• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3
همه سختی‌های معلمی، نذر خوشحالی شاگردانم!

جدال معلمان با مشکلات در مسیر مدرسه

  • کد خبر : 34046
  • 12 اردیبهشت 1403 - 6:40
جدال معلمان با مشکلات در مسیر مدرسه
روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف است با سالروز شهادت استاد و معلم برجسته عالم، شهید مرتضی مطهری، که به پاسداشت مقام و جایگاه ایشان، این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز بزرگداشت معلم مزین شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اگرچه این روز را برای گرامیداشت و بزرگداشت نقش معلم در جامعه نام‌گذاری شده است و انتظار بجایی است که در این روز نمی‌توان هر آنچه که باید و باشد را در وصف آموزگار و اهمیت ویژه آن برای فرهنگ جامعه و تربیت نسل آینده‌ساز، گفت.

اهمیت والای نقش معلم را می‌توان در آموزه‌های دینی و احداث بجا مانده از اهل‌بیت پیامبر مطالعه کرد و چه نیکوسخنی از امیرمؤمنان حضرت علی علیه‌السلام دید که فرمودند، امام علی (ع) فرمودند: «مَنْ عَلَّمَ عَلَی الدِّینِ فَهُوَ فِی رَحْمَةِ اللَّهِ.» کسی که به کسی علم دین بیاموزد، در رحمت خدا است.

اهمیت جایگاه معلم را می‌توان در بیانات معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران هم دید که فرمودند، امام امت در توصیف جایگاه معلمی فرمودند، یک معلّمی باشد که دعوت به نور بکند، دعوت به صلاح بکند، دعوت به اسلام بکند، دعوت به اخلاق صالحه بکند، دعوت به ارزش‌های انسانی بکند آن ارزش‌هایی که عنداللَّه ارزش است اگر معلّم این کار را بکند، همان‌طوری که انبیا مردم را از ظلمات به نور می‌کشانند، این معلّم هم این بچه‌ها را از ظلمات به نور وارد می‌کند و همین شغلی است که شغل انبیا است.

هر چند که در دولت سیزدهم به مطالبه معلمان در خصوص رتبه‌بندی توجه شد و بعد از سال‌ها روزنه‌های امید به آینده در این نسل محجوب و مهربان ایجاد شد را باید قدر دانست، شاید اگر دولت‌های گذشته هریک در جایگاه خود یک‌قدم برای معلمان برداشته می‌شد، امروز وضعیت معیشتی بهتری انتظار می‌رفت.

به همین بهانه هم صحبت شدیم با معلمان بیجاری که در روستاهای دوردست شهرستان بیجار با همه مسائل و مشکلاتی که دارند، بازهم این فرصتی که شاید برای بیان خواسته‌هایشان پیش‌آمده را به بیان دردهای دانش‌آموزان روستایی اختصاص دادند.

به‌راستی که در وصفت ارزش مقام معلم کلمات و جملات نمی‌توان به نگارش آورد و این ایثار بزرگ را فقط یک معلم با خدای خود می‌تواند داشته باشد، روزی به نام معلم است را به بیان مسائل و مشکلات دانش‌آموزان اختصاص داد.

 *فضای آموزشی مناسب دانش‌آموزان نیست

خدیجه شریفی معلم بیجاری روستای دورافتاده و محروم کاک عباس در این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه فضای آموزشی روستای کاک عباس مناسب دانش‌آموزان نیست و در روستاهای دورافتاده و محروم، این مشکل بیشتر و از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: برای‌آنکه دانش‌آموزان بتوانند از تدریس استفاده کنند و درک درستی از مطالب داشته باشند، باید در محیطی قرار گیرند که آرامش و تمرکز بهتری بر روی موضوع داشته باشد، متأسفانه در مناطق روستایی مقاطع مختلف تحصیلی با سنین متنوع در یک مکان تحصیل و هم‌زمان تحصیل می‌کنند.

این معلم بیجاری توضیح داد: در حال حاضر در روستای کاک عباس ۵۴ دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی ۶گانه ابتدایی در حال تحصیل هستند که تصور آن برای هر معلم سخت است.

وی بدون اینکه به مسائل روز معلمان اشاره‌ای داشته باشد، گفت: فضای کم فقط شامل حال محیط تدریس و آموزشی نمی‌شود، دانش‌آموز حق دارد از فضای مناسب و زیبا تفریحی برخوردار باشد، متأسفانه در روستای کاک عباس، به این مهم توجه ای نشده است.

شریفی ادامه داد: امروز ارتباط با فضای مجازی شاد، یکی از دغدغه‎های مهم دانش‌آموزان در مواقع حساس و حتی در ایام تعطیلی تابستان و یا اتفاقات است که در این منطقه ارتباط اینترنت تنها توسط یکی از اپراتورها ارائه می‌شود.

 

 *زمستان سخت را در کنار محبت دانش‌آموزان می‌گذرانیم

مینا غفاری نومعلم بیجاری که در روستای کاک عباس مشغول به تدریس است، گفت: روستای کاک عباس به لحاظ اینکه در نزدیکی سد تلوار قرار دارد، از سرمای زمستانی سختی برخوردار است و دانش‌آموزان با شوق و علاقه‌ای که درس دارند، این سرما را به گرمایی وصف‌نشدنی تبدیل می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه سیستم گرمایشی مناسبی در مدرسه وجود ندارد و چاره‌ای نداریم که با تحمل سرما و افزایش تحرکت دانش‎آموزان در سر کلاس، مطالب برنامه‌ریزی شده را آموزش دهیم و با ایجاد کارهای گروهی، این مشکل را به یک فرصت تبدیل کنیم.

این نومعلم بیجاری ادامه داد: در این روستا بسیاری از خانواده‌ها به موضوع آموزش دانش‌آموزان توجه نمی‌کنند و حاضر نیستند برای افزایش رفاه فرزندان خود در مدرسه هزینه کنند و انتظار دارند همه مخارج توسط آموزش‌وپرورش تأمین شود.

 

غفاری با اشاره به اینکه نیاز آموزشی این روستا سه آموزگار است، توضیح داد: باتوجه‌به جذب نیروهای جدید، در حال حاضر این روستا دارای ۲ معلم است و هنوز کمبود یکی نیروی دیگر به‌شدت احساس می‌شود، زیرا پیش‌دبستانی و مقطع اول ابتدایی از توجه بیشتری باید برخوردار باشد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان روستایی از استعدادهای درخشانی برخوردار هستند، محدودیت روستا و محرومیت‌ها نمی‌تواند از شکفتن هوش دانش‌آموزان جلوگیری کند، تنها این مشکلات، مسیر زندگی و آینده را به‌شدت تغییر می‌دهد.

 *معلم پروازی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد

منوچهر اسدزاده معلم ۲ روستای کم‌جمعیت قره‌دربند و سیف آباد، در این گفتگو اظهار کرد: متأسفانه به علت کمبود معلم، ناچار هستیم که سه روز از هفته را در روستای قره‌دربند تدریس کنیم و سه روز دیگر را در روستای سیف آباد، همین تعطیلی اجباری، فشار زیادی را به ساعات آموزشی دانش‌آموزان وارد می‌کند.

وی افزود: مطالب آموزشی باید در طول یک هفته و در ساعات مشخصی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، کیفیت یادگیری به علت کمبود ساعات حضور در روستا به‌شدت کاهش‌یافته است و امیدواریم با استخدامی‎های جدید، این مسئله به‌زودی حل شود.

این معلم بیجاری توضیح داد: در حال حاضر دانش‌آموزان روستای قره‌دربند در کانکس تحصیل می‎کنند و در روستای سیف‌آباد هم به علت عدم وجود فضای آموزشی مناسب، به‌صورت موقت از ساختمان بهداشت استفاده می‌شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات معلمان را نمی‌توانیم با منهای دانش‌آموزان به آن نگاه کنیم، معلم هرچه توان و تلاش دارد برای دانش‌آموزانش صرف می‌کند و از هر فرصتی برای تأمین رفاه حال امانت مردم استفاده می‌کند، امروز کمبود نیروی انسانی و عدم دسترسی مناسب به اینترنت و سامانه شاد، دغدغه اصلی معلم است.

اسدزاده گفت: دانش‌آموزان دوست دارند در فضای مدرسه و در کنار معلم، به مسائل و مشکلات خانوادگی‌اش فکر نکند و در ساعاتی که در این فضا قرار دارد، علم بیاموزد و از رفاه روحی بیشتری برخوردار باشد، وقتی معلم سه روز در هفته می‎تواند در روستا باشد و فرصت آن‌قدر کوتاه است که به سایر مسائل نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در این ۲ روستا باتوجه‌به جمعیت کم و سطح درآمدی پایین برخی از خانواده‌ها، هزینه‌های جاری مدرسه توسط والدین تأمین نمی‌شود و چاره‌ای ندارم که از حقوق شخصی برای پرداخت هزینه‌ها اقدام کنم.

 

 *استعداد خوبی در دانش‌آموزان روستایی وجود دارد

باقر برزگر دبیر و مدیر متوسطه اول روستای حسن تیمور در این گفتگو اظهار داشت: خوشبختانه محیط بکر و محصولات طبیعی روستا، تأثیر بسزایی در تقویت حافظه و تولد استعدادهای خوب در دانش‌آموزان روستایی شده است؛ ولی عدم توجه والدین و کمبود امکانات در این حوزه، مشکل بزرگی را پیشروی آموزش روستایی قرار داده است.

وی افزود: در روستای حسن تیمور دانش‌آموزان با استعدادی وجود دارند که از عدم حمایت خانواده و عدم توجه به رشد و شکوفایی توانایی که دارند، رنج می‌برند، نسل جدید از یک نوع سطح یادگیری بالایی برخوردار است که نباید قربانی کمبود امکانات و بی‌تفاوتی والدین قرار گیرد.

برزگر با اشاره به اینکه کاهش شدید نیروی انسانی جوان در بدنه آموزش‌وپرورش احساس می‌شود، گفت: بنده با ۲۸ سال خدمت در کسوت معلمی، می‌دانم که دیگر آن انرژی و توان دوران ابتدای خدمت را ندارم و در کمال ناباوری می‌بینیم که آموزش‌وپرورش از معلمان بازنشسته درخواست همکاری دارد.

وی تصریح کرد: نمی‌گویم که معلم پیش‌کسوت تجربه یا سواد کافی برای تدریس ندارد، ولی بارها از دانش‌آموزان به گلایه شنیده‌ام که فلان دبیر بازنشسته حال‌وحوصله شوخی و خنده در سر کلاس را ندارد و این موضوع مهم بر سطح یادگیری دانش‌آموزان تأثیر منفی دارد.

مدیر و معلم بیجاری اظهار کرد: یکی از مسائلی که منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان و بخصوص دختران شده است، جمع‌آوری خوابگاه‌های دانش‌آموزی در برخی از مراکز نزدیک به روستا است، تردد روزانه بزرگ‌ترین مشکل پیشروی بسیاری از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است.

وی با شاره به اینکه کمبود امکانات روز آموزشی کیفیت آموزش و یادگیری را فدای خودکرده است، گفت: در زندگی امروزی که اینترنت و ارتباط با فضای مجازی هر روز روندی افزایشی دارد، نمی‌توان انتظار داشت که دانش‌آموزان هم نسبت به کمبود آن بی‌تفاوت باشند و این نیاز را به بی‌نیازی تبدیل کنند.

برزگر توضیح داد: فضای آموزشی باید مناسب با سطح امروزی باشد، وقتی مدرسه‌ای نتواند آنچه که در مدارس روز کشور ارائه می‌شود را تأمین کند، مثل لب تاب، ویدئو پروژکتور و غیره، یک نوع دلسردی و عدم امید به یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

در تحقیق میدانی خبرنگار کردتودی، معلمان روستایی از نبود یک سرویس مناسب رنج می‌برند و با همه مسائل و مشکلات معیشتی که دارند، با هزینه شخصی یک سرویس بخش خصوصی را کرایه کرده‌اند که مشکلات و مسائل خاص به خود را دارد.

هم اکنون در بسیاری از استان‌های هم‌جوار، اداره آموزش‌وپرورش منطقه، یک سرویس مناسب را با هزینه رایگان در اختیار معلمان روستایی قرار داده که باید این موضوع مهم در کردستان موردتوجه قرار گیرد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34046
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.