حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

محور سوم برنامه‌های جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها است/ آغاز بهره‌برداری از ۱۲۵ پروژه کشاورزی در کردستان

  • کد خبر : 5841
  • 12 بهمن 1401 - 10:14
محور سوم برنامه‌های جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها است/ آغاز بهره‌برداری از ۱۲۵ پروژه کشاورزی در کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همزمان با نخستین روز دهه فجر انقلاب اسلامی، بهره برداری از ۱۲۵ پروژه با سرمایه گذاری افزون بر ۲۶۸ میلیارد تومان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پیمان اسکندری روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در سنندج که به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر و ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده بخش کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: با افتتاح این تعداد پروژه برای ۲۸۲ نفر اشتغال پایدار و برای ۸۷۱ نفر هم تثبیت شغل شده است

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد پروژه های قابل افتتاح در این ایام مربوط به بخش آب و خاک استان با ۷۴ پروژه است، اضافه کرد: در بخش تولیدات گیاهی، منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم هر کدام ۱۲ پروژه و بخش تولیدات دامی هم ۱۱ پروژه افتتاح می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به چند طرح شاخص قابل افتتاح در این ایام اشاره کرد و گفت: پرواربندی گوساله ۳۵۰ راسی در سنندج، ایستگاه پمپاژ دهکانان در دهگلان، پرورش ماهیان سردابی در مریوان و گلخانه صنعتی در دیواندره از جمله طرح های شاخص قابل افتتاح بخش کشاورزی استان در این دهه است.

اسکندری با اشاره به پنج برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی که در قالب تشکیل پنج قرارگاه اجرای آنها دنبال می شود، گفت: در راستای برنامه های قرارگاه امنیت غذایی، طرح الگوی کشت به اجرا درآمده و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابعی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: شهرستان های قروه و دهگلان قطب تولید سیب زمینی هستند و در این طرح ابزار قانونی و تشویقی نیاز است تا کشاورزان این منطقه را به سمت کشت محصولی غیر از سیب زمینی سوق داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه میزان سطح زیرکشت سیب زمینی در استان از ۱۱ هزار هکتار به هشت هزار هکتار کاهش پیدا کرده است، افزود: در طرح الگوی کشت هم به امنیت غذایی و هم حفظ منابع آب و خاک باید توجه شود.

اسکندری گفت: سال جاری با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی بیشترین چالش در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه های دام و طیور اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح قیمت نهاده های دام و طیور ۱۰ برابر افزایش یاقت و همین منجر به نوسانات قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از دیگر طرح های مهم را کشت قراردادی محصولات کشاورزی خواند و یادآور شد: یکی از ابزارهای الگوی کشت، کشت قراردادی است و امسال در ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم آبی استان کشت قرار دادی انجام شده است.

اسکندری با بیان اینکه در محصولات ذرت و گوجه فرنگی هم سازمان تعاون روستایی اقدام به کشت قراردادی کرده است، ادامه داد: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد کشاورزی دیم بوده و در کردستان هم ۸۸ درصد از کشاورزی آن دیم است.

وی با بیان اینکه محور سوم برنامه های جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها است، گفت: برای سومین سال به همت ستاد فرمان امام (ره) این طرح در استان به اجرا درآمده و افزون بر ۵۰۰ هزار هکتار زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: اجرای این طرح ها موجب شده براساس بررسی ها و آزمایش های انجام شده مطلوبیت گندم در استان ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اسکندری ادامه داد: در سال زارعی گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم در استان تولید و از این میزان افزون بر ۶۰۰ هزار تن آن به طور تضمینی خریداری شده است.

بهزاد شریفی پور نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها با ظرفیت ۲۸ هزار و ۸۵۱ مترمکعب، شغل ۴۸ نفر تثبیت خواهد یافت و ۱۷ هزار و ۸۷۹ خانوار از مزایای آن در هشت شهرستان استان بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح های قابل افتتاح عملیات آبخیزداری در بانه یک مورد، بیجار ۲ طرح، دهگلان ۲ طرح، دیواندره سه طرح، سروآباد، مریوان، سقز و سنندج هم هر کدام یک طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: امسال سه هزار هکتار عملیات بیولوژیکی در عرصه های طبیعی استان اجرا و ۲ هزار هکتار مراتع نیز با مشارکت مردم و بدون اعتبار دولتی، احیا شد.

شریفی پور به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره و سهم کردستان را چهار میلیون اصله عنوان کرد و گفت: قرار است این طرح طی چهار سال در کشور انجام و هرسال ۲۵۰ هزار اصله نهال کشت شود که البته نگهداری پس از کشت بسیار مهم تر و وظیفه همه است.

وی اضافه کرد: قرار است در ۲ نهالستان مریوان و گریزه سنندج سالانه سه میلیون اصله نهال تولید شود که در راستای توسعه زارعت چوب و کاهش فشار بر عرصه های جنگلی خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به آماده بودن توزیع یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی در استان برای هفته منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: این اداره کل نیز به همان مناسبت، ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان توزیع می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5841
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.