حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
رویای تازه نوسازی؛

۲۵ درصد مساحت کردستان بافت‌های ناکارآمد حاشیه‌ای است

  • کد خبر : 24731
  • 22 آذر 1402 - 9:09
۲۵ درصد مساحت کردستان بافت‌های ناکارآمد حاشیه‌ای است
25 درصد از مساحت استان کردستان جزو بافت‌های ناکارآمد حاشیه‌ای هستند که نوسازی آنها نیازمند ارائه مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بافت‌های فرسوده به دغدغه مدیران شهری تبدیل شده‌اند، زیرا نوسازی نشدن این بافت‌ها به منزله مرگ تدریجی حیات شهری در این مناطق است.

فرسودگی از یک طرف ریخت شهر‌ها را دگرگون می‌کند و از طرف دیگر ادامه حیات ساکنان را در مقابل خطرات احتمالی به خصوص زلزله به مخاطره می‌اندازد.

در این فرآیند بخش‌هایی از محله‌های قدیمی و تاریخی شهر با گذشت زمان کارآیی خود را از دست می‌دهند و به محلات نیمه متروک و مشکل دار تبدیل می شوند و کیفیت‌های زندگی اجتماعی – اقتصادی ساکنان آن افت می کند.

در این خصوص کمیسیون بررسی مشکلات و معضلات سکونتگاه‌های غیر رسمی مناطق حاشیه‌ای در سازمان بازرسی استان کردستان بررسی شد.

حاضران در این جلسه به بیان برنامه‌ها و پژوهش‌های موجود در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه‌ای و مشکلات پیش روی این مناطق پرداختند، موضوعی که به یک چالش تبدیل شده است.

بازرس کل استان کردستان با اشاره به اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی گفت: بیش از ۲۵ درصد از مساحت استان شامل بافت‌های ناکارآمد، حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

عیسی هواسی اظهار داشت: ۵۰ درصد جمعیت استان در این مناطق متمرکز شده و این موضوع مهمترین عامل زمین خواری و تصرف‌های اراضی است.

وی از نبود برنامه مدون به عنوان مهمترین عامل ساماندهی نشدن سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه‌ای انتقاد کرد و اظهار داشت سرقت انرژی در مناطق حاشیه‌ای از دیگر جرائمی است که در این مناطق با آن روبرو هستیم.

بازرس کل استان در ادامه بررسی مشکلات با استفاده از نظر کارشناسان و نخبگان دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: برای رفع مشکلات دستگاه‌های ذیربط باید نظارت و همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند.

با وجود اقدامات مختلف دستگاه های دولتی، کارشناسان می‌گویند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده سرعت بسیار پایینی دارد.

در نبود اعتبارات دولتی، تقریبا همه کارشناسان اذعان دارند که اقتصادی‌تر شدن پروژه‌های بازآفرینی شهری تا حدودی به فرایند احیای بافت‌های فرسوده سرعت خواهد بخشید.

کارشناسان با ارائه پیشنهاداتی مانند اعطای تخفیف‌های بیشتر در اخذ پروانه و پرداخت مالیات و عوارض، می‌گویند برای نوسازی بافت فرسوده لازم است بین منافع شهر، منافع ساکنان بافت و منافع سرمایه‌گذران تعادلی منطقی ایجاد شود، زیرا بدون مشارکت ساکنان بافت فرسوده و جذب سرمایه‌گذار، دولت هرگز نخواهد توانست در نوسازی بافت فرسوده به جایی برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24731
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.