حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
جدال نابرابر معیشت با حقوق شهروندی؛

چرایی تجمع دستفروشان دهگلان مقابل درب فرمانداری؟

  • کد خبر : 26608
  • 20 دی 1402 - 13:48
چرایی تجمع دستفروشان دهگلان مقابل درب فرمانداری؟
دستفروشان و میوه‌فروشان شهرستان دهگلان در خصوص مدیریت ضعیف شهری در این شهرستان مقابل درب فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، این روزها دستفروشی به پدیده‌ای تبدیل شده است که توازن اجتماعی و فرهنگی شهر را بهم ریخته و بیشتر به عنوان یک شاخص نامطلوب شهری به چشم می‌خورد.

عدم مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی مدون از سوی مدیران مربوطه موجب گسترش دستفروشی در شهرها شده به طوری که این معضل خرید و فروش و گردش مالی را از مغازه ها خارج کرده و به حاشیه خیابانها کشیده است.

دست فروشانی که با روی آوردن به این شغل برخلاف مغازه داران خود را از پرداخت هر گونه مالیات و عوارض معاف کرده اند و از سوی دیگر مبلمان شهری که یکی از اجزای اصلی فضاهای هر شهر است و باعث بالا رفتن کیفیت، برخورداری شهروندان از محیط پیرامون و افزایش رفاه و لذت آن ها از خیابان ها و دیگر عرصه های شهری می شود.

شهرستان دهگلان در فصل های پاییز و زمستان به دلیل آمار مهاجرت زیاد روستانشینان، همواره درگیر مساله اشتغال بوده و به همین دلیل شغل های کاذب مانند دستفروشی رونق داشته است.

از سویی علی رغم وعده‌های پیاپی مسئولان مدیریت شهری در این شهرستان، این مدیران هیچ گاه نتوانسته‌اند طوری این موضوع را مرتفع کنند که شاهد مشکلات و معضلات اجتماعی در شهرستان دهگلان باشیم.

امروز جمعی از دستفروشان و میوه فروشان میدان امام خمینی (ره) و میدان معلم شهرستان دهگلان جلوی درب فرمانداری تجمع کرده و خواستار پاسخگویی شهرداری این شهرستان در زمینه برخورد مأموران شهرداری و همچنین ممانعت از حضور آنها در این مکانهاست.

مطالبه دستفروشان و دلیل تجمع آنها در جهت روشن سازی و تعیین مکانی برای فعالیت و کسب درآمد آنهاست.

یکی از میوه فروشان میدان امام خمینی (ره) دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی، عنوان کرد: شهرداری به دستفروشانی که در سطح شهر حضور دارند اعلام کرد که به مدت یکماه فرصت دارند تا در مکان‌هایی نظیر میدان‌ها و خیابان‌های شلوغ بساط نکرده و از کسب درآمد در این مکانها خودداری کنند، در غیر اینصورت بصورت قانونی با آنها برخورد خواهند کرد، اما متأسفانه نتوانسته‌اند برای دستفروشان مکانی را تعیین کنند.

این درحالی است که تعداد دستفروشان موجود در سطح شهر دهگلان به ۱۵۰ نفر می‌رسد و مکانی برای اسکان آنان وجود ندارد، شهرداری باید در این زمینه از قبل اقدامات لازم را انجام می‌داد.

رضا درویش قادری، شهردار دهگلان اسفندماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار کردتودی، بیان کرد: سعی می‌کنیم تا اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۲ همه میوه فروشان و دستفروشانی که در اطراف میدان‌ها حضور دارند را در مکانی که پایین پارک لاله این شهرستان اسکان دهیم، قریب به ۱۱ ماه از وعده شهردار دهگلان سپری شده است، اما هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

دستفروشان باید ساماندهی شوند و جمع‌آوری صرف و مطلق آن‌ها راهکاری منطقی در این عرصه به شمار نمی‌رود، اما می‌توان با اختصاص فضا‌های خاص در مناطقی خاص از شهر که به زیبایی بصری و نظم شهری آسیب نزند، بستر لازم برای کسب و کار دستفروشان را فراهم کرد.

بنابراین با این اوصاف، در نظر گرفتن اماکنی خاص (ترجیحا دور از واحد‌های صنفی و بازار‌های قانونی و با رعایت حد فاصل منطقی) می‌توان در حل و فصل این عارضه به موفقیت‌های افزون‌تری نائل شد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26608
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.