حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
نانی که هر روز کوچک‌تر می‌شود؛

پای لنگ بی‌کیفیت نان در قطب تولید گندم غرب کشور

  • کد خبر : 16108
  • 11 شهریور 1402 - 8:07
پای لنگ بی‌کیفیت نان در قطب تولید گندم غرب کشور
سال‌هاست که بیجاری‌ها از کیفیت نان (لواش، بربری، سنگکی و فانتزی ) گلایه دارند و دراین گیرودار، شاطرهای نانوایی و فعالان این عرصه، مشکل را در كیفیت متغیر آرد می‌دانند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، با توجه به اینکه مشکل بی‌کیفیتی نان در بیجار موضوع تازه‌ای نیست و در یک دهه پیش همواره مورد انتقاد اصحاب رسانه هم بوده، امّا تا امروز راهکاری که بتواند این مشکل را ریشه‌ای حل کند، به نتیجه نرسیده است.

مردم که تنها مصرف‌کننده نان و هر آنچه که به نام نان در بیجار تولید می‌شود و چاره‌ای ندارد که باید آن را مصرف کند، نیازمند توجه جدی‌تر مسئولان به این موضوع است، طرح آزادسازی خرید آرد هم که با هدف ایجاد بازار رقابت سالم و عرضه نان مرغوب مدتی اجرا شد و به مرور زمان به حاشیه رفت هم توانست مسکن این درد باشد.

با توجه به اینکه در شهرهای همجوار بیجار، کیفیت نان تفاوت بسیاری دارد، مردم انتظار دارند که کیفیت نان در بیجار هم افزایش یابد و ادامه این روند دیگر مورد پذیرش شهرستان نیست، وقتی سامانه نانیونو می‌تواند در میزان سهمیه آرد موفقیت هایی داشته باشد، سامانه‌ای برای سفارش آرد خارج از شهرستان و استان هم می‌تواند زمینه تغییر و رفع انحصار آرد را ایجاد کند.

علی محمدی یکی از متولیان نانوایی سنگک در بیجار می گوید: ۲۵ سال است که نانوایی دارم و انواع روش‌های عمل‌آروی یک خمیر مناسب برای نان را امتحان کردم، کیفیت آرد بسیار نامرغوب است.

وی ادامه داد: ما مجبور هستیم فقط از یک كارخانه تولید آرد زیر نظر سازمان غله استان كه برای نان سنگك آرد تولید می‌كند خرید كنیم و این اجبار باعث شده است كه هرچه كارخانه تولید می‌كند به نان تبدیل كنیم و مردم نیز باید مصرف كنند.

یکی از موفق‌ترین نانوایی‌های سطح شهر در تولید نان لواش می‌گوید: آرد تولید شده توسط یک کارخانه، کیسه به کیسه فرق دارد و نمی‌‌توانی مطمئن باشی که اگر امروز چهار کیسه آرد را برای مصرف آمده می‌کنی، همه یک کیفیت را دارند.

به گفته قاسمی‌فر، اغلب مشتریان ما از نقاط دور شهرستان هستند و ما سعی میکنیم وقتی کیسه‌ای از نظر کیفیت پایینی برخودار است با کیسه دیگری که با کیفیت است مخلوط کنیم تا در تولید نان یک‌دست و باکیفیت هرچند نامرغوب، مشتری را راضی نگهداریم.

یک تولید کننده نان بربری هم به خبرنگار کردتودی می‌گوید: ۱۵ سال در تهران بربری داشتم و امسال که به بیجار آمده‌ام، متاسفانه آرد تفاوت بسیاری دارد، مجبورم برای افزایش کیفیت آرد و در نهایت یک نان بربری مورد قبول مردم، افزونه‌های غذایی به آرد اضافه کنم و با افزایش هزینه تولید، حاشیه سود را خیلی کاهش دهم.

یاسر مرادی گفت: این موضوع به كمیسیون آرد بیجار منتقل شده ولی هنوز بی‌نتیجه بوده است و ما نیز ناچار باید ادامه دهیم، گاهی هم وقتی خمیر به درد نمی‌خورد، خمیر را دور ریخته و به اجبار تعطیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنقدر آرد بی‌كیفیت است كه مهلت تهیه و آماده كردن برای پخت را نمی‌دهد.

یکی از مشتریان نان سنگک می‌گوید: امروز دیگر قیمت نان برای من مهم نیست، سنگک باکیفیت و اندازه مناسب می خواهم که در شهر وجود ندارد، باید پول و سفارش سنگک بزرگ را بدم تا صاحب یک نان متوسط شوم.

ساسان فرمانی می گوید: وقتی در کوچه و خیابان ها رشد دوره گردهایی كه ضایعات نان را خریداری می كنند را مشاهده می کنی، متوجه می شوی که ضایعات نان و دور ریز آن زیاد شده است.

هر نانوایی موظف است نیاز خود را از طریق سامانه خرید كشوری از كارخانه های بیجار، دیواندره یا سقز تهیه کنند، نانوایی های آزاد پز شرایط کمی بهتر دارند امّا بازهم بی کیفیتی آرد این صنف را هم دچار چالش کرده است.

به هرحال آنچه كه در این میان حائز اهمیت است فوریت رفع مشكل و تحویل نان سالم به مردم است، مردم انتظار دارند نگرانی آنها در زودترین زمان ممكن رفع شود و بتوانند از نان قابل مصرف و موردنیاز روزانه خود بهره ببرند.

استان کردستان رتبه اول تولید محصول راهبردی گندم در کشور را به‌خود اختصاص داده است،که در میان شهرستانهای استان، شهر بیجار رتبه اول تولید را بدست آورده است.

کشاورزی اصلی‌ترین و یکی از منابع درآمد کردستان خاص شهرستان بیجار و روستاهایش محسوب می‌شود، انتظار بجایی است که در این دیار، کیفیت نان آنقدر عالی باشد که به یک بحث جذب گردشگری هم تبدیل شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=16108
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.