست می داد.

وی بیان داشت: با نگاه مقایسه ای به وضعیت بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب می توان دریافت كه این بخش در استان بعد از انقلاب با چه پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده است چرا که  پس از پیروزی انقلاب تاكنون یكی از دغدغه ها و اولویت های مسوولان، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت افراد جامعه بوده و امروز وضعیت بهداشتی و درمانی در شهرها و روستاهای كشورمخصوصا در استان کردستان  به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

 

ارتقای سطح سلامت و بهداشت مهمترین دستاورد انقلاب در کردستان

كردستان یكی از استان هایی است كه قبل از انقلاب از لحاظ بهداشت، درمان ، تجهیزات پزشكی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از هیچگونه امكانات تشخیصی با تكنولوژی بالا برخوردار نبود، اما هم اكنون به بركت انقلاب اسلامی امكانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسكن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه های متعدد و مجهز به امكانات روز در استان وجود دارد و شهرها و روستاهای استان در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

ارتقای سطح سلامت و بهداشت در شهرها و روستاها، افزایش تعداد پزشكان،كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، كنترل و ریشه كنی بیماری های واگیردار، رشد و بهبود تغذیه، توسعه بیمه های درمانی، افزایش امید به زندگی،پوشش همگانی خدمات درمانی و پزشكی در سایه اجرای طرح تحول سلامت تنها گوشه ای از رهاوردهای انقلاب اسلامی برای درمان و سلامت مردم کردستان است.

 

ارتقاء شاخص‌های حوزه بهداشت

وی با بیان اینکه تعداد خانه‌های بهداشت قبل از انقلاب ۲۲ باب و تعداد مراکز بهداشتی و درمانی ۵۰ مرکز بوده است، افزود: اما در حال حاضر ۶۳۰ باب خانه بهداشت، ۱۵۲ مرکز خدمات جامع روستایی و ۱۱۹ پایگاه بهداشتی شهری در استان وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه واکسیناسیون یکی از مهمترین خدمات بهداشتی است، اضافه کرد: قبل از انقلاب شاخص پوشش واکسیناسیون در استان کمتر از ۴۰ درصد بود، اما امروز این شاخص به ۱۰۰ درصد رسیده است.

کاهش مرگ و میر نوزادان

عبدالملکی در ادامه تصریح کرد: افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال، کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقاء تجهیزات پزشکی و درمانی بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

ارتقای شاخص امید به زندگی

وی شاخص امید به زندگی قبل از انقلاب را ۵۴ سال اعلام کرد و گفت: پس از انقلاب با تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و افزایش امکانات و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی امید به زندگی در میان مردان به ۷۶ سال و در میان زنان به ۷۴ سال رسیده است.

افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

وی با ذکر اینکه قبل از پیروزی انقلاب تنها هفت بیمارستان آن هم با تجهیزات بسیار کم با ۲۵۵ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت اما اکنون این تعداد به ۱۶ بیمارستان با ۲ هزار و ۵۷۲ تخت فعال رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در دوران قبل از انقلاب هیچ‌گونه امکانات درمانی تخصصی در بیمارستان‌های استان وجود نداشت، اما امروز بیمارستان‌های ما مجهز به امکانات مختلف از جمله آنژیوگرافی، رادیوتراپی، ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، دستگاه شتاب‌دهنده خطی و … است.

رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت

عبدالملکی با بیان اینکه درصد بالایی از پزشکان استان خارجی بودند و تعداد پزشکان استان قبل از انقلاب با وضعیت کنونی قابل قیاس نیست، ادامه داد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ۵۰۰ پزشک متخصص، ۷۱ نفر فوق‌تخصص و فلوشیپ، یک هزار نفر پزشک عمومی و دندانپزشک و ۳۳ نفر دندانپزشک متخصص در استان مشغول خدمت هستند.

ارتقاء تجهیزات پزشکی و درمانی

وی با اشاره به تجهیزات درمانی و پزشکی استان در حال حاضر و مقایسه آن با دوران قبل از انقلاب گفت: در سطح بیمارستان‌های استان ۱۸ دستگاه سی‌تی‌اسکن، ۸ دستگاه ام‌آر‌آی، دو دستگاه شتاب‌دهنده خطی، ۱۳۰ دستگاه دیالیز و ۲۷۰ دستگاه ونتیلاتور فعال خدمت ارائه می‌دهد و طبق نظام سطح‌بندی دسترسی برای همه ایجاد شده است.

عبدالملکی ضمن اشاره به خدمات قابل تحسین فوریت‌های پزشکی و پرسنل اورژانس ۱۱۵ در استان، افزود: تعداد ۶۰ پایگاه فوریت‌های اورژانس، بیش از ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند هلیکوپتر در نقاط مختلف خصوصاً حادثه‌خیز استان موارد اورژانسی را پوشش می‌دهند.

رفع کمبود دارو و تجهیزات داروخانه دغدغه نظام سلامت

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص کشور تهیه دارو بغرنج و متناسب با شرایط اقتصادی جامعه و تورم اعداد آن جابجا شده و مشکلاتی برای ما به وجود آورده است، ادامه داد: اما خوشبختانه ۹۰ درصد داروها داخل کشور تولید می‌شود و امیدواریم تمهیداتی در سطح وزارتخانه و سازمان غذا و دارو در راستای بهبود وضعیت موجود در این حوزه اندیشیده شود.

میزان رشد خدمات آموزشی بعد از انقلاب

وی ضمن بیان اینکه قبل از انقلاب مراکز آموزشی و دانشگاهی برای امر مقدس آموزش در استان وجود نداشت، اضافه کرد: هم اکنون پنج دانشکده پرستاری و مامایی، پزشکی، بهداشت و پیراپزشکی در سطح استان وجود دارد در حالی که قبل از انقلاب حتی یک دانشکده در این استان نبود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در حال حاضر ۲۹۶ عضو هیأت علمی آموزشی و پژوهشی در این دانشگاه تدریس می‌کنند و ۳ هزار و ۱۸۰ دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۷۱ نفر آن دانشجوی خارجی هستند.

افتخارات و رتبه‌های کسب‌شده

عبدالملکی در ادامه به دستاوردهای دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب در حوزه پژوهشی گریزی زد و گفت: در این حوزه ۵ هزار مقاله پژوهشی از سوی این دانشگاه ثبت شده است.

وی به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: این دانشگاه رتبه جهانی ۳۰۵، رتبه اول در کشور و رتبه ۴۵ در آسیا را در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ کسب کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کشور در ادامه کسب رتبه اول در جشنواره رازی و جایگاه نخست ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی سال ۹۸ دانشگاه‌های تیپ ۳ و رتبه ۱۷ در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را از دیگر افتخارات این مجموعه عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5944
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.