حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
گزارش؛

کشاورزی دشت لیلاخ در آستانه صنعتی شدن + فیلم

  • کد خبر : 4629
  • 17 دی 1401 - 8:37
کشاورزی دشت لیلاخ در آستانه صنعتی شدن + فیلم
یکی از را‌ه‌های توسعه محصول سیب زمینی ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری است و به منظور افزایش صادرات و کاهش خام‎فروشی ضرورت دارد کارخانه‌های فراوری در این منطقه احداث شود که تحقق آن نیازمند جذب سرمایه‌گذار و حمایت دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کم‌بهره مالی است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، دهگلان شهرستانی زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کمتر شناخته شده است که در استان کردستان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا یک هزار ۸۵۰ متر است و به همین علت آب‌ و هوای بسیار خنکی دارد.

اسم این شهر از اول (دیولان) بوده و هم‌اکنون هم اهالی این شهرستان به همین نام شهرشان را به دیگران معرفی می‌کنند، اسم دهگلان مستعار و تازه بوده و هیچ ربطی به دیولان ندارد…

وقتی نام دهگلان به میان می‌آید، کشاورزی یعنی بخشی از زندگی مردم و به قدری با آن عجین شده که تصور این منطقه بدون آن غیرممکن است.

فعالیت کشاورزی منطقه دهگلان بیشتر به صورت زراعی است تا باغی به گونه‌ای که سالانه ۱۲۳ هزار تن گندم یعنی ۱۷ درصد از گندم استان در آن تولید می‌شود و از لحاظ این محصول مقام سوم استانی را داراست و همچنین از لحاظ کشت سیب زمینی رتبه اول را در استان کردستان داراست و از همین لحاظ نیاز به صنعتی شدن است.

از طرفی برداشت محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی در استانی همچون استان کردستان که داعیه محوریت کشاورزی دارد، فرصت و ظرفیتی است که می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر، از آن درآمد قابل توجهی برای جمعیت بیکار استان فراهم کرد.

یکی از را‌ه‌های توسعه این محصول ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری است و به منظور افزایش صادرات و کاهش خام‎فروشی ضرورت دارد صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فراوری در این منطقه احداث شود که تحقق آن نیازمند جذب سرمایه‌گذار و حمایت دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کم‌بهره مالی است.

بکارگیری ۱۵ نفر نیروی کار در سیلوی سردخانه ای دهگلان

معتمدی مسئول سیلوی سردخانه ای نگهداری محصولات کشاورزی روستای طهماسب قلی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن نهایی فاز بسته بندی محصولات کشاورزی، بسته بندی ها به صورت پیشرفته به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می شود و این یک فاز جدید و کاملاً متفاوت خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر در این مجموعه ۱۵ نفر نیروی کار مشغول فعالیت بوده و در صورت راه اندازی فاز جدید حدود ۱۵ نفر دیگر بصورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی از مسئولین نیز انتظاراتی داشت و بیان داشت: تا مرحله ای که تاکنون پیش رفته ایم را با هزینه شخصی انجام داده و هیچگونه وام یا تسهیلاتی دریافت نکرده ایم، از مسئولان نهادهای دولتی انتظار داریم که با کمک های مالی ما را یاری کنند تا هر چه زودتر فاز جدید را جهت بکارگیری افتتاح کنیم.

جدا کردن ۵۰ تن سیب زمینی با استفاده از دستگاه سورت

امیری مدیر اجرایی سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی یلدا افزود: دستگاه جداکننده (سورت) سیب زمینی که در چهار مرحله سیب زمینی ها را روزانه ۴۰ الی ۵۰ تن جدا کرده و روانه بازار میکند، حدود ۲۱ نفر به مدت ۵ ماه بصورت مداوم و تا پایان خرداد ماه سال جدید مشغول بکار خواهند بود.

لزوم احداث کارخانه چیپس در استان کردستان

یعقوب نژاد مدیر جهادکشاورزی شهرستان دهگلان در رابطه با وضعیت نگهداری سردخانه و انبارهای فنی و سنتی و همچنین برنامه ‌و راهکارهای جهادکشاورزی به عنوان متولی در حوزه صنایع تبدیلی و صادراتی عنوان کرد: با توجه به افزایش حجم محصول تولیدی شهرستان دهگلان نیاز است که تدابیری را برای کشاورزان در نظر گرفت تا از ضرر و زیان آنان جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که به صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه خاصی شود، کارخانه های مهم اعم از کارخانه های تولید چیپس، نشاسته از فرنچ فرایز و صنایع دیگری نیز در همین حوزه احداث شود که سودآوری را برای کشاورزان و اشتغالزایی نیز به همراه داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: مسئولان به صادرات محصولات به خارج از استان و حتی کشور توجه ویژه ای داشته باشند تا محصول و دست رنج کشاورزان دچار زیان نشود.

معتمدی در رابطه با محاسن و مزایای استفاده از سردخانه ها جهت نگهداری محصولات کشاورزی اظهار کرد : سردخانه ها در مقایسه با انبارهای سنتی دارای یک سری مزایا و فوایدی هستند، در انبارهای سنتی تا ۳ ماه میتوان محصولات را نگهداری کرد اما در سردخانه ها میتوان محصول را تا ۹ ماه نگه داشت، از دیگر محاسن سردخانه ها، عدم کاهش وزن محصولات است و در انبارهای سنتی کاهش وزن داشته اما در سردخانه ها این کاهش وزن تا ۳ برابر کاهش می یابد.

معتمدی در پایان گفت: در این سردخانه، از مهرماه سال جاری تا خردادماه سال آینده ( تقریباً ۹ ماه ) برای ۱۵ الی ۲۰ نفر بصورت مستقیم و به تعداد ۱۵ نفر بصورت غیرمستقیم ایجاد شغل شده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4629
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.