حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2
گزارش؛

گندمکاران ناراضی اند؛ انتظار برای افزایش نرخ خرید تضمینی

  • کد خبر : 8550
  • 20 فروردین 1402 - 7:52
گندمکاران ناراضی اند؛ انتظار برای افزایش نرخ خرید تضمینی
رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان اظهار داشت: با توجه به تورم تولید و افزایش سرسام آور قیمت (نهاده ها، کود و سم و همچنین ماشین آلات و ادوات کشاورزی) که به طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرده، اگر این قيمت بازنگری نشود قطعا کشاورزان گندمکار خصوصا دیم کاران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بحث خرید تضمینی گندم و نرخ خرید آن یکی از داغ ترین مباحث این روزهای حوزه کشاورزی است که حواشی بسیاری با خود به همراه دارد. به طوری که بر اساس آنچه پیش از این شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام کرده بود مصوب شد هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری به نرخ ۱۱۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کاشت از گندمکاران خریداری شود.

با این وجود به گفته کارشناسان این نرخ بر اساس نرخ تورم و هزینه های تولید در زمان اعلام یعنی شهریور سال ۱۴۰۱ بوده است و لذا با افزایش قیمت دلار و جهش قیمت نهاده های کشاورزی و به تبع بالا رفتن هزینه های تولید باید در قیمت خرید تضمینی گندم بازنگری متناسب با شرایط فعلی شود.

این نرخ برای خرید گندم از کشاورزان کافی نیست

در این راستا رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان اظهار داشت: با توجه به تورم تولید و افزایش سرسام آور قیمت (نهاده ها، کود و سم و همچنین ماشین آلات و ادوات کشاورزی) که به طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرده، اگر این قيمت بازنگری نشود قطعا کشاورزان گندمکار خصوصا دیم کاران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

سیدحسین رحیمی با بیان اینکه متأسفانه این نرخ برای خرید گندم از کشاورزان کافی نیست و باید افزایش یابد، افزود: اگر خواهان خودکفائی در محصول استراتژیک گندم هستیم، دولت و مجلس باید با افزایش قیمت گندم و حمایت های همه جانبه از کشاورزان اقدام جدی داشته باشند.

وی اظهار کرد: قیمت تضمینی تعیین شده، نسبت به هزینه های تولید ناچیز است و این امر همانند سال های قبل باعث کاهش شدید میزان خرید گندم، خروج آن از کشور و مصرف آن در دامداری ها و غیره می شود.

رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان ادامه داد: همین پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم باعث می شود، میزان خرید گندم در سال ۱۴۰۲ کاهش و خروج گندم از کشور یا مصرف آن در دامداری ها و غیره افزایش یافته و دولت ناچارا برای جبران کسری گندم خریداری شده، اقدام به واردات گندم از سایر کشورها با قیمت بسیار بالاتر که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار تومان بوده و بدون شک سال آینده نیز بیشتر خواهد بود، می شود.

رحیمی یادآور شد: امیدواریم این بار دولت و مجلس به منظور جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق قانونی کشاورزان و استفاده از پتانسیل و ظرفیت قانون جدید تعیین قیمت تضمینی، جلوگیری از خروج گندم از چرخه مصرف و قطع واردات گندم، نسبت به تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم اقدام جدی انجام دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8550
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.