حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

کردستان بیشترین تعداد واژگونی تانکرهای نفتی را در کشور دارد

  • کد خبر : 24060
  • 12 آذر 1402 - 13:49
کردستان بیشترین تعداد واژگونی تانکرهای نفتی را در کشور دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: این استان بالاترین آمار را در زمینه واژگونی تانکرهای نفتی در کشور دارد. از سال ۱۳٨۷ تا کنون حدود ۲۹۱ واژگونی تانکر حامل مواد نفتی در کردستان رخ دادە است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، اقبال حمیدی امروز (یکشنبه، ۱۲ آذر ماه) در پنجمین همایش بین‌المللی بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب منشأ زندگی» کە در دانشگاە کردستان برگزار شد، اظهار کرد: خاک یکی از چهار عنصر اصلی است و ۹٥ درصد منابع غذایی ما از خاک تولید می‌شود. هرگونە آلودگی و تخریب منابع خاکی رابطە مستقیمی با امنیت و سلامت منابع غذایی دارد. بنابراین خاک، نماد باروری و سرچشمە زندگی و حفاظت از آن نیازمند یک عزم ملی است.
واژگونی تانکرها بر فرسایش و آلودگی خاک و آب‌ تاثیرگذار است

او ادامە داد: تبعات منفی واژگونی تانکرها بر فرسایش و آلودگی خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیار زیاد است و بە سادگی پاکسازی و جبران نخواهد شد. در بسیاری از موارد، رفع آلودگی خاک بسیار هزینەبر یا در عمل، غیرقابل انجام است.

وی تصریح کرد: نبود زیرساخت مناسب، غیر استاندارد بودن جاده‌های استان و کنترل و آگاهی نداشتن راننده‌ها موجب شده که هفتگی یا ماهانە واژگونی تانکرها را داشتە باشیم. این موضوع، یکی از مشکلات حوزه کشاورزی در استان است.

او فاضلاب را یکی دیگر از عوامل آلودگی خاک دانست و گفت: متاسفانە از ۳۲ شهر استان کردستان فقط هشت شهر و از یک هزار و ۷۰۰ روستای استان فقط دو درصد آن‌ها مجهز بە سیستم تصفیە فاضلاب هستند کە این امر، زنگ خطری برای آلودگی آب، خاک و منابع طبیعی در استان است.

وی اظهار کرد: مدیریت فاضلاب انسانی در شهرها و روستاها باید در دستور کار آبفای استان و شرکت آب منطقەای قرار گیرد.

حمیدی استفادە بی‌رویە از کود شیمیایی را یکی دیگر از آفت‌های خاک ارزیابی کرد و افزود: براساس استانداردهای جهاد کشاورزی، در استان کردستان به میزان یک‌سوم استانداردها از کود شیمیایی استفادە می‌شود کە در بحث مدیریت آلایندەهای خاک، بسیار نویدبخش است.

وی حوزە پسماند را یکی دیگر از مباحث موثر در آلودگی خاک دانست و گفت: در استان کردستان، دفن پسماند شهری و روستایی کاملا بە‌صورت سنتی انجام می‌شود و در حد تخلیە و تلنبار است.

مدیرکل محیط‌ زیست استان کردستان ادامه داد: سالانە حدود ٥۰۰ هزار تن پسماند عادی، ٦٨ هزار تن پسماند روستایی و یک هزار و ٨۰۰ تن پسماند عفونی بە جایگاەهای دفن منتقل می‌شود و متاسفانە جایگاە دفن آن‌ها بهداشتی نیست.

حمیدی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های انجام‌شدە و قوانین پسماند، تفکیک پسماند از مبدأ و تولید زبالە بە‌عنوان کود و انرژی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفتە است.
فرسایش خاک در کردستان پنج برابر استانداردهای جهانی
وی بە موضوع تخریب زیستگاەها نیز اشارە کرد و افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تعرض بە منابعی آبی و خاکی کە روزبەروز در حال افزایش است، یک نوع آلودگی و زنگ خطر برای آب و خاک استان است.

او بە آلودگی خاک اشارە و بیان کرد: سالانە ٥ تا ۲۰ تن در هکتار بحث آلودگی خاک را داریم کە این امر بە فرسایش خاک در استان منجر خواهد شد.

حمیدی اضافه کرد: فرسایش خاک در استان کردستان حدود پنج برابر استانداردهای جهانی است. میانگین فرسایش خاک در کشور ۲ تا ۳ تن است و این میزان در کردستان بە ٥ تا ۲۰ تن در سال رسیدە است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24060
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.