حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
چگونه یک کشاورزی پرسود داشته باشید؛

افزایش اقبال کشاورزان دهگلانی به کشت تخمه آفتابگردان

  • کد خبر : 19090
  • 22 مهر 1402 - 6:14
افزایش اقبال کشاورزان دهگلانی به کشت تخمه آفتابگردان
قریب به ۱۱۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان دهگلان زیر کشت تخمه آفتابگردان قرار دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بالغ بر ۳۰۰ تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، آفتابگردان یک گیاه یک ساله بلند با رشد سریع است و نیاز به مراقبت کم دارد، در مناطقی با تابستان‌های گرم طولانی که باعث شکوفا شدن گل‌ها می‌شود قابل رشد بوده و این محصول با انواع شرایط خاک سازگار است.

از کاشت تا برداشت آفتابگردان حدوداً ۱۲۰ روز طول می‌کشد و گل‌های آن هنگامی‌که پشت گل‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند و سر گل فرو می‌افتد آماده برداشت خواهد بود.

محمد ناصرآبادی از کشاورزان پیشرو شهرستان دهگلان در زمینه کاشت تخمه آفتابگردان، گفت: ۵ هکتار از مزارع خود را زیر کشت تخم آفتابگردان قرار داده‌ایم.

وی گفت: برای اولین بار اقدام به این کار کرده و خوشبختانه در سال جاری بالغ بر ۴/۲ تن در هر هکتار برداشت داشته‌ایم‌ که در تاریخ این شهرستان بی‌نظیر و مثال‌زدنی است.

ناصر آبادی افزود: هوای مناسب اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز موجب شده که در آینده نزدیک دشت لیلاخ و شهرستان دهگلان یکی از قطب‌های مهم تولید تخمه آفتابگردان در کشور تبدیل شود.

مجتبی اسدی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: حدود ۱۱۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان دهگلان زیر کشت تخمه آفتابگردان بوده و پیش‌بینی می‌شود از سطح زیر کشت این محصول بالغ بر ۳۰۰ تن برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود به صورت میانگین و در هر هکتار بالغ بر ۴ تن تخمه آفتابگردان برداشت صورت گیرد.

میکائیل خالدیان مسئول جهاد کشاورزی بخش بلبان‌آباد با اشاره به تناوب کشت انواع محصولات کشاورزی گفت: تخمه آفتابگردان یکی از محصولاتی است که کشاورزان منطقه از کشت آن استقبال خوبی کرده‌اند.

خالدیان گفت: کشت این محصول علاوه بر آنکه نسبت به سیب‌زمینی به آب کمتری نیاز دارد موجب می‌شود از بقایای تخمه آفتابگردان به عنوان کود طبیعی در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و در صورتی که این بقایا کاملاً خرد شده و با خاک ترکیب و یکسان گردد سبب مقاومت بیشتر خاک شده و برای زمین‌های کشاورزی نیز بسیار مفید خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19090
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.