حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
گزارش؛

گلایه از کمبود کالای اساسی شیرین در بازار سنندج/ قیمت شکر تا ۳۵ هزار تومان رسید!

  • کد خبر : 12687
  • 04 تیر 1402 - 10:59
گلایه از کمبود کالای اساسی شیرین در بازار سنندج/ قیمت شکر تا ۳۵ هزار تومان رسید!
تعادل در بازار سنندج هرچند روز یک‌بار به هم می‌خورد و عرضه و تقاضا در آن باهم همخوانی پیدا نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، بازار شکر، بازاری آرام نیست؛ کمبود، گرانی، سودجویی، چند نرخی بودن و احتکار، آسیب‌ها و مشکلات حال حاضر این بازار است و خریداران از کمبود شکر در بازار شهر سنندج گلایه دارند و چنانچه در مغازه ای هم یافت شد تنها دو کیلو و آن هم به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش رسیده است.

کمبود شکر و گرانی این کالای اساسی در سنندج نه تنها گلایه مردم را به دنبال داشته بلکه شیرینی فروشی و قنادی ها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

آخرین گزارش وزارت صمت از رکورد شکنی قیمت شکر حکایت دارد به طوری که می توان گفت؛ طی فروردین ماه امسال قیمت شکر سه بار تغییر کرد و با رشد قیمتی ۲۷۰ درصدی طی ۷۰۰ روز افزایش قیمتی سرسام آوری را تجربه کرد.

احمد خانی نوذری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ قیمت مصوب شکر برای مصرف‌کننده مطابق با برآورد کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را از قرار هر کیلوگرم ۲۸۰۰۰۰ ریال اعلام کرد.

شکر یافت نمی‌شود

یکی از شهروندان سنندجی در گفت و گو با کُردتودی با بیان اینکه متأسفانه این روزها شکر نایاب شده است، افزود: با توجه به فصل گرم تابستان و تمایل مردم به مصرف شربت، نیاز است این کالای مورد نیاز تأمین شود.

فراست خانم با بیان اینکه در سوپرمارکت‌ها که شکر یافت نمی‌شود و باید به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنیم، گفت: در صورت یافتن شکر، کیلویی بالای ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه از مسئولان خواستاریم نسبت به کاهش قیمت کالاها چاره اندیشی کنند، گفت: جای سوال است که قیمت کالاهایی که خود به عنوان تولید کننده حرفی برای گفتن داریم، چرا باید افزایش یابد و یا نایاب شود؟

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از فروشندگان هم به دلیل عدم ثبات قیمت، از فروش شکر سر باز می‌زنند، افزود: مسئولان باید به صورت میدانی بازار را رصد کرده و برای رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

قرار نبود شکر افزایش قیمت داشته باشد

یکی دیگر از خریداران شکر با نگرانی به خبرنگار کردتودی گفت: قرار نبود شکر افزایش قیمت داشته باشد اما ما می بینیم که قیمت شکر با افزایش چهار کالای اساسی دیگر افزایش پیدا کرده و ما از مسئولان می خواهیم که به این مساله توجه لازم را داشته باشند تا دوباره شاهد صف های طولانی بابت خرید شکر نباشیم چرا که در کنار این موضوع بسیاری از کالاها همچون شیرینی و شکلات، آبمیوه و بیسکویت تحت تاثیر گرانی شکر قرار گرفته در حالیکه مسئولان همواره به مردم می گویند افزایش هزینه‌های تولید علت اصلی گرانی شکر است.

وی ادامه داد: با تمام اینها بعد از نوسانات اخیر در بازار شکر و تلخی مداوم از کمبود و قیمت بالای این کالای اساسی، با توجه به صحبتهای مسئولان به نظر می رسد اکنون بازار شکر تلخی قبل را ندارد و کمی آرامش خود را بازیافته است که اثبات این موضوع نیاز به گذر زمان دارد چرا که با گشتی در بازار می بینیم که این چنین آرامشی صحت ندارد.

 اما براساس مشاهدات میدانی قیمت عمده شکر  در سایت دیوار با قیمت ۳۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 مافیای بازار و دلالان شکر

در همین رابطه پای صحبت یکی از توزیع کنندگان عمده شکر که می‌نشینیم، اولین گلایه را از دلالان دارد و می گوید: گاهی دلالان و مافیاهای بازار باعث می شوند که تعادل در بازار بهم بخورد و عرضه کافی در زمینه محصولات و کالاهای اساسی صورت نگیرد.

وی گفت: اگر دولت از بنکداران حمایت کند و نظارت کافی بر توزیع و عرضه کالاها داشته باشد، دلالان نمی توانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و سو استفاده کنند.

این فروشنده مدعی است که تولیدکنندگان شکر، بعضا از وضعیت موجود، سوءاستفاده می کنند و نرخ‌ها را بالا می‌برند و حتی اگر نگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و فکر کنیم هماهنگی در کمبود و کاهش عرضه وجود ندارد، برخی از مافیاها از این موضوع سو استفاده می کنند و اگر این روند ادامه یابد، باز هم تعادل بازار شکر به هم خورده و شاهد سلاطین شکر هم خواهیم بود.

آنچه مسلم است کمبود شکر در کردستان به ویژه در شهر سنندج کام بسیاری را تلخ کرده و با ادامه روند فعلی باید شاهد تعطیلی بسیاری از شغل‌های وابسته به شکر و یا افزایش بی رویه قیمت کالاهایی اعم از مربا، شیرینی و غیره باشیم که می‌طلبد متولیان چاره‌ای جدی بیاندیشند.

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12687
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.