حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

مبلغ زکات فطره و فدیه اهل سنت کردستان اعلام شد

  • کد خبر : 9181
  • 29 فروردین 1402 - 7:12
مبلغ زکات فطره و فدیه اهل سنت کردستان اعلام شد
دبیر شورای عالی افتا کردستان گفت: میزان و نحوه پرداخت زکات فطره(سر فطره) و فدیه ترک روزه در سال جاری برای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر معادل ۲.۵ کیلوگرم اعلام شد.

محمداشرف ایل‌بیگی با اعلام این خبر، اظهار کرد: میزان فدیه ترک روزه برای هر روز، یک مُد برابر با یک چهارم میزان فطریه( کمتر از یک کیلوگرم) خواهد بود.

وی افزود: قوت غالب شهروندان کردستان همچنان گندم و متوسط قیمت فعلی هر صاع آن با لحاظ احتیاط ۴۰ هزار تومان و قیمت یک مُد آن ۱۰ هزار تومان است.

دبیر شورای عالی افتای کردستان گفت: اگر چه بر اساس فتاوای جمهور متقدمین ( شافعیه، مالکیه و حنابله)، مسلمانان باید عین قوت را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند، بر این اساس پرداخت قیمت و یا توزیع غذای گرم برای فطریه و فدیه کفایت نمی کند، اما امروزه به دلیل تغییر نیازهای نیازمندان، پرداخت قیمت به جای عین قوت، برای مودیان آسان‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد شریعت (رفع نیازمندیهای فقرا در ایام عید) نزدیک‌تر است.

ایل‌بیگی افزود: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه، به جای گندم، برنج یا قیمت آن را محاسبه و پرداخت کنند.

به گفته وی قضای روزه بر سالخوردگان و بیمارانی که امید به بهبودی آنان نمی رود، واجب نیست و این افراد باید به ازای هر روز، روزه فوت شده، مقدار یک مُد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شد، به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) بپردازند.

دبیر شورای عالی افتا کردستان با بیان اینکه پرداخت فدیه بر خانم‌های باردار و یا شیرده که به دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، افزود: این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود و سایر افراد چنانچه در ماه رمضان موفق به روزه نشدند، مکلف هستند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا کنند، در غیر اینصورت علاوه بر قضای روزه های فوت شده باید، فدیه تاخیر را به نیازمندان پرداخت کنند.

ایل‌بیگی تاکید کرد: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است زیرا فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب می شود و به همین دلیل بهتر است مودیان، فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان بپردازند.

وی افزود: تعجیل در پرداخت فطریه اگرچه در مذهب امام شافعی(رضی الله عنه) جایز است، اما با توجه به اینکه زکات فطره، فقط عیدانه‌ای برای نیازمندان محسوب می‌شود، بهتر است که مودیان پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تاخیر بیاندازند تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفا برای روزهای عید استفاده کنند.

دبیر شورای عالی افتا کردستان یادآور شد: نقل وجوه زکات از شهری به شهر دیگر و یا از روستایی به روستای دیگر خلاف احتیاط است و مودیان باید فطره، فدیه و زکات اموال خود را صرفا میان نیازمندان محل اقامت خود توزیع کنند.

ایل‌بیگی با بیان اینکه در این فتوا، به حداقل مقدار و مبلغ اکتفا شده، توصیه کرد افراد متناسب با توان و تمکن خود برای فطره و فدیه مقادیر با مبالغ بیشتری را در نظر بگیرند تا به احتیاط و تقوا نزدیک‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و از تلفیق و تجمیع آرای فقهی ۲ مذهب در یک موضوع واحد دورتر باشد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9181
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.