حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

۵۴۷ حلقه چاه آب غیرمجاز سال گذشته در کردستان مسدود شد

  • کد خبر : 32711
  • 25 فروردین 1403 - 12:10
۵۴۷ حلقه چاه آب غیرمجاز سال گذشته در کردستان مسدود شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال گذشته، ۵۴۷ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود و ۱۲.۱ میلیون متر مکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کُردتودی» به نقل از روابط‌عمومی آب منطقه‌ای کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: در حال حاضر حدود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود دارد که اغلب چاه‌های کم‌عمق هستند و تأثیری بر منابع آب زیرزمینی ندارند.

 وی افزود: در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به‌تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی، مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌شود، اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به عملکرد این شرکت در سال گذشته اشاره‌ای داشت و گفت: پارسال ۷۰ هزار و ۹۰۹ مترمربع از بستر رودخانه‌های استان آزادسازی شد.

 آریانژاد با اشاره به افزایش بارش‌ها در سال آبی جاری، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۶۹ درصد سدهای استان پرآب هستند و این رقم در سال گذشته ۵۹ درصد بود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: سدهای قشلاق سنندج، سبدلو بانه، عباس‌آباد بانه، چراغ ویس سقز، زیویه کامیاران، گاران مریوان و آزاد سنندج به دنبال بارش‌های مناسب اواخر سال گذشته و ابتدای امسال، سرریز کردند.

 استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی (۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

 کردستان ۹ دشت دارد که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

 ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های هم‌جوار از جمله آذربایجان غربی و کرمانشاه قرار دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=32711
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.