حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
زنانی که در قاب زیبایی، ثروت خلق می‌کنند؛

گره‌های فرش، گره‌گشای اقتصاد

  • کد خبر : 2071
  • 01 آبان 1401 - 10:36
گره‌های فرش، گره‌گشای اقتصاد
فرش کردستان که از آن به قالی «کُردی» یاد می‌شود، بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان سنندجی، بیجاری و سایر نقاط کردستان می‌داند که با نگاهی به فرش‌های موجود در موزه‌ فرش ایران و موزه‌های اروپا می‌توان درستی این ادعا را ثابت کرد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، فرش کردستان که از آن به قالی «کُردی» یاد می‌شود، بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان سنندجی، بیجاری و سایر نقاط کردستان می‌داند که با نگاهی به فرش‌های موجود در موزه‌ فرش ایران و موزه‌های اروپا می‌توان درستی این ادعا را ثابت کرد.

 

بیش از ۹۰ درصد نیروهای کارگاه تولیدی سنندج را بانوان تشکیل داده است

یکی از کارگاه ها و واحدهای تولید تابلوفرش دستباف در کردستان که بیش از چهل سال سابقه فعالیت در حوزه فرش را دارد همه حلقه های تولید فرش بجز مرحله پرداخت را با نیروهای جوان که عمدتا دختران و زنان هم هستند، تشکیل داده است.

مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور چندی پیش با اشاره به اینکه صفر تا صد طراحی تابلوفرش ها در این واحد انجام می شود، اظهار داشت: یکی از بخش های بسیار مهم در تولید تابلوفرش طرح، بافت و رنگ است که همه این مراحل در این واحد تولیدی انجام می شود.

مسعود نظرپور با اشاره به اینکه آزمایش رنگ هم در این واحد انجام می شود، اضافه کرد: برای طراحی تابلوفرش ها جهانی فکر می کنیم تا بتوانیم به سایر کشورها هم آنرا صادر کنیم.

وی با بیان اینکه پنج نفر در این واحد به کار طراحی مشغول هستند، افزود: خلاقیت و ایده پردازی از مولفه های اساسی در طراحی تابلوفرش است که این مهم در نیروهای شاغل در این کارگاه وجود دارد و این را می توان در نتیجه کارهای تولیدی بخوبی مشاهده کرد.

مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور با بیان اینکه ۳۰ نفر در این کارگاه کار می کنند، گفت: ۸۰ نفر هم در خانه اقدام به بسته بندی نخ می کنند و ۷۰۰ نفر هم بافنده داریم.

نظرپور با اعلام اینکه سالانه به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ مترمربع فرش و تابلوفرش تولید می کنند، یادآور شد:سال هایی هم بوده هم چون سال ۹۸ که سه هزار مترمربع فرش و تابلو فرش تولید کردیم.

تنها رنگرز باقی‌مانده در راسته رنگرزان بازار سنندج

استاد ماشاءالله تنها رنگرز باقی‌مانده در راسته رنگرزان بازار سنندجی است که این روزها از نداشتن آینده روشن این کار با وجود سختی و طاقت‌فرسا بودن آن سخت گله دارد .

وی که ۶۰ سال زندگی‌اش را در این عرصه صرف کرده می‌گوید: امروزه کمتر کسی ارزش هنر و هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و سال‌های زیادی از زندگیشان را وقف ماندگاری هنر رنگرزی کرده‌اند، می‌دانند، حتی آنهایی که به نوعی با این حرفه ارتباط دارند گاها موجب رنجشمان می‌شوند.

 

وی افزود:  ساعت‌ها در سرما و گرمای هوا پای دیگ‌ رنگرزی با عشق و علاقه، خامه مشتری را رنگ می‌کنم، اما به موقع حق‌الزحمه را پرداخت نمی‌کنند و تا هزار و یک درد بی‌درمان و نبود مکان مناسب تا گران بودن هزینه حامل‌های انرژی و غیره کاملا ناامیدمان کرده است.

این استاد رنگری گفت: قبلا تعداد فرشبافان در همین شهر سنندج آنقدر زیاد بود که ارزش کار کردن داشت، اما الان بازار بافت فرش کساد است و تولیدکننده هم رغبتی برای بافتن ندارد.

 

 

بافت سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش در کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش در استان بافته می‌شود که این نشانگر ظرفیت بالای استان در زمینه فرشبافی است.

سمیعی افزود: با صدور ۱۶ فقره پروانه بهره برداری تولید فرش در شش ماهه امسال تعداد پروانه‌های بهره برداری تولید فرش دستباف در استان به ۱۸۵ مورد رسید.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ۲ برند جهانی به نام فرش پولادین بیجار و فرش یک پود سنندج است،گفت: در کنار صنعت فرش استان پنج واحد رنگرزی مشغول فعالیت هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: نقشه فرش دستباف کردستان در منطقه سنندج بسیار متنوع است و بافندگان در سنندج از طرح‌هایی مانند ترنج، جقه هشت پر، گل وکیلی، گل و بلبل، جقه چهار پر، ماهی درهم و کلاه فرنگی استفاده می‌کنند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2071
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.