حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

کردستان تورم ۵۰ درصدی را در تیر ۱۴۰۲ تجربه کرد!

  • کد خبر : 14732
  • 11 مرداد 1402 - 7:18
کردستان تورم ۵۰ درصدی را در تیر ۱۴۰۲ تجربه کرد!
بر اساس داده های مرکز آمار، نرخ تورم در استان کردستان با 53.9 درصد و فاصله بیش از 6 واحدی از میانگین نرخ تورم کشوری در رتبه پنجم بیشترین نرخ تورم سالانه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، در ساده ترین تعریف تورم آمده است:« تورم عبارت  از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود».

البته تورم همیشه بد نیست و اگر در حد ۲ تا سه درصد باشد نه تنها مضر نیست بلکه نشانه توسعه اقتصادی است، البته این موضوع درباره کل کشورمطرح است و در استانی مانند کردستان که در همه نرخهای فلاکت و بیکاری و تورم از استانهای بالای کشورمحسوب می‌شود، تورم واژه وحشتناکی شده است تا مردم را ناامید کند.

مرکز آمار نرخ تورم سالانه منتهی به تیر ماه را اعلام کرد و بر اساس داده های این مرکز، نرخ تورم در استان کردستان با ۵۳٫۹ درصد و فاصله بیش از ۶ واحدی از میانگین نرخ تورم کشوری در رتبه پنجم بیشترین نرخ تورم سالانه قرار گرفته است.

بعد از کردستان، آذربایجان غربی، با نرخ ۵۳٫۳ و کرمانشاه با نرخ ۵۲٫۲ درصد در رده های بعدی قرار دارند. استان ایلام با نرخ تورم ۵۱٫۷ درصد در رده نهم بیشترین تورم سالانه قرار گرفته است.

نرخ کل تورم سالانه در تیر ۱۴۰۲ به ۴۷٫۵ درصد رسیده است. این در حالی است که از میان ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان تورمی بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت، نرخ تورم سالانه کل کشور در تیر ۱۴۰۲ معادل با ۴۷٫۵ درصد برآورد شده است. از میان ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان تورم سالانه بالای ۵۰ درصد را در تیر ماه تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، تقریبا نیمی از استان‌های کشور تورم سالانه بالاتر از میانگین کشوری داشته‌اند. در این میان، استان یزد بالاترین و استان خراسان جنوبی پایین‌ترین رقم را ثبت‌ کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۱۵ استان با نرخ تورم بالای ۵۰ درصد، استان یزد با ثبت تورم سالانه ۵۷٫۹ درصد بالاترین نرخ را در تیر امسال میان استان‌های کشور رقم زده است. به عبارت دیگر، خانوارهای یزدی برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در یک سال منتهی به تیر امسال، به طور میانگین ۵۷٫۹ درصد بیش‌تر از یک سال منتهی به تیر سال قبل هزینه کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که استان یزد، بالاترین نرخ تورم سالانه را در میان سایر استان‌های کشور در تیر امسال محقق کرده است.

چهار استان خراسان جنوبی، همدان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی کمترین تورم سالانه بالای ۵۰ درصد را در تیر امسال تجربه کرده‌اند. این نرخ برای استان خراسان جنوبی به ۵۰٫۵ درصد رسیده است. همچنین، نرخ تورم سالانه استان همدان معادل ۵۰٫۹ درصد است. این نرخ برای استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به طور مشترک ۵۱ درصد برآورده شده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14732
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.