حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
اوج و فرود زنان ایران زمین در گذر تاریخ؛

زنان ایرانی پس از انقلاب؛ از عزت مادرانه تا ارتقاء حقوق و کرامت انسانی

  • کد خبر : 1745
  • 23 مهر 1401 - 13:28
زنان ایرانی پس از انقلاب؛ از عزت مادرانه تا ارتقاء حقوق و کرامت انسانی
یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی هویت‌بخشیدن و شخصیت دادن به زنان ایرانی بود که نتیجه آن منجربه حضور جدی‌تر، تخصصی‌تر و علمی‌تر آن‌ها در عرصه‌های مختلف شد. به گونه‌ای که مشارکت سیاسی و اجتماعی آن را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، اغراق نیست اگر بگوییم حضور اجتماعی زنان پیش از انقلاب اسلامی در جایگاه‌های اجتماعی و سیاسی اگر در دوران قاجار منتهی به حرم‌سراها بود در پهلوی نیز چیزی بیش‌تر از رقاصان دلفریب در کاباره‌ها نبوده‌ است.

حتی در دنیای هنر نیز بازیگران زن تنها دلربایان برهنه‌ای بودند تا بار اروتیک فیلم را برای فروش بیشتر به دوش بکشند و نهایتا عکس‌های برهنه و نیمه‌برهنه‌شان روی جلد نشریات زرد نقش می‌بندد. آمارها نشان می‌دهد مشارکت و حضور سیاسی و اجتماعی زنان بعد از انقلاب از شکل تصنعی و فرمایشی شکل کاملا جدی‌تری به خود گرفت و این موضوع در گوشه گوشه سخنرانی‌ها و حتی سیره سیاسی امام خمینی (ره) هم کاملا مشهود بوده‌است.

اگر بخواهیم در بحث سواد و حضور زنان اشاره ای داشته باشیم باید گفت که یکی از نخستین د ستاورد‌های انقلاب برای زنان زمینه‌سازی برای تحصیل و باسواد‌ی آنان بود. در حالی که در دوران قبل از انقلاب به دلیل جو حاکم بر مد ارس بسیاری از خانواده‌ها به دخترانشان اجازه تحصیل نمی‌د ادند، اما با تأکید حضرت امام و اسلامی شدن جو جامعه زنان و دختران به برکت انقلاب نه فقط با سواد شدند که امروز سهم زنان تحصیلکرده از مردان پیشی گرفته‌است.

در سال ۵۷ تنها ۳۵د رصد زنان باسواد بود ند، امروز نزدیک ۹۰د رصد باسوادند. با انقلاب اسلامی ایران ده ها دانشگاه، دانشکد ه و پژوهشگاه ویژه بانوان که قبلاً مطلقاً وجود نداشتند، دستاورد انقلاب اسلامی است. تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از ۶د رصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴درصد رسیده‌است. در حالی که قبل از انقلاب تعداد طلاب زن چند ده نفر بود هم اکنون ۸۰ هزار طلبه و ۴۰ هزار بانو در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیلند.

پیش از انقلاب تنها ۴/۱ درصد اساتید د انشگاه‌ها زن بوده‌اند، اما امروز زنان ۲۰ درصد اساتید دانشگاهند. علاوه بر این ۷ هزار از اساتید د انشگاه‌ها و ۲هزارو۷۰۰ نفر از اساتید حوزه علمیه زنان هستند.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون نزدیک به ۵۰ درصد رسیده است.

مسئله جنسیت در خدمت تعالی زنان به کار گرفته شده
در ۴۳ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر خلاف دوران منحط رژیم شاهنشاهی که زن ایرانی را همچون زن غربی، جلوه و مظهر هیجانات جنسی قرار داده بود، تلاش شده تا حد امکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود و این امر در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.

از اینرو در نظام جمهوری اسلامی مسئله جنسیت در خدمت تعالی انسان بکار گرفته شد، نه در خدمت انحطاط بشر و زوال اخلاقی؛ آنگونه که در دنیای غرب مرسوم است. رشد اخلاقی، شخصیتی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زنان در نظام جمهوری اسلامی به خوبی روشن است و دلیل این موضوع نیز تلاش‌های مذبوحانه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان و هجمه‌هان آنان علیه کشورمان است که به بهانه‌های واهی موضوع پایمال شدن حق زنان را دستاویز قرار می‌دهد و با وقاحت و بی‌شرمی تمام، سعی در تخریب جایگاه متعالی زن در جامعه ایرانی-اسلامی دارند.

ارتقاء حقوق و کرامت انسانی زنان پس از انقلاب
اما خوشبختانه ارتقاء حقوق و کرامت انسانی زنان و توانمندسازی آنان از جمله پیش شرط‌های لازم برای توسعه جامعه اسلامی – ایرانی در تمامی دستگاه‌ها و قوانین مربوطه قید و ذکر شده است. بنابراین هجمه‌ها و تبلیغات غربی نتوانسته جایگاه زنان را در نظام جمهوری اسلامی ایران تقلیل دهد و روزبه روز زنان در جامعه‌ی ایرانی در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، مدیریت‌های اجتماعی و فرهنگی درخشیده‌اند.

در حوزه ورزشی ، زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی و رقابت‌های بین المللی در رشته‌های گوناگون ورزشی بدرخشند؛ پیش از انقلاب تنها ۵ مدال آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستمشاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند. در حالی که اکنون نزدیک به ۲۰۰ مدال در رشته‌های مختلف از آن بانوان ایرانی است.

پیش از انقلاب اسلامی در دوره ستمشاهی، شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران به ۵۷ و شش درصد می‌رسید که اکنون به ۷۷ و یک درصد افزایش یافته است.
تعداد پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد رسیده و همچنین کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر مادران هنگام زایمان را به دنبال داشته است.
تعداد پزشکان زن نیز قبل از انقلاب اسلامی از ۵۹۷ نفر افزایش ۵۰ برابری یافته است.

در کنار تمام این پیشرفت‌ها و اثربخشی‌های زنان کشورمان در عرصه‌های مختلف، نقش بانوان در دفاع مقدّس و دنباله‌های آن تا امروز، بسیار غرورانگیز است. همسران ، مادران و دختران شهدا و جانبازان و بازماندگان برجسته بزرگمردانی هستند که جانشان را در راه خدا دادند و زنان توانمند ایرانی با اراده‌ی محکم، عزم راسخ و با صبر جمیل، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.

درپی شیوع کرونا نیز نقش زنان در عرصه‌های مختلف همکاری و هم‌افزایی دوش به دوش مردان کشورمان برای مبارزه با این ویروس منحوس قابل ستودنی است چه در لباس پرستاری، پزشکی و مدافعان سلامت و چه در صحنه‌های اجتماعی و خانواده.

جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی به قدری والاست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «زن ریحانه است نه قهرمان»؛ «مهم‌ترین مسئولیت زن، کدبانویی است؛ معنای کدبانویی خدمتگزاری نیست، معنایش این است که محیط خانواده را برای خانواده و برای همسر یک محیط امن و آرام و مهربانی می‌کند؛ با مهربانی خودش، با عزتی که در خانه برای او فرض می‌شود».

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1745
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.