حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان خبر داد؛

شناسایی ۲۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی خاص در کردستان

  • کد خبر : 24463
  • 18 آذر 1402 - 9:31
شناسایی ۲۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی خاص در کردستان
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان از شناسایی ۲۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی خاص در کردستان خبر داد و گفت: اهمیت حفظ گونه‌های بومی برای بقای زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، حیدر ویسی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نگهداری از گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری گوناگون بومی کشور، نقش حیاتی در پایداری طبیعت و چرخه‌های زیستی، اقتصاد، معیشت، حیات و سلامت مردم دارند.

وی بیان کرد: نیاز به برنامه‌ریزی و مشارکت حداکثری برای حفاظت از محیط زیست و تمام گونه‌های گیاهی و جانوری در آن اهمیت دارد.

وی اذعان کرد: اقلیم استان کردستان دارای دو نوع آب و هوای مرطوب در غرب و سرد و خشک در شرق استان است و دو جامعه جنگلی و استپی را در این استان شکل داده است.

ویسی اذعان کرد: تنوع گونه‌ای استان با توجه به این شرایط زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی هم در آن وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان ادامه داد: تا کنون بیش از ۲۰۰ گونه پستاندار در کشور شناسایی شده که بیش از ۳۷ گونه آن بومی استان کردستان است.

ویسی افزود: همچنین از ۵۵۸ گونه پرنده شناسایی شده در کشور حدود ۳۰۸ گونه بومی استان و از ۲۰۶ گونه خزنده شناسایی شده در کشور ۲۳ گونه بومی استان، از ۱۷۴ گونه ماهی ۱۵ گونه بومی استان و از میان گیاهان تا کنون بیش از ۲۳۵۰ گونه گیاه بومی در استان کردستان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: کردستان به دلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی یکی از مطلوب‌ترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می‌رود.

شناسایی ۷ گونه دوزیستان ایران در کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان خاطرنشان کرد: ۷ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تاکنون شناسایی شده و غرب استان کردستان میزبان دو گونه بومی سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی است.

وی اظهار کرد: هر گونه‌ای از گیاهان یا حیوانات که در یک ناحیه به خاطر دلایل طبیعی و نه به خاطر فعالیت‌های انسانی یافت می‌شود، گونه‌ی بومی آن منطقه است و به گونه‌هایی که در سرتاسر یک محدوده به صورت طبیعی یافت می‌شود، گونه‌های بومی گفته می‌شود.

ویسی اضافه کرد: برای کاهش عوامل تهدید کننده جمعیت حیات وحش بهترین راه حفاظت از زیستگاه آنهاست، و در همین راستا با اجرای برنامه‌های آموزشی مستمر باورهای نادرست مردم در مورد حیات وحش را باید اصلاح کرد.

وی بیان کرد: همچنین با بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی از طریق ایجاد درآمد جایگزین از شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه جلوگیری می‌شود.

گفتنی است، استان کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که ۹/۹ درصد از مساحت استان را در بر می‌گیرد و این استان را در زمره منحصر بفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24463
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.