• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
3
 نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی:

معلم مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌ و تربیت است

  • کد خبر : 34056
  • 12 اردیبهشت 1403 - 8:01
معلم مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌ و تربیت است
 نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش و جایگاه معلم را به‌عنوان مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌وتربیت نمی‌توان نادیده گرفت زیرا با هدایت، حمایت و تقویت شاگردان خود، در رشد و پرورش ابعاد وجودی آن‌ها نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند.

علیرضا زندیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «کردتودی» اظهار داشت: معلّم اساسی‌ترین عامل، در ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف نظام تعلیم‌ و تربیت است؛ ازاین‌جهت فرهنگ‌ساز جامعه، حافظ فرهنگ جامعه و تکامل‌بخش آن است، معلم نه‌تنها از لحاظ علمی در آموزش شاگردان خود سهیم است، بلکه اخلاق و شخصیت او در تربیت و رشد آنها تأثیرگذار است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی: افزود: رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) در اهمّیّت نقش معلم در رشد و بالندگی فرهنگی جامعه می‌فرمایند؛ دست توانای معلّم است که چشم‌انداز آینده ما را ترسیم می‌کند. معلّم هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد. هم رفتار و اخلاق آموزی در کار او باشد.

زندیان با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین (ع) در خصوص اهمیت مقام شامخ معلم می‌فرمایند: «من عَلّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرنی عَبداً»؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام و بنده خویش کرده است، گفت: رسول گرامی اسلام (ص) در اهمّیّت جایگاه او می‌فرماید: ” اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً.”

وی ادامه داد: در جوامع انسانی، اساسی‌ترین کار، تعلیم‌وتربیت است و این معلم است که رسالتی چنین مهم و ارزشمند را به دوش می‌کشد. شایسته است که در جامعه اسلامی این وظیفه مهم بر عهده انسان‌های شریف، قانع و وظیفه‌شناس باشد که از روی تعهد و دلسوزی با تعالیم خود در کارگاه انسان‌سازی به ساختن و پرورش آینده‌سازان جامعه بپردازند.

زندیان اظهار کرد: قرآن کریم، برای تلاش معلم، نقش خدایی قائل است؛ نخستین سوره‌ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد به این نقش، اشاره دارد: “اقرإ باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقرء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم”، قابل‌ملاحظه است که صفت «تعلیم» به‌عنوان کار معلم، برای حق‌تعالی بیان گردیده است.

وی ادامه داد: اهمیت هر کاری با نقش و ارزش آن سنجیده می‌شود، اهمیت کار تعلیم‌وتربیت نیز به‌اندازه‌ای است که ساختن و هدایت یک فرد مساوی زنده کردن همه افراد جامعه است.

زندیان تصریح کرد: آیه ۳۲ سوره مائده به این مهم اشاره می‌فرماید: “… من احیاها فکانما احیی الناس جمیعاً؛ هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.” و به‌راستی آیا انسانی که از نعمت هدایت برخوردار نباشد، فرقی با مردگان دارد؟!

وی افزود: معلمان بزرگ این توانایی را دارند که زندگی متعلّمین خود را برای بهترشدن در جامعه تغییر دهند؛ زیرا که معلمی شغل انبیاء است. در پایان به قول کاوازاکی: اگر می‌خواهی مجسمه کسی را بسازی، مجسمه معلمان را بساز؛ آن‌ها قهرمانان جامعه هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34056
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.