حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

مردمی‌ترین اداره حاکمیت، اداره ثبت‌ احوال است

  • کد خبر : 25640
  • 04 دی 1402 - 8:32
مردمی‌ترین اداره حاکمیت، اداره ثبت‌ احوال است
طبق آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۲۷ مورد ولادت، ۳۱۰ مورد وفات، ۴۲۸ مورد ازدواج و ۱۶۸ مورد طلاق نیز در ثبت احوال دهگلان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور را برعهده دارد، این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

جمیل مبارکی، رئیس اداره ثبت احوال شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور بنام سازمان سجل احوال احضاریه در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی، در تهران تأسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۰۶ در مراکز استان‌ها و در سال ۱۳۰۸ در مراکز شهرستان‌ها این اداره تشکیل و فعالیت خود را تا به حال انجام داده و به همشهریان خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان دهگلان اظهارکرد: اداره ثبت احوال، مردمی‌ترین اداره در نهاد حاکمیتی بشمار می‌رود، زیرا از بدو تأسیس با مردم و جامعه سرکار دارد.

مبارکی در ادامه گفت: اسنادی که در اداره ثبت احوال تنظیم می‌شود به چهار نوع ثبت ولادت، فوت، ازدواج و طلاق تقسیم می‌گردد، از انواع اسناد ثبت احوال می‌توان به سند ثبت ولادت و مرگ، شناسنامه، کارت شناسایی، دفتر رسمی ازدواج و طلاق، دفتر نام خانوادگی، گواهی ولادت، دفترکل ثبت وقایع ازدواج، ولادت، مرگ و طلاق اشاره کرد.

رئیس اداره ثبت احوال دهگلان عنوان کرد: جمعیت شهرستان دهگلان تا پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۰ هزار نفر جمعیت که حدود ۵۱ درصد بالغ بر ۳۷ هزار نفر آن را روستائیان و حدود ۴۹ درصد بالغ بر ۳۳ هزار نفر را نیز ساکنان شهر دهگلان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: طبق آمار سال گذشته حدود ۹۲۷ مورد ولادت، ۳۱۰ مورد وفات، ۴۲۸ مورد ازدواج و ۱۶۸ مورد طلاق نیز در ثبت احوال دهگلان به ثبت رسیده است.

مبارکی افزود: متأسفانه در ولادت طبق روندی که در سال‌های گذشته طی شده است، روند کاهشی را در پی داشته است و همچنین ازدواج نیز در مقایسه با سال گذشته روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان دهگلان آمار نگران کننده‌ای را در روند کاهش ازدواج در بین شهرستان‌های استان کردستان داراست، امیدواریم با تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌، شاهد گسترش و افزایش ازدواج و ولادت و فرزند‌آوری باشیم.

مدیر ثبت احوال دهگلان تشریح کرد: طبق آمار واجدین شرایط کارت ملی در شهرستان دهگلان حدود ۹۵ درصد مردم شهرستان نسبت به تعویض کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند، تعدادی نیز کارت هوشمند ملی را دریافت کرده‌اند، اما متأسفانه قریب به ۲ سال است که در روند صدور کارت‌های ملی تأخیر و وقفه‌ای بوجود آمده است که با مساعدت و وعده‌های وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال استان تا اواخر اسفندماه سال جاری مشکلات مربوطه مرتفع خواهد شد.

وی بیان داشت: متأسفانه طبق آمارهای موجود حدود ۱۰۰۰ نفر در سال‌های گذشته اقدام به ثبت نام کارت جدید کرده‌، اما هنوز کارت هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند، اما به همت مسئولین این موضوع نیز بررسی و برطرف خواهد شد و کارت‌های جدید تحویل صاحبانش داده خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: حدود ۵ درصد جمعیت شهرستان هنوز در جهت تعویض کارت هوشمند ملی اقدام به ثبت نام نکرده‌اند، با توجه به اینکه دولت الکترونیک تحقق یافته است و به احتمال فراوان در سال‌های آتی ارائه خدمات منوط به ارائه کارت ملی میسر خواهد بود، از مردم شریف شهرستان دهگلان درخواست داریم، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام کارت ملی هوشمند اقدام کنند تا در آینده در این زمینه با مشکل مواجه نشوند‌.

مبارکی در پایان تأکید داشت: افرادی می‌توانند نسبت به ثبت نام کارت ملی هوشمند اقدام کنند که شناسنامه آنها عکس‌دار بوده و ضمناً به سن پانزده سالگی رسیده باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25640
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.