حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
مروری بر مهجوریت زبان کردی با کودتای رضاخانی

شکوفایی آموزش و نشر زبان کُردی طی ۴۴ سال اخیر

  • کد خبر : 6889
  • 03 اسفند 1401 - 9:18
شکوفایی آموزش و نشر زبان کُردی طی ۴۴ سال اخیر
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شاهد رفع محدودیت‌های چاپ و نشر کتاب‌های کردی و آموزش زبان و ادبیات کردی بودیم، که این مهم زمینه‌ساز آشنایی هزاران کردستانی با پایه‌های فرهنگی زبان مادریشان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ توسط رضاخان و با تحریک انگلیسی‌ها شاهد تحریف هویت اقوام مختلف در کشور و راه افتادن موج باستان‌گرایی بودیم که این روند تا زمان ابلاغ قانون کشف حجاب به اوج خود رسید.

قوم کرد به دلیل هویت غنی فرهنگی و باورهای دینی خود در مقابل کودتای فرهنگی رضاخانی مقاومت کردند و این روند مبارزه فرهنگی در دوران محمدرضا پهلوی نیز ادامه پیدا کرد که نتیجه آن نابودی بسیاری از ابنیه های تاریخی و هویتی در مناطق کردنشین، غارت آثار باستانی این مناطق توسط غارتگران صهیونیست همچون ایوب رب النوع(غارتگر آثار باستانی زیویه سقز) بودیم.

در دوران پهلوی اول و دوم شاهد سخت‌ترین محدودیت‌ها برای مناطق قومیتی ایران به ویژه کردستان بودیم که تحصیل به زبان مادری، چاپ و نشر کتاب به زبان کردی و راه اندازی انواع موسسات آموزش زبان کردی از جمله این موارد بود.

کردستانی‌ها پس از ده‌ها مبارزه و همگام با دیگر اقوام انقلابی ایران بالاخره در سال ۱۳۵۷ توانستند بخش مهمی از این محدودیت‌ها را رفع کنند و هم اکنون علاوه بر آزادی در چاپ و نشر کتاب‌های مختلف به زبان کردی شاهد انتشار ده‌ها نشریه و پایگاه خبری به زبان کردی هستیم.

همچنین در دانشگاه کردستان به صورت آکادمیک شاهد آموزش زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی هستیم و دانشجویان بسیاری از مناطق کردنشین و همچنین افرادی از دیگر قومیت‌ها که به زبان و ادبیات کردی علاقه‌مند هستند. در این رشته مشغول به تحصیل می باشند.

هم اکنون در همه شهرهای کردستان شاهد فعالیت مؤسسات آموزش زبان و ادبیات کردی هستیم که مؤسسه راژه در سنندج یکی از معتبرترین مؤسسات در این حوزه بوده و به گفته عدنان برزنجی مدیر عامل این مؤسسه سالانه چند صد نفر از جوانان کردستانی با آموزش خواندن و نوشتن به زبان مادری در این مؤسسه آشنا می‌شوند.

همچنین در حال حاضر علاوه بر نشریات و پایگاه های خبری محلی در مناطق کردنشین شاهد راه اندازی بخش زبان کردی در دو خبرگزاری ملی نیز هستیم و بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی در ایران، زبان کردی را به منوی زبان‌های خود اضافه کرده‌اند.

در کنار توسعه آموزش و خدمات زبان کردی شاهد گسترش استفاده از این زبان در ایران هستیم و دیگر هیچ شخصی در داخل و خارج از کشور نمی‌تواند ادعا کند که کردستانی‌ها برای آموزش و یادگیری زبان مادریشان با مشکل مواجه هستند چرا که در بسیاری از مدارس نیز به صورت واحد‌های اختیاری شاهد آموزش زبان و ادبیات کردی به نوجوانان این سرزمین هستیم و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6889
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.