حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

۱۳ بدر متفاوت کردستانی‌ها

  • کد خبر : 8253
  • 13 فروردین 1402 - 13:29
۱۳ بدر متفاوت کردستانی‌ها
۳۰ سال از آخرین باری که ۱۳ فروردین مقارن با ماه مبارک رمضان بود، می‌گذرد ولی اصل طبیعت‌گردی و حفاظت از زمین تغییری نکرده بلکه جدی‌تر از گذشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی،  ۱۳ روز از بهار ۱۴۰۲ می‌گذرد و زمستان از ۲ روز قبل یادش افتاده که دوباره سری به مناطق کوهستانی بزند و ته مانده برفش را در دامن کوه‌ها بتکاند و بعدش برود.

 

از جمعه ۱۱ فروردین برف و کولاک مناطقی از کردستان را در برگرفت و دمای هوا در اغلب شهرهای استان منفی شد که زرینه با هشت درجه زیر صفر رکورددار سرما بود.

 

و حالا با این سرما بهار در کردستان به ۱۳ رسیده است؛ روزی که مردم هر سال آن را در دامان طبیعت سپری می‌کردند، امسال با تقارن بهار و ماه مبارک رمضان، برنامه خیلی از خانواده‌ها تغییر یافته و بسیاری بعد از اذان مغرب می‌خواهند آخرین روز تعطیلات را در دل طبیعت سپری کنند و افطاری متفاوت با طعم ۱۳ را در کتاب خاطرات خود ثبت کنند.

 

برخی هم طبیعت‌گردی با زبان روزه را انتخاب کرده‌اند و به حرمت ماه میهمانی خدا، لب از خوراک و طعام فرو می بندند و شب در دورهمی‌های خانوادگی، هم ثوابی از افطار می‌برند و هم شب ۱۳ را با هم می‌گذرانند.

 

بهانه‌ها برای دور هم بودن در طول سال زیاد است ولی مناسبت‌هایی که ریشه در سنن قدیمی دارد، بیشتر مورد پسند است و طعم خاصی دارد، طعمی مانند سبزه‌ای که به پایان عمرش رسیده، آش رشته‌ای با کشک و نعناع داغ زیاد، ماهی قرمزی که نمی خواهد دل از تُنگ تَنگش بکند و یا جوجه‌کبابی که طعم زغالی آن به همه خوراکی‌ها می ارزد.

نگرانی زمین در ۱۳ فروردین

در بین همه این رسم و رسوم اما زمین در روز ۱۳ نگران‌تر از همیشه است؛ می داند که باز بخشی از دامنش رنگ آلودگی‌های دست بشر را خواهد گرفت و چه بسا این لکه تا ابد بر دامنش بماند.

 

یکی از اقداماتی که شهرداری‌ها در روز طبیعت انجام می‌دهند، توزیع کیسه‌های زباله در بین شهروندان است.

 

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج ۱۵ هزار عدد کیسه زباله بین شهروندان توزیع می‌شود.

 

شکور صلواتی گفت: نیروهای شهرداری در مبادی برگشت، آمادگی دارند کیسه‌های زباله را از شهروندان تحویل بگیرند.

 

یکی از معضلاتی که همه ساله در ۱۳ فروردین گریبانگیر زمین است، آتش سوزی ناشی از درست کردن آتش در طبیعت و تفرجگاه‌هاست.

 

آنطور که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفته، تنها ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عوامل طبیعی است و ۹۰ درصد ناشی از عوامل انسانی بصورت عمدی و یا سهوی است.

 

بهزاد شریفی‌پور یک توصیه هم داشت و گفت: چوب‌های نیمه‌سوخته و زغال‌های باقیمانده از مهمترین عوامل ایجاد حریق به شمار می‌رود به همین دلیل مدفون‌ کردن این بقایا در زیرخاک مهم و ضروری است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، بر عدم رهاسازی زباله و مواد پلاستیکی بدلیل تجزیه نشدن و ایجاد آلودگی در خاک، تاکید کرد و ادامه داد: حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا مواد پلاستیکی تجزیه شود، بنابراین همراه داشتن کیسه زباله غیرپلاستیکی ضروری است.

 

وی با بیان اینکه از بوته‌کنی، شکستن شاخه درختان و افروختن آتش زیر درختان خودداری شود، اضافه کرد: تفریح و تفرج به گونه‌ای باشد که در پایان اوقات فراغت محدوده تفرجگاهی به شکل اول خود برگردد؛ به عبارتی حضور ما باعث صدمه زدن به چهره طبیعت نشود.

 

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج هم سه تیم آتش‌نشان را در مبادی خروجی‌ شهر برای مقابله با حوادث احتمالی مستقر کرده است.

 

مرتضی کرمی رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج هم از مردم خواست در صورت خروج از منزل شیرهای اصلی گاز و آب را ببندند تا در نبود آنها، حوادث ناگواری رخ ندهد.

 

نوبت به ماهی‌های تزیینی عید می رسد، ماهی‌های ریز رنگارنگی که ۱۳ روز در کنار سیب و سرکه، سمنو، سکه، سماق و سبزه بودند و حالا راهی طبیعت می‌شوند تا در منابع آبی رها شوند؛ کار اشتباهی که ضرر به طبیعت را در پی دارد.

 

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان به شهروندان توصیه کرد که از رهاسازی ماهی قرمز سفره هفت سین در رودخانه‌ها خودداری کنند.

 

اقبال حمیدی برای این توصیه دلیل هم داشت و افزود: این گونه‌ها چون بومی استان و کشور نیستند، بیماری‌زا و گونه‌های مهاجم هستند و باعث از بین رفتن تنوع زیستی آبزیان در منابع آبی آزاد می‌شود و انتظار می‌رود به استخرها و یا اماکن آبی مشخص شده توسط شهرداریها منتقل شود.

راهی امن برای طبیعت‌گردی

یکی از دغدغه‌های دیگر روز طبیعت، بروز تصادف و سوانح درون و برون شهری است، موضوعی که کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند ولی با کمی دقت می‌شود، سفری ایمن را داشت.

 

پلیس راه استان هم چند توصیه ترافیکی به شهروندان داشت، سرهنگ عیسی گوهری گفت: جابجایی مسافر در قسمت بار کامیون و وانت به ویژه در روز طبیعت ممنوع است و در صورت مشاهده، با راننده خاطی برخورد قانونی می‌شود.

 

وی افزود: رانندگان وسایل نقلیه باری در صورت حمل مسافر در محل بار، ضمن اعمال قانون، وسیله نقلیه آنان به سمت مبدا برگشت داده می‌شود.

 

رییس پلیس راه کردستان با اشاره به تقارن روز ۱۳ فروردین با ایام ماه مبارک رمضان، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود اغلب ترددهای روز طبیعت در ساعات بعدازظهر متمرکز باشد و بوستان‌ها، تفرج‌گاه‌های شهری و مناطق طبیعی حاشیه شهرها، با حجم قابل توجهی از تردد مواجه شود.

 

سرهنگ گوهری از شهروندان خواست، زمان برگشت را به ساعات پایانی روز موکول نکنند و با ماموران پلیس راه و راهور همکاری لازم را داشته باشند.

سیاره‌ای برای ادامه نسل بشر

سیاره‌ای که روی آن زندگی می‌کنیم، مهمترین منبع برای ادامه نسل بشر است. اما از آنجا که ما انسان‌ها گاه فراموش می‌کنیم که برای ادامه‌ زندگی و حیات بر روی زمین لازم است آن را پاک و سالم نگهداریم، محیط زیست ما، رو به فرسایش، تخریب و نابودی می‌رود.

 

شاید بسیاری از ما با خود بیندیشیم که تلاش تک نفره ما نمی‌تواند تأثیر مثبتی ایجاد کند اما این تفکر اشتباه است هر اقدام ما می‌تواند گامی موثر در جهت بهبود شرایط محیط زیست باشد.

 

۱۳ فروردین امسال، به جای گره زدن سبزه با طبیعت عهد ببندیم که زمین را برای نسل بعد، قابل سکونت نگه خواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8253
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.