حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

کم‌کاری تیروئید در کردستان بین نوزادان پسر بیشتر از دختران است

  • کد خبر : 4121
  • 05 دی 1401 - 11:14
کم‌کاری تیروئید در کردستان بین نوزادان پسر بیشتر از دختران است
مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت کردستان گفت: به صورت میانگین از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته ۵۷ درصد نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در استان، پسر و ۴۳ درصد دختر بودند.

اسدالله پروین در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: با هدف شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید و درمان آن و پیشگیری از عوارض، از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال گذشته ۴۳۷ هزار و ۵۶۵ نوزاد در استان در مراکز غربالگری کم کاری تیروئید و مراکز بهداشتی شهرستان‌ها غربالگری شدند.

 

وی پوشش برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید را در استان بسیار مناسب و نزدیک به ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین میزان شروع درمان زیر ۲۸ روز در بیماران شناسایی شده مبتلا به کم کاری تیروئید از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال گذشته برابر با ۸۴.۷ درصد است.

 

کارشناس ارشد آموزش بهداشت و مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت کردستان میزان بروز بیماری کم کاری تیرویید در نوزادان (در هزار) را از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ افزایشی اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل این افزایش بهتر شدن روش های تشخیصی و میزان دسترسی ها و نیز افزایش تعداد نوزادان غربالگری شده است.

 

پروین، با بیان اینکه ۳۵ درصد نوزادان نیازمند به انجام غربالگری کم‌کاری تیرویید هستند ادامه داد: نوزادان در مواردی از قبیل TSH (اختلال تیروئید) مشکوک، نارس، وزن کمتر از ۲.۵ و بیش از چهار کیلوگرم، دو یا چند قلو و بستری در بیمارستان از نظر بیماری تیرویید با فاصله یک هفته، غربالگری مجدد می شوند.

 

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، وضعیت نتیجه نهایی بیماری از لحاظ (گذرا و دائم بودن)در استان در ۶۱.۴ درصد موارد گذرا و در ۳۸.۶ درصد نیز دائمی بود.

 

مسئول برنامه غربالگری تیروئید نوزادان مرکز بهداشت کردستان افزود: سال گذشته سنندج با شناسایی ۵۹ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشترین و دیواندره با ۲ مورد کمترین میزان بروز را داشت.

 

پروین از پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه غربالگری تیروئید در سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال، ۱۱ هزار و ۵۹۹ نوزاد در استان بدنیا آمدند که مورد غربالگری تیروئید قرار گرفتند و بر اساس نتایج آزمایش‌ها، ۹۱ نفر آنان مبتلا به این بیماری بودند که وارد مرحله درمانی شدند.

 

نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع دچار عقب ماندگی ذهنی شده و ضمن تحمیل هزینه های عاطفی و اقتصادی سنگین به خانواده ها، بر روی سیستم سلامت جامعه هم بار و فشار کاری زیادی وارد می کنند.

تنها روش برای تشخیص زودرس این بیماری انجام غربالگری نوزادان در روزهای سه تا پنجمین روز تولد است که با استفاده از تنها چند قطره از خون کف پای نوزاد انجام می شود.

تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری می تواند از عوارض جبران ناپذیر بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از جمله کاهش شنوایی، کوتاه قدی، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کند.

والدین حتماً در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4121
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.