حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
بزرگترین دغدغه فعالان صنعت طیور چیست؟

مرغ‌ها همچنان راه خود را می‌روند

  • کد خبر : 21728
  • 17 آبان 1402 - 11:33
مرغ‌ها همچنان راه خود را می‌روند
صنعت مرغداری استان کردستان سالیان متمادی است که با مشکلات، معضلات و تلاطمات بیشماری دست و پنجه نرم کرده اما همچنان استوار و مصمم مسیر سخت تولید را با تلاش و مداومت دلسوزانه ادامه داده و ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، قیمت یک کیلو مرغ در حد فاصل کشتارگاه تا بازار نزدیک ۲۵ هزار تومان تفاوت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مرغ زنده که برای فرشنده‌ها اهمیت پیدا می‌کند، در سطح کشور کمتر از کیلویی ۵۸ هزار تومان است اما همین مرغ در میادین تره‌بار و مرغ‌فروشی‌ها به‌شکل متوسط نزدیک کیلویی ۸۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

سه روزی است قیمت مرغ در تابلوهای شهر سنندج رقمی بالاتر از نرخ مصوب را نشان می‌دهد و به قیمت ۸۵۳۶۰ تومان در هر کیلو رسیده است در حالی که نرخ مصوب شده ۷۸ هزار تومان است.

طبق بررسی‌های خبرنگار کردتودی نرخ مصوب مرغ ۷۸ هزار تومان است اما شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۱ هر کیلوگرم مرغ با افزایشی آرام و بی سرو صدا به قیمت ۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، هفته بعد از آن به ۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان و ۱۴ آبان به ۸۳ هزار و ۱۰۰ تومان و از روز دوشنبه به ۸۳ هزار و ۵۶۰ تومان رسیده است و گویا مدیر کل تعزیرات حکومتی کردستان در این امر بی‌خیال است و قصد ورود به بررسی بازار برای سرکشی از این افزایش نرخ را ندارد چرا که طی گفتگویی با تسنیم اظهار کرد که آمادگی رسیدگی به پرونده تخلفات این حوزه را داریم، البته نمی‌دانیم تخلفی صورت گرفته یا خیر! چراکه ما با قیمت‌گذاری ارتباط مستقیمی نداریم!

حسین رحیمیان گفت: در مواقع ضروری و زمانی که ببینیم متولیان امر بی‌کفایتی می‌کنند و کارشان را انجام نمی‌دهند، الزاماً مجبور می‌شویم خودمان یک تیم تشکیل دهیم، چراکه اصل وظیفه برعهده جهاد کشاوزی است.

فروشندگان مرغ در شهر سنندج نیز دلیل امر گرانی مرغ را جوجه‌ریزی کم می‌دانند و مدعی هستند که مدتی است کشتار مرغ و جوجه‌ریزی کم شده و به همین خاطر عرضه آن به بازار نیز کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است.

                                                          نمودار جوجه ریزی مهرماه به تفکیک روز

سالها هم است چالش‌های صنعت طیور در کردستان که یکی از استانهای موفق تولید کننده گوشت مرغ کشور بوده، بارها و بارها از قول تولیدکنندگان بزرگ این صنعت بیان شده است اما نه تنها این معضلات برطرف نشده بلکه روز به روز بیشتر می شود.

این تولیدکنندگان بارها در سخنانشان اظهار داشته‌اند که کنجاله سویا تنها منبع پروتئینی بوده که هیچ جایگزینی ندارد اما اخیرا کمبود آن در بازار به چالش تولید کننده تبدیل شده است.

اتحادیه مرغداران سنندج در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کردند که؛ صنعت مرغداری استان کردستان سالیان متمادی است که با مشکلات، معضلات و تلاطمات بیشماری دست و پنج نرم کرده اما همچنان استوار و مصمم مسیر سخت تولید را با تلاش و مداومت دلسوزانه ادامه داده و ادامه خواهد داد،

هرچند در این راه هر ساله با بی‌مهری، تنگ‌نظری و دخالت‌های برخی مسئولین و مدیران روبرو بوده که آسیب‌های فراوانی از این دخالت‌ها به تولیدکنندگان و بخش تولید وارد آمده است که اگر نبودند برخی مدیران دلسوز و آگاه می‌توانست شرایط بدتر از این که هست باشد.

حال که حضور مدیران دلسوز و اگاه شرایطی را فراهم آورده تا با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی قدم‌های موثری برداشته شود و با پذیرش واقعیت‌های بازار و شرایط سخت تولید این صنعت حداقل شاهد آرامش و امنیت بهتری باشد، برخی اظهارنظرها و دخالتهای عجیب در مدیریت تولید و بازار میتواند موجبات دلسردی و ناامیدی تولیدکنندگان را فراهم آورده و آسیب جدی به تولید و بازار مصرف وارد نماید.

مودار جوجه ریزی مهر ماه به تفکیک شهر

نمودار جوجه ریزی مهر ماه به تفکیک شهر

این در حالیست که همگان اذعان دارند که هزینه‌های تولید به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و کمبود نهاده‌های اولیه تولید و قیمت بالای این نهاده‌ها در بازار فشار مضاعفی را به بخش تولید وارد نموده است لذا بیان قیمت مصوب اولآ ناشی از عدم اطلاع از واقعیت‌های بازار از جمله افزایش قیمت چندین‌بار کنجاله سویا، عدم بارگذاری آن در بازارگاه، افزایش قیمت کنجاله در بازار آزاد به بیش از دو برابر قیمت مصوب، افزایش قیمت جوجه به حدود ۲۸ هزار تومان در هر قطعه که حداقل ۱۰ هزار تومان بیشتر از قیمت مصوب است و افزایش دو برابر قیمت دارو و واکسن و سایر خدمات در چند ماه گذشته بشکل جدی قیمت مصوب را با چالش مواجه نمود و در این شرایط بیان و تاکید بر قیمت مصوب موضوعیت ندارد و هر مسئول محترمی که مدعی قیمت مصوب و تاکید بر آن دارد می بایست مسئولیت فراهم آوردن الزامات تولید از جمله تامین به موقع نهاده‌های اولیه شامل کنجاله سویا، جوجه با قیمت مصوب و سایر خدمات را با قیمت حداقل شش ماه گذشته را پذیرا باشد.

بدین لحاظ ما تولیدکنندگان ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری و همراهی با مدیران محترم بخش دولتی علیرغم مشکلات پیش‌رو همچنان معتقدیم بدون توجه به واقعیت‌های حاکم بر شرایط تولید و بازار و همچنین لحاظ قیمت عرف روز کشور بخصوص استان‌های همجوار ادامه تولید دچار آسیب و مشکل خواهد شد و امیدواریم که مدیران محترم در راستای ایجاد آرامش در بازار و ثبات در تولید کماکان ما را در مدیریت تولید و بازار همراهی و حمایت نمایند.

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21728
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.