حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
زیباترین نامی است که می شناسیم؛

بهورزی؛ عاشقانه‌ای برای رفع محرومیت‌ها

  • کد خبر : 16247
  • 13 شهریور 1402 - 8:32
بهورزی؛ عاشقانه‌ای برای رفع محرومیت‌ها
شغل بهورزی یکی از مشاغل مخاطره‌آمیز حوزه بهداشت و درمان بوده که اصلی‌ترین هدف فعالان این شغل محرومیت‌زدایی از چهره روستاهاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، مراقبت‌های بهداشتی اولیه از اساسی‌ترین اقدامات در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب می‌شود و گسترش شبکه بهداشتی درمانی در کشور ضمن دسترسی مستقیم مردم به خدمات بهداشتی اولیه، نقش بی‌بدیلی را در ایجاد و توسعه سلامت تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور برعهده گرفته است.

تلاش در راستای بهبود وضعیت سلامت همگانی مردم و آگاه‌سازی آنان از اصول بهداشتی در مناطق مختلف به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار یکی از مسئولیت‌های سنگین حوزه بهداشت و درمان کشور بوده که بهورزان این مسئولیت خطیر را عهده‌دار شده و به نحو احسن آن را انجام می‌دهند.

بی‌شک بهورزان کلیدی‌ترین زنجیره‌های موفقیت شبکه‌های بهداشتی هستند، از دل روستا برخاسته و بادردهای روستانشینان سخت عجین و تضمین کننده سلامت آنان هستند و در خط مقدم نظام سلامت واژه ایثار را با چاشنی عشق و اخلاص معنا می‌بخشند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به جمعیت روستایی، خانه‌های بهداشت را از سال ۱۳۶۳ دایر کرد و اداره آن را به افراد آموزش دیده‌ای به نام بهورز سپرد.

فعالیت پنج مرکز آموزش بهورزی در استان کردستان

گوازی مسوول آموزشگاه بهورزی شهرستان سنندج که حدود ۲۶ سال سابقه خدمت و ۱۶ سال است با بهورز و تربیت و آموزش بهورز سر و کار دارد، به فعالیت پنج مرکز آموزش بهورزی در استان اشاره کرد و گفت: بهوروزان وظیفه دارند سطح سلامت افراد تحت پوشش روستا را پیگیری و بهبود ببخشند.

وی گفت: آن‌ها با تمام توان به روستا‌ها با کمترین امکانات خدمت می‌کنند و بهورزان کسانی هستند که خیلی وقت است قدم در راهی گذاشته‌اند که می‌دانند پایانش رضایت خدا و مردم است.

مجوز جذب ۹۴ بهورز جدید برای سال جاری

فرزام بیدارپور اظهار داشت: فرا رسیدن ۱۲ شهریور که در تقویم سلامت به پاس گرامیداشت فعالیت های ارزنده سربازان خط اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آحاد مردم شریف روستایی، به نام روز بهورز نامگذاری شده است، فرصتی برای تقدیر از زحمات این قشر شایسته و پر تلاش می باشد.

وی گفت: بی شک درخشش چشمگیر موفقیت‌های نظام سلامت، مرهون تلاش های خستگی‌ناپذیر بهورزانی است که مخلصانه در ارائه خدمات پیشگیری از تهدیدات سلامتی برای یکایک آحاد جامعه روستایی در دورافتاده‌ترین مناطق جغرافیایی کشور تلاش می‌کنند.

۶۰ درصد بهورزان کُردستانی خانم هستند

وی ادامه داد: هم‌اکنون یک هزار بهورز در ۶۳۰ خانه بهداشت استان کُردستان مشغول به فعالیت هستند که با بررسی‌های انجام شده در استان به حدود ۲۵۰ بهورز نیاز داریم و مجوز ۹۴ بهورز جدید گرفته شده است و تنها منتظر دستور وزارت بهداشت جهت جذب آنها هستیم.

وی  افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از بهورزان در استان بازنشسته شده‌اند و به دلیل کمبود نیرو برخی از خانه های بهداشت به صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۶۰ درصد این بهورزان خانم و ۴۰ درصد آنها آقایان هستند، یادآور شد: سالانه از سوی سازمان اداری و استخدامی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز جذب بهورز به ما داده می شود که براساس شرایط و ضوابط نیازمندی خود را اعلام کرده ایم.

در بسیاری از روستاهای استان ما متأسفانه محرومیت به اندازه‌ای پررنگ است که برطرف‌سازی آن‌ها همت والا و نگاهی ویژه می‌طلبد که بی‌شک با کمی تأمین اعتبار و توجه به روستاهای استان به خصوص در شرایط سخت کرونایی می‌توان وضعیت بهداشت در آن‌ها را مقارن با استانداردهای بهداشت کرده و از معضلات و آسیب‌های نبود بهداشت در این مناطق جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=16247
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.