حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

نقش والدین در مدیریت فضای مجازی فرزندان

  • کد خبر : 27125
  • 01 بهمن 1402 - 7:44
نقش والدین در مدیریت فضای مجازی فرزندان
با رشد افسارگسیخته شبکه‌های اجتماعی مجازی در زندگی حقیقی و روزمره، افزایش میل به حضور در آن، مسائل و مشکلات زیادی را برای والدین در برقراری ارتباط با فرزندان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، رشد قابل توجه کاربران نوجوان و جوان در چندین پلتفرم مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجازی، فاصله زیادی را در الگو پذیری نسل جدید از خانه و خانواده ایجاد کرده است، از همین رو تهدیدی که زندگی آینده در قالب بنیاد خانواده را تحت شعاع قرارمی‌دهد.

شبکه اجتماعی که این روزهای نسل جدید را به طریقی جذب خود کرده و دیگر نمی‌تواند بدون گوشی، اینترنت و فضای مجازی زندگی کند، اگر توسط مسئولین و خانواده‌ها آسیب شناسی نشود، می‌توان به یک ابزار جنگی انسانی تربیت شده توسط دشمن، در هر منطقه و کشوری مورد استفاده قرارگیرد.

اگر نیم نگاهی به بروز فتنه‌های یک دهه اخیر در ایران اندازیم، تاثیر پذیری، باور پذیری، هدایت و رهبری شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت دشمنان انسانیت به قدری قدرتمند و نفوذپذیری دارد که حتی ۲برادر در یک خانواده را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه بحث در خصوص فضای مجازی، نیاز به تخصص و سواد رسانه‌ایی دارد، بصورت گفتگویی تفصیلی با حبیب میرزایی کارشناس سواد رسانه برگزار شد.

*تاریخی از ورود شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد؟

شبکه‌های اجتماعی در ایران را می‌توان از سال۱۳۹۰ مورد توجه قرار داد، سه تا تحول و سه تا جهش استفاده از شبکه اجتماعی از سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و رفته رفته با ظهور شبکه‌های متنوع، درصد بیشتری از نوجوانان، جوانان و حتی خانواده‌ها را به خود مشغول کرد.

وایبر اولین شبکه‌اجتماعی بود که در حدود یک سال، جماعت کثیری از ایرانیان را که حدوداً ۱۰میلیون برآورد می‌شد را به خود جذب کرد.

در سال ۱۳۹۱ که زمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ وایبر طرح شد، زیرا وایبر به صورت رسمی و به صورت سازمانی شناسنامه‌دار متعلق به معاونت اطلاعات ارتش اسرائیل و چهار افسر ارشد معاونت اطلاعات ربط داشت.

ویکی، تقریبا از انتهای سال ۱۳۹۱ این شبکه اجتماعی در ایران شروع کرد که با سرعت زیادی گسترش پیدا کرد و خیلی با ذائقه ایرانی‌ها همخوانی داشت، سرعت انتقال پیام بالایی داشت، رنگ و جذابیت‌های بصری خوبی داشت و از همه مهمتر تغییرات تند تند و اصلاحات تند تندی انجام می‌داد که برای جامعه ایرانی‌ها جذاب بود.

این شبکه اجتماعی در گرجستان و اوکراین دولت تعیین کرده بود و در حوزه فرهنگ اجتماعی د اشت تاثیرات زیادی را برجا می‌گذاشت و طرفداران خاصی را هم داشت.

وقتی تلگرام داشت رشد می‌کرد، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ یه شبکه اجتماعی دیگری در حوزه سرگرمی فان و علاقه‌مندی‌های به خصوص زنان، دختران و پسران جوان و نوجوان داشت رشد می‌کرد، اما با شیر بسیار ملایم بود، تلگرام یه جهش جدی داشت و اینستاگرام خیلی لاک‌پشتی در حال پیشرفت بود.

*شبکه‌های اجتماعی امروز در ایران کدام یک پرچم‌دار است؟

امروز تلگرام رسانه اول اجتماعی ایران است، بطوری که در بسیاری از اعتراضات و اتفاقات زمستان ۱۳۹۶، فیلتر شد، این فضا زمینه رشد شبکه اجتماعی سرگرمی اینستاگرام در ایران شد که هنوز هم ادامه دارد.

اینستاگرامی توانست با فعالیت در حوزه سرگرمی، جذابیت‌های بصری، لایف استایل، سبک زندگی، طراحی خانه، طراحی منزل، طراحی دکوراسیون، طراحی زندگی و طراحی تربیت فرزند، بیشترین مخاطب را به خود جذب کرد.

*کدام شبکه اجتماعی الگوپذیری بیشتر در جامعه دارد؟

امروز اینستاگرام مرجعیت الگوی رفتاری سبک زندگی است، امروز با توجه به ذائقه بلاگرها، طراحان لباس، می‌توان گفت که در بهار ۱۴۰۳ در ایران چه پوششی برای آقایون و خانم‌ها شاخص باشد.

امروز اینستاگرام مرجعیت الگوی رفتاری رو در جامعه ایران از آن خودش کرده بدون شک، توییتر یک شبکه اجتماعی دیگر در ایران است که سومین رتبه را در ایران دارد، وکلا، وزرا، سیاستمداران و برخی از افراد خاص را به خود جذب کرده است، البته الان جدیداً در ۲ سال گذشته جریانسازی‌های رفتاری و فرهنگی و سبک زندگی را هم دارد به نحوی تبیین می‌کند.

توییتر امروز، جریانساز است، تا دیروز در حوزه سیاسی فعالیت داشت و حالا در حوزه رفتاری و سبک زندگی امروز تبدیل شده است.

یوتیوب چهارمین شبکه‌ اجتماعی است که زیاد بین نوجوانان طرفدار خاصی دارد و استفاده از آن واقعاً تبدیل به یک برند شده، یعنی هرکسی که بخواهد خود را باکلاس معرفی کند، لینک یوتوب خود را ارائه می‌کرد.

دانش آموزها و فرزندان هم در حال کار با تیک‌تاک هستند، یک شبکه اجتماعی چینی تصویر محور که شبیه اینستاگرام با تفاوت‌هایی در نوع نمایش و تولید محتوا که واقعاً در دنیا سر و صدا کرده که امروز یک میلیارد بازدیدکننده، هوادار دارد و به همین تعداد هم در گوشی‌های امروز نصب شده است.

*آنچه که بر فرزندان امروزی تاثیرگذار است؟

آنچه که رفتار و سبک زندگی فرزندان را به مخاطره انداخته است، به نوع نگاه آن‌ها در زندگی تاثیرات زیادی را می‌توان به نسل جدید خط دهی کند، به ترتیب اولویت بر اساس تحلیل همه کارشناسان، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و تیک تاک است.

*احتیاج هست که فضای مجازی را مدیریت کرد؟

باید فضا مجازی را مدیریت کرد، یک نوجوان ۱۲ساله در فضای مجازی ابتدا با استفاده از پول و امکاناتی که در خانه دارد، توانسته از ظرفیت بالای این رسانه‌های اجتماعی استفاده کند و در واقع توانمندی‌ها و تبحرهایی که به دست آورده، الگوی رفتاری صادر می‌کند.

بسیاری از آموزش‌هایی که در فضای مجازی و صفحه شخصی‌اش نشان می‌دهد، الگویی رفتاری را آموزش می‌دهد که مثلا شب موقع خواب اینجوری وارد رخت‌خواب شو، این کفش را از این برند بپوش، این حرف را بزن اینجوری برقص، جشن تولد اینجوری بگیر، با پدرت با مادرت و تو مدرسه برای کنکور این استایلو انتخاب بکن!

در دیدگاه نهایی به این موضوع می‎بینید که این شخص در فضای مجازی، تکه‌تکه‌های پازل شخصیتی و رفتاری خیلی از نوجوانان و جوانان را تحت‌تاثیر قرار داد که هیچ پشتوانه علمی ندارد و فقط از روی علاقه فردی است.

در حدود سه دهه پیش از این اگر در رسانه ملی، یک سریال ایرانی که بیشتر در ماه‌مبارک رمضان مخاطبین بیشتری داشت را مورد مطالعه قرار دهید، اسم یکی از بهترین شخصیت‌های بازیگران، در میان مردم برای فرزندانشان انتخاب می‌شد.

*راهکار مدیریت این فضا چگونه است؟

فضای مجازی و بخصوص طرز استفاده از آن، احتیاج مند یک مدیریت راهبردی است، بخش‌های و فصل‌های مختلفی دارد که به اولین آن اگر بخواهیم اشاره کنیم، نقش والدین است.

اگر تا دیروز در همین شهر بیجار می‌گفتند یک عکاسی یا آرایشگاه زنانه، بصورت زنده از یک عروس خانم فیلم به اشتراک می‌گذارد، بدون شک مورد پذیرش خانواده نبود و اتفاقات تلخی رخ می‌داد، امروزکه والدین در فضای مجازی و همین شبکه‌های اجتماعی، نگاهشان به خیلی از فیلم‌های کوتاه خصوصی باز شده است، دیگر واکنش خاصی نسبت به وضوع قبلی نشان نمی‌دهد.

تدریجاً فضا به سمتی رفته که امروز همه پذیرفتیم!!

یعنی پذیرفتیم یه ایرانی بدون در نظر گرفتن مسائل مذهبی و دین، هویت ایرانی بودن و فرهنگ غنی خودئ را به دست فراموشی سپرده و الگویی جز فضای مجازی و فرهنگی جز این فضا برای خود قابل پذیرش نمی‌داند.

بلاگرهایی که تربیت شده‌اند در هر شهر و دیاری به تولید محتوای مخصوص با هدف به چالش‌کشیدن مفاهیم انساسی و فرهنگی گذشته، نسل جدیدی را تربیت کنند که از محیط خانواده گریزان باشد.

 

فضای مجازی چگونه فضای مجازی شد؟

این فضایی که تا کنون در باره آن صحبت کردیم، در هر پلتفرمی که باشد و یا بیاید، معتقدم یک دنیای موازی با این دنیایی حقیقی ساخته شده و چون در آن هیچ محدودیتی وجود ندارد و ترسیم سبک زندگی به خودت وابسته است

برای نوجوانان و نسل جدید دنیایی را تعریف کردند که قهرمانان خودش را دارد و چون آرزوی زیبایی را ترسیم می‌کند، طرفداران پر و پا قرصی نیز برای خود دست و پا می‌کند.

پدیده بی‌تی‌اس روی جهان موازی بچه‌های امروزی ما دارد کار می‌کند، جهان موازی یعنی زندگی نوجوان در دنیایی غیر از دنیای واقعیت، دنیایی که ساخته جدید خودش است.

*ارتباط والدین از فرزندان؟

شناخت شخصیت نوجوان، توجه به علایق، ذائقه وهویت فرزند توسط والدین جز اساسی‌ترین و حساس‌ترین موضوعاتی است که باید نسل امروز والدین به آن بیش از گذشته توجه داشته باشند.

این سوال را باید پرسید؟ فرزندتان را چقدر می‌شناسید؟ چقدر شناخت دارید از او؟

ارتباط عاطفی و صمیمی عمیق را برقرار کنید، اگر نوجوان شما خطای کرد، اولین کسی که از خطایش مطلع می‌شود، باید پدر یا مادر باشد لذا والدین باید باید سنگر فرزندان باشد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27125
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.