حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
به بهانه درگذشت ناگهانی نماینده مجلس ترکیه و چالش اخوانی این کشور؛

گر بمیرم از چنین وضعی نکوست

  • کد خبر : 25453
  • 29 آذر 1402 - 12:57
گر بمیرم از چنین وضعی نکوست
مورخه 24/9/1402 خبر درگذشت حسن بیتمز نماینده مجلس ترکیه از حوزه انتخابی قوجائلی و عضو حزب سعادت پس از ایراد نطق اعتراضی به سیاست های دولت ترکیه نسبت به مواجهه با قضایای غزه درج گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی،  این خبر چندان هم سطحی و مرگ او چندان هم اتفاقی نبود . حسن بیتمز ۵۴ ساله در آخرین نطق انتقادی تند خود، دولت ترکیه را مورد حمله قرار داد  و صراحتا به مسئولین دولتی گفت؛ شما در شعارهایتان از مردم غزه دفاع می کنید ولی روابط تجاری تان با اسرائیل همچنان برقرار است کشتی هایتان هنوز در بنادر اسرائیل پهلو می گیرند او به صراحت اعلام کرد دستان شما به خون کودکان غزه آلوده است شما شریک جرم جنایات اسرائیل در غزه هستید.

رئیس جلسه چندین بار به او تذکر  داد که نطقش را تمام کند حتی تریبونش را قطع  کردند. ولی او به سخنانش ادامه داد وی در پایان گفت ، شما فکر می کنید کارهایتان در جائی ثبت نمی شود اگر از انتقام تاریخ در امان باشید از عذاب الهی در امان نخواهید ماند. پس از اعلام این جمله بلافاصله نماینده منتقد از پشت سر نقش بر زمین شد و طوری ناگهانی بر زمین افتاد که حتی نتوانست دست خود  را حائل افتادنش کند و در همین حین صدایی از پشت آمد که یکی از نمایندگان زن وابسته به حزب حاکم اعلام داشت، عذاب الهی دامنش را گرفت!!

هرچند که نمایندگان حزب حاکم بر مجلس بارها سخن این نماینده طرفدار دولت را لاپوشانی کرده و سخن او را توجیه کردند اما همچنان به عنوان یک معمای حل نشده در اذهان عمومی نمایندگان مجلس و مردم  این کشور باقی مانده و مرگ نابهنگام این نماینده ۵۴ ساله که در سلامت کامل پشت تریبون رفت و پس از چند دقیقه نطق، نقش زمین گشته و بعد از چند ساعت کُما نهایت جان بسپارد.

این اولین بار  نیست که صراحتا سیاست های دوگانه دولت ترکیه  نسبت به موضوع جهانی فلسطین در داخل این کشور زیر سوال می رود شاخص ترین آن  احمد داوود اوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه و رئیس حزب سعادت فعلی این کشور بود که در روزهای اول حمله رژیم صهیونیستی به غزه،  اردوغان را به تامین سوخت و مواد غذایی سربازان اسرائیلی متهم کرد.

از این نوع انتقادات در جریان غزه از سوی شخصیت ها و جریانات سیاسی و مذهبی ترکیه فراوان بر سیاست های دوگانه این کشور ایراد شده است، اما طیب اردوغان تاکنون جواب قاطعی به منتقدان خود در این قصور و تقصیرها نداده است.

او با شعارهای آرمانی موج ضد اسرائیلی  همچنان فضای سیاسی این کشور  را مدیریت می کند. این سکوت شائبه های زیادی را به وجود آورده است که تا کنون جوابی از هیچ مقامی رسمی در این زمینه شنیده نشده است.

جای تعجب از این رویکرد دوگانه در این است که رجب طیب اردوغان قدرت سیاسی خود را  وامدار اندیشه اخوان المسلمین می داند و  حماس نیز شاخه اخوان المسلمین فلسطین می باشد که در مقابل ظلم و ستم و اشغالگری اسرائیل ایستاده است و همچنان برای مقابله با این ظلم و ستم و اشغالگری قربانی می دهد. در جنگ اخیر تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر شهید و ۶۰ هزار نفر از مردم غزه مجروح شده و بخش زیادی از نوار غزه به شکل وحشیانه از سوی رژیم اسرائیل از بین رفته است این در حالی است که عمده ترین جریانی که سیاست ترکیه در خاورمیانه به آن تکیه دارد، اخوان المسلمین است. اخوانی که قدرت سیاسی خود را در مصر با برکناری مرسی از دست داده و حضورش در سوریه کم رنگ شده و در تونس از قدرت کنار رفته و در لیبی در دچار کشمکش سیاسی است و نهایتا این که آرمان نهایی ترکیه برای تصرف جهان عرب و کشورهای اسلامی با چالش جدی مواجه  و در سیاست داخلی و خارجی خود دچار تعارض جدی شده است.

حال مسائلی  جدی پیش روی اردوغان و حزب مطبوعش وجود دارد. او باید تکلیف قدرت سیاسی خود را با اندیشه اخوانی که با قدرت آن بر سر کار آمده است، مشخص کند اخوانی که ضدیت با اسرائیل یکی از ارکان اصلی منشور فکری آن بود. با این شرایط ترکیه یا باید از اندیشه اخوانی عبور کند که جوابی برای تاریخ نخواهد داشت و یا اینکه اخوان را ترکیه ای کند و اخوانی اردوغانی را از درون اندیشه اخوان جدا کند که بنظر می رسد بعید باشد اردوغان فرصت بازسازی اندیشه سیاسی خود بر وفق مراد ترکیه نوین را به دست بیاورد.

یادداشت از محمد هادیفر

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25453
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.