حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

فوتبال ملی در ۱۴۰۲؛ سال رفتن‌ها و نرسیدن‌ها

  • کد خبر : 30963
  • 05 فروردین 1403 - 10:01
فوتبال ملی در ۱۴۰۲؛ سال رفتن‌ها و نرسیدن‌ها
تیم‌های ملی فوتبال کشورمان در سال ۱۴۰۲ عملکرد پرفراز و نشیبی داشتند.
تیم‌های ملی آقایان زیرنظر فدراسیون فوتبال در سال ۱۴۰۲ در تورنمنت‌های مختلفی شرکت کرده و به موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی رسیدند.البته در این سال‌ تیم‌های جوانان و فوتسال در تورنمنت خاصی حضور نداشتند.

بهاری که با قهرمانی کافا تمام شد

بزرگسالان کشورمان پس از انتخاب امیر قلعه‌نویی کار خود را در نوروز ۱۴۰۲ با تساوی یک بر یک مقابل روسیه و برتری ۲ بر یک در بازی با کنیا آغاز کردند.ایران در خرداد سال گذشته در تورنمنت کافا شرکت کرد و با برتری ۶ بر یک مقابل افغانستان و ۵ بر صفر در بازی با قرقیزستان به فینال رسید. در دیدار نهایی هم توانست ازبکستان را در تاشکند یک بر صفر شکست داده و پس از ۱۵ سال در یک جام قهرمان شود.

دومین جام با برتری پرگل مقابل شاگردان کی‌روش

پس از پیروزی یک بر صفر در بازی با بلغارستان و ۴ بر صفر مقابل آنگولا در فیفادی‌های سپتامبر ۲۰۲۳، شاگردان قلعه‌نویی در تورنمنت اردن حضور یافته و با برتری ۳ بر یک مقابل اردن و ۴ بر صفر در تقابل با قطر که آن روزها کارلوس کی‌روش را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشت، دومین جام خود را هم در کمتر از یک سال به دست آوردند.

یک تساوی و یک برد در آغاز مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶

ایران کار خود را در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با پیروزی ۴ بر صفر مقابل هنگ‌کنگ شروع کرد و سپس در خانه ازبکستان به تساوی ۲_۲ رضایت داد.تیم ملی پیش از حضور در جام ملت‌های آسیا ۲ بازی دوستانه انجام داد و پس از برتری ۲ بر یک مقابل بورکینافاسو در جزیره کیش، در کمپ الریان قطر هم اندونزی را ۵ بر صفر مغلوب کرد.

برد تاریخی و حسرتی که ۵۱ ساله شد

ملی‌پوشان کشورمان در اولین بازی جام ملت‌ها، فلسطین را ۴ بر یک شکست داده و شروعی امیدوارکننده داشتند اما در بازی با هنگ‌کنگ عملکرد پرانتقادی ارائه کرده و با نتیجه یک بر صفر برنده شدند. البته آنها با برتری ۲ بر یک مقابل امارات، به عنوان صدرنشین و با ۹ امتیاز کامل وارد مرحله یک هشتم شدند. ایران در یک بازی پراسترس در شرایطی که با اخراج مهدی طارمی ۱۰ نفره شده بود، در ضربات پنالتی از سد سوریه گذشت تا برای انتقام شکست مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها ۲۰۱۹، مقابل ژاپن قرار بگیرد. در این مرحله نیز یک بازی تاریخی را به نمایش گذاشت و با ثبت نتیجه ۲ بر یک برای اولین بار در جام ملت‌ها سامورایی‌ها را شکست داد.این پیروزی حماسی امیدها را برای شکستن طلسم ۴۷ ساله قهرمان نشدن در آسیا به شکل قابل توجهی افزایش داد اما باخت ۳ بر ۲ به قطر در نیمه نهایی، بازهم هواداران و اهالی فوتبال ایران را حسرت به دل گذاشت.

۲ ناکامی بزرگ امیدها در یک ماه

تیم امید کشورمان طبق یک عادت همیشگی کار خود را برای صعود به المپیک و حضور در بازی‌های آسیایی بسیار دیر شروع کرد و در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان و مطرح شدن گزینه‌های مختلف، رضا عنایتی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت به عنوان سرمربی جدیدش انتخاب شد.امیدها با نایب قهرمانی در تورنمنت غرب آسیا شروعی امیدوارکننده داشتند اما در مرحله اول انتخابی المپیک پس از برتری مقابل هنگ‌کنگ و افغانستان، در خانه ازبکستان شکست خوردند و به دلیل دریافت کارت زرد بیشتر، نتوانستند به مرحله نهایی انتخابی برسند تا حسرت حضور در المپیک برای ایران ۵۲ ساله شود. آنها پس از این ناکامی بزرگ، بلافاصله در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کردند و پس از تساوی مقابل عربستان، با برتری در بازی با ویتنام و مغولستان راهی یک هشتم شده و در این مرحله نیز ۲ بر صفر تایلند را مغلوب کردند.تقابل با هنگ‌کنگ در یک چهارم شانس زیادی را برای شاگردان عنایتی جهت صعود به نیمه نهایی ایجاد کرد اما در یک بازی عجیب ایران یک بر صفر از این تیم شکست خورد تا در یک ماه تلخکامی‌هایش تکمیل شود.

رویاپردازی ناتمام شاگردان عبدی

نوجوانان کشورمان با سرمربیگری حسین عبدی توانستند با حضور در جمع ۴ تیم برتر آسیا، جواز حضور در جام جهانی را پس از ۶ سال کسب کنند‌. آنها در این مسابقات شروعی رویایی داشتند و در شرایطی که مقابل برزیل ۲ بر صفر عقب بودند، با یک کامبک تاریخی حریف قدرتمند خود را ۳ بر ۲ شکست بدهند. نوجوانان کشورمان در دومین بازی خود هم از انگلیس که مانند حریف قبلی‌شان سابقه قهرمانی دنیا را دارد، پیش افتادند اما در نهایت ۲ بر یک شکست خوردند و با برتری ۵ بر صفر در بازی با نیوکالدونیا به عنوان تیم سوم گروه خود راهی مرحله یک هشتم شدند. در این مرحله هم تا دقیقه ۹۴ یک بر صفر از مراکش پیش بودند اما در نهایت با گل خوردن در این لحظه، ضربات پنالتی را هم به حریف آفریقایی واگذار کرده و نتوانستند مانند سال ۲۰۱۷، به جمع ۸ تیم برتر جهان صعود کنند.

قهرمانی آسیا و سومی در جام جهانی برای فوتبال ساحلی

تیم ملی فوتبال ساحلی کار خود را با کسب سومین قهرمانی‌اش در قاره آسیا در نوروز ۱۴۰۲ آغاز کرد و در جام جهانی ۲۰۲۴ هم با صعود به نیمه‌نهایی عملکرد خوبی را ارائه کرد اما با شکست در یک بازی نزدیک مقابل برزیل از صعود به فینال بازماند و با برتری در بازی با بلاروس برای دومین بار به رتبه سوم این تورنمنت رسید.
لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30963
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.