حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
راه‌آهن سنندج رویایی به قدمت ۱۸ سال؛

۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

  • کد خبر : 19352
  • 26 مهر 1402 - 7:44
۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است
استاندار کردستان از پیشرفت ۹۷ درصدی مگاپروژه راه‌آهن خبر داد و تلاش شبانه‌روزی ۹۵۰ نفر نیرو در چند شیفت کاری را مصداق کار جهادی دانست و گفت: یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش طی ۱۷ سال انجام شده است و این نشان از اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استاندار کردستان در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از از کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج اظهار کرد: در سفر اول ریاست جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم عزیز استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز یکی از آن مطالبات بود که خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

زارعی کوشا ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محور‌های اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت‌های حمل و نقلی، ریلی و هوایی و تقویت این زیرساخت‌ها به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

وی در روند این بازدید خاطرنشان کرد: عملیات ساخت طرح راه‌آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع شد و اکنون حدود ۹۷ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

استاندار کردستان  افزود: در دولت قبلی ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی داشته است.

طبق اظهارات زارعی کوشا، در پاییز ۱۴۰۱ تاکنون، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  به این طرح تخصیص یافته و در دور اول سفر رییس جمهور به کردستان نیز  ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.

طبق اظهارات وی، ۹۵۰ نفر روزانه و در چند شیفت به صورت جهادی در روند این پروژه کار کرده‌اند که این امر مصداق کار جهادی است چرا که یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش در ۱۷ سال انجام شده است و این نشان از اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.

استاندار کردستان گفت: راه آهن همدان- سنندج ۶ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

زارعی کوشا ادامه داد: طول خط آهن تهران، همدان – سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان – سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می‌کند، عنوان کرد:  در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجا و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می‌رسد.

استاندار کردستان گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

زارعی کوشا با بیان اینکه ، نگاه ویژه دولت به کردستان با شاخص‌های مختلف قابل اثبات است که یکی از آنها را عملکرد عمرانی و توجه خاص به عمران و آبادانی کردستان نام برد و افزود:  این رویکرد و سیاست‌گذاری کلان می‌تواند فاصله محرومیت را کاهش و از  بین ببرد.

وی دستیابی کردستان به شاخص‌های میانگین کشور را از دیگر اهداف خدمت در این استان برشمرد  و تخصیص های عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای توسعه و عمران استان را معادل ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

استاندار کردستان،
آخرین تخصیص در دولت گذشته در سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ را حدود ۴۲۶ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: ارتقای شاخص‌های عمرانی با جهش چند برابری در حوزه عمرانی استان، نوید بخش ارتقا در دیگر شاخص‌ها در کردستان است.

زارعی کوشا بیان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم عزیز این استان از خدمتگزاران، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.
گفتنی است در جریان این سفر یک روزه معاون اجرایی رئیس جمهور و هیات همراه با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان از روند اجرای بزرگترین طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری منطقه صلوات آباد سنندج در مقیاس ۳ هزارو ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی، بازدید کردند.

در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۷۰۰هکتار از منطقه به نام پارک جنگلی  جنگلبان چاله‌کنی شده و درخت کاری می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19352
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.