حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
فرماندار سنندج:

۶۰درصد توت فرنگی کشور در سنندج تولید می شود/ ۵۷ درصد اعتبارات کمیته برنامه ریزی سنندج به روستاها اختصاص یافته است

  • کد خبر : 11371
  • 05 خرداد 1402 - 10:02
۶۰درصد توت فرنگی کشور در سنندج تولید می شود/ ۵۷ درصد اعتبارات کمیته برنامه ریزی سنندج به روستاها اختصاص یافته است
فرماندار سنندج گفت: توت فرنگی استان کردستان رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است و ۶۰ درصد توت فرنگی کل کشور در سنندج تولید می شود.

به گزارش خبرنگار کردتودی، توت فرنگی یا همان توت‌های شیرین سرخ رنگ، اصلی‌ترین محصول کشاورزی کردستان است که در روستاهای شهرستان سنندج بیشترین میزان این محصول تولید می‌شود؛ صبح امروز جمعه چهارمین دوره جشنواره توت فرنگی در روستای شیان سنندج برگزار شد.

با گذر از دل جاده‌های پر پیج و غم و کوهستانی، دشت‌های سرسبز و چشمه ساران «سو» و درختان گردوی سایه افکنده بر جاده روستای «توریور» در منطقه ژاوه‌رود سنندج به روستای «شیان» در ۴۵ کیلومتری شهر سنندج رسیدیم.

محل برگزاری جشنواره توت فرنگی پر ازدحام بود و زن و مرد با لباس محلی در محل مراسم دیده می‌شدند. اجرای موسیقی کُردی و سیاچمانه هورامی محیطی شاد و فرح بخش را پدید آورده بود.

حسن عسگری فرماندار سنندج در این مراسم اظهار داشت: بخش سیروان یکی از چهار بخش سنندج است که درآمدشان وابسته به توت فرنگی است که در اقتصاد استان بسیار موثر است.

وی گفت: ۲۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت توت فرنگی در استان کردستان داریم که ۱۰۰ هکتار آن در بخش سیروان قرار دارد.

وی افزود: توت فرنگی استان کردستان رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است و ۶۰ درصد توت فرنگی کل کشور در سنندج تولید می شود.

عسگری با بیان اینکه دو همایش علمی و سرمایه گذاری مقدمه ای بر برگزاری این جشنواره بود که بر اقتصاد این منطقه تاثیر گذار است ادامه داد: تلاش ما این است که اعتبارات را به سمت روستاها سوق دهیم و خوشبختانه در این حوزه ۵۷ درصد اعتبارات کمیته برنامه ریزی سنندج به روستاها اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: ۲۲ پروژه با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان در بخش سیروان اختصاص یافته است و ۳۵ پروژه نیز به اعتبارات دهیاری ها که معادل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است اختصاص یافت.

وی در پایان گفت: برگزاری این چنین جشنواره هایی ظرفیت برگزاری در سطح ملی و بین المللی را دارد.

۱۷ هزار بهره بردار در استان کردستان وجود دارد

اسکندری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه اظهار داشت: ۶۵ هزار تن توت فرنگی در استان داریم که ۴۰ هزار تن آن مربوط به سنندج است لذا همه به پایتخت توت فرنگی کشور در بخش سیروان خوش آمدید.

وی گفت: ۱۷ هزار بهره بردار در استان کردستان وجود دارد که این افراد سخت کوش در قطعات هزار متری ۶۵ هزار تن توت فرنگی را تولید کرده اند.

وی افزود: تا به امروز ظرفیت سردخانه از ۳۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن رسیده است و در صنایع تبدیلی ۱۵ هزار تن در شهرستان مریوان ایجاد کرده ایم.

اسکندری با بیان اینکه تخصیص یارانه به سامانه نوین آبیاری و اقدامات ترویجی در سطح استان انجام شده است اضافه کرد: ۴۵۵ هزار تن محصولات باغی در استان کردستان وجود دارد که امیدواریم خلائی که بابت بسته بندی و صادرات وجود دارد به زودی جبران شود.

برومندی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه در کردستان شاهد تحول جدی در بخش کشاورزی برای تکمیل زیرساختها هستیم اظهار داشت: در کشور ایران ۱۳۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می شود که ۶ میلیارد دلار صادرات ارزی دارد که ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه باغبانی کشور است.

وی گفت: استان کردستان که همواره نقش محوری را در امنیت غذایی و تولید کشاورزی دارد و یکی از استانهای پیشرو در حوزه کشور است.

وی افزود: سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و ۵۰۰هزار تن محصولات باغبانی در کردستان تولید میشود.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان با اشاره به اینکه روستای شیان مهد تولید توت فرنگی ایران است، افزود: سال گذشته وعده دادیم در حوزه سردخانه و صنایع تبدیلی اقدام اساسی انجام دهیم که این مهم محقق شد.

استاندار کردستان ادامه داد: چند برابر اعتبارات سال گذشته به بخش سیروان، در سال جاری اختصاص می یابد تا وضعیت روستاهای گردشگرپذیر این بخش بهبود یابد.

زارعی کوشا ادامه داد: این برنامه جشن شکرگذاری وجود چنین نعمتی در استان است که موجب درآمدزایی و اشتغال روستاییان ما شده، است.

کشاورزی کردستان توانمندی رونق گردشگری را دارد

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: کشاورزان کردستان به عنوان نخستین تولیدکنندگان کشور انتظار توجه و حمایت بیشتری دارند.

محسن فتحی با اشاره به اینکه سرانه مصرف توت فرنگی در کشور یک کیلوگرم است، افزود: در صادرات محصول زمینه را برای بهره برداران تسهیل کنند که تحقق این مهم افزایش درآمد و بهبود معیشت مردم به ویژه در کردستان به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برداشت توت فرنگی موجب ایجاد و رونق گردشگری کشاورزی در شهرستان سنندج شده و باید این اقدام در دیگر نقاط استان هم به گونه ای دیگر دنبال شود

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11371
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.