حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
معدنی از لوازم خانگی با قیمت های متفاوت!

نبود نظارت و بازار رهاشده لوازم‌خانگی؛ قیمت‌ها از سقف معیشت بالا زده اند

  • کد خبر : 6602
  • 24 بهمن 1401 - 9:07
نبود نظارت و بازار رهاشده لوازم‌خانگی؛ قیمت‌ها از سقف معیشت بالا زده اند
وقتی برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنی، از دیدن قیمت‌ها دچار حیرت می‌شوی، کیفیت لوازم خانگی چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما به جای افزایش کیفیت در این حوزه شاهد افزایش قیمت به‌صورت نجومی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، گرانی، شاید به ظاهر تنها یک کلمه باشد اما در عمق باطن این کلمه دنیایی نهفته است که بسیاری از چیزها را در برگرفته است، از مواد غذایی تا پوشاک و حال نوبت به لوازم خانگی رسید.

وقتی برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنی، از دیدن قیمت‌ها دچار حیرت می‌شوی، کیفیت لوازم خانگی چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما به جای افزایش کیفیت در این حوزه شاهد افزایش قیمت به‌صورت نجومی هستیم.

افراد بنا بر ضرورت اقدام به خرید لوازم خانگی می‌کنند، می‌توان گفت نوعروسان امروز تنها خریداران لوازم خانگی در بازار هستند و تنها به خرید چند قلم کالای ضروی اکتفا می‌کنند، اما برای همان چند قلم کالای ضروری باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند.

یکی از گلایه‌های خریداران بازار لوازم خانگی نبود تنوع در این حوزه است، قطعا ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور این مسئله را تشدید کرده و خریداران و فروشندگان نیز با چالش‌های متعدد روبرو هستند.

پس از اعلام رسمی افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی، بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان کالاهای که در انبارهای خود دپو کرده بودند را با قیمت جدید به بازار عرضه کردند که این مسئله قطعا تخلف است، اما باید دید نظارتی بر این مسئله صورت خواهد گرفت.

بهشت قاچاق لوازم‌خانگی و جهنم خدمات پس از فروش

یکی از فروشندگان سرای رحمانی که مغازه اش پر از کالاهای ایرانی بود در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت:  از زمانی که قیمت دلاربالا رفت برندهایی که در میان مردم محبوب بود از جمله سامسونگ و ال جی قیمتشان بالا رفت و از بازار کم شد لذا تمایل مردم به برندهای ایرانی بیشتر شد و ما هم اجناس خود را کامل به برند ایرانی از جمله ایکس ویژن، دونار، اسنوا، امرسان، پارس خزر، پاکشوما و … تغییر دادیم.

وی افزود: به جرات می توان گفت که تلویزیون های ایرانی TCL و X ویژن از لحاظ کیفی با سامسونگ تفاوتی ندارند اما به علت اینکه بعضی از مردم همچنان کشور سازنده ای همچون کره و برندی همچون سامسونگ برایشان مهم است باید بگویم که مردم مواظب خرید کالاهای خارجی باشند چرا که قاچاق بهشت لوازم خانگی و جهنم خدمات پس از فروش است.

نکته قابل تأمل اینجاست در شرایطی که هم فروشنده و هم تولیدکننده می‌دانند بازار در رکود مطلق معاملاتی قرار دارد و به طور مجدد پس از چند ماه قیمت لوازم خانگی با افزایش روبه‌رو شده است.

استقبال مردم برای خرید لوازم‌خانگی به‌شدت کاهش‌یافته است

یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه استقبال مردم برای خرید لوازم‌خانگی به‌شدت کاهش‌یافته است، عنوان کرد: ایران در عرضه لوازم‌خانگی بیشتر مونتاژکار است تا تولیدکننده اصلی و بیشتر قطعات بکار گرفته‌شده در لوازم‌خانگی از کشور چین وارد می‌شود.

امیر یوسفی بابیان اینکه مردم برای خرید مراجعه می‌کنند اما قدرت خرید ندارند، اضافه کرد: طی ماه گذشته قیمت لوازم‌خانگی افزایشی بوده است.

این فروشنده لوازم‌خانگی در ادامه بابیان اینکه مشتریان اکثراً برای تهیه لوازم‌خانگی مراجعه می‌کنند و قیمت می‌گیرند تا بعد از چند روز مبلغ موردنیاز را تهیه و اقدام به خرید کنند اما متأسفانه با افزایش قیمت همان اجناس با همان کیفیت مواجه می‌شوند، اضافه کرد: متأسفانه قدرت خرید لوازم‌خانگی از سمت مردم به صفر نزدیک شده است.

توضیحات تولیدکنندگان لوازم خانگی

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتشار متنی اعلام کرده با توجه به رشد هزینه‌های تولید مدت‌هاست که درخواست خود برای افزایش قیمت‌ها را به دولت ارائه کرده است.

افزایش ۲۰درصدی قیمت ارز در سامانه نیما و ۳۵درصدی در بازار آزاد ارز و همچنین کند شدن روند تحویل ارز توسط آن سامانه، افزایش قیمت مواداولیه در بورس کالا ازجمله ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، عدم‌همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی و افزایش هزینه‌های جاری و خدمات از دلایلی است که در متن منتشرشده از سوی انجمن به‌عنوان دلایل افزایش قیمت محصولات عنوان شده است.

آیا جنس ها و لوازم خانگی در بانه همگی تقلبی است؟

بسیاری از کاربران دلیل ارزانی قیمت لوازم خانگی در شهر بانه را تقلبی بودن آنها می دانند. در بررسی این موضوع باید چند مورد مهم را با هم مرور کنیم.

اولا که جنس تقلبی مختص شهر بانه و هیچ شهر دیگری نیست و در هر شهری حتی تهران هم انبوهی از جنس های تقلبی لوازم خانگی را می توان پیدا کرد. حتی گاها برخی از کارگاه های مونتاژ اجناس تقلبی در شهرهای بزرگ شناسایی شده و با معدوم می گردند.

ثانیا در حال حاضر روش هایی وجود دارد که به وسیله آن می توان لوازم خانگی اصل را از تقلبی تشخیص داد. با استفاده از این ترفندها تا حدی این مشکل حل خواهد شد.

از این گذشته خرید از بانه مربوط به امروز و دیروز نیست و سال ها است که مردم برای خرید جهیزیه از بانه و خدمات آنها استفاده می نمایند. در این صورت اگر قرار بود همه اجناس تقلبی باشد تاکنون این موضوع لو رفته بود.

با این وجود تقلبی بودن اجناس را نمی توان دلیل ارزان بودن اجناس در این شهر دانست. شاید اجناس تقلبی هم در فروشگاه های این شهر وجود داشته و گاها برخی برای خرید جهیزیه از بانه با این دسته از لوازم خانگی روبرو شوند. اما نمی توان ان را به همه فروشگاه ها و کسبه های این شهر نسبت داد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که در سال های اخیر درصد اجناس تقلبی در این شهر افزایش داشته و پیدا کردن فروشگاه های قابل اطمینان در آن سخت تر از قبل شده است.

همراهی مسائل و مشکلات از جمله تحریم های ظالمانه در کنار خطاهای سیاستی و اجرایی، باعث مشکلات اقتصادی و تورم کمرشکنی در کشور ما شده اند و از آنجا که تورم توده های مردم را له می کند، سیاستگذاران مهار تورم را در دستور قرار داده اند اما متاسفانه ابزار صحیحی برای آن انتخاب نکرده اند لذا بعضی ها احتکار را نیز برای اجناسشان می پسندند زیرا معتقدند این همه احتکار و قیمت هایی که هر روز در حال بالا رفتن است مثل بادکنکی تو خالی باشد که نیازمند نظارت و حمایت بیشتر برای نترکیدن است.

و حال این روزها که بازار لوازم خانگی این روزها حال و روز خوشی ندارد و در حالی رفته رفته به ایام پایانی سال نزدیک می شویم که انتظار مردم نظارت های بیشتر بر این بازار است تا شاید به واسطه این اقدام قیمت ها تا حدودی تعدیل شود و کاهش یابد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6602
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.