حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

چوب حراج سوداگران به سرمایه ملی/جنگل های مریوان درحال نابودی هستند

  • کد خبر : 8335
  • 15 فروردین 1402 - 8:29
چوب حراج سوداگران به سرمایه ملی/جنگل های مریوان درحال نابودی هستند
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان قطع درختان را از بزرگترین چالش های منابع طبیعی مریوان ذکر کرد و گفت: قطع درختان باارزش بلوط به منظور فروش و ارسال به خارج از استان در روستاهای جنگلی مریوان از بزرگترین چالش هایی هستند که با آن مواجه هستیم.

مسلم مرادی در گفت و گو با کردتودی از دستگیری و بازداشت ۵ نفر متخلف قطع اشجار جنگلی در روستاهای بلکر و نژمار و تعقیب قضایی ۳ نفر خبرداد و اظهار کرد: این اقدامات با هماهنگی دادستانی و همکاری پاسگاه‌های انتظامی و مردم طبیعت دوست منطقه به انجام رسیده است.

وی افزود: در راستای مقابله با قاچاق چوب و زغال و پدیده زمین خواری در ایام تعطیلات نوروز، اقدامات شایانی توسط اداره منابع طبیعی انجام شده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان بیان کرد: رفع تصرف و قلع و قمع نهال‌های کاشته شده در اراضی جنگلی یکی از روستاهای حاشیه دریاچه زریوار، با استفاده از اختیارات تبصره ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع از اقدامات صورت گرفته است.

مرادی با اشاره به تشکیل و فعال سازی تیم کمین شبانه و گشت زنی روزانه در حوزه استحفاظی در قالب دو تیم حفاظتی عنوان کرد: کشف و ضبط ۱۳۰ کیسه زغال غیرمجاز حاصل از درختان جنگلی با اشراف اطلاعاتی یگان حفاظت منابع طبیعی و همکاری پاسگاه انتظامی و تخریب و انهدام دو دهنه کوره زغال گیری در جنگل‌های روستای قامیشله، نشان برجدیت و برخورد قاطع با تخلفات در حوزه قاچاق چوب و زغال دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان افزود: دو فقره پرونده برای متخلفین قطع اشجار تشکیل شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و در همین راستا یک دستگاه اره برقی و سه دستگاه نیسان نیز ضبط و توقیف شدند.

مسلم مرادی قطع درختان را از بزرگترین چالش های منابع طبیعی مریوان دانست و اظهار کرد: قطع درختان باارزش بلوط به منظور فروش و ارسال به خارج از استان در روستاهای جنگلی شامل بلکر، باغان، قامیشله، شاسوار، چالی سور، گماره لنگ، وشکلان، سردوش، نی، نژمار از بزرگترین چالش هایی هستند که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: زغالگیری از درختان جنگلی در روستاهای دارای پوشش جنگل بخش، شامل گاگل-سیف-سردوش-بناوچله، قامیشله، انجیران، گی لیکران و تخریب و تصرف اراضی ملی و اراضی جنگلی در حاشیه شهر مریوان و روستاهای اطراف دریاچه زریوار به صورت شبانه توسط زمین خواران از عوامل دیگر نابودی جنگل‌های شهرستان مریوان است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان در ادامه راهکار این معضلات را در فرهنگ سازی و انجام فعالیت های ترویجی و آموزشی در روستاهای کانون بحران قطع چوب و زغال دانست و تاکید کرد: همکاری و مشارکت هرچه بیشتر فعالان فرهنگی و مدنی و انجمن های زیست محیطی و مردم نهاد در حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی و همچنین همکاری امامان جمعه و جماعات روستاها در ترویج فرهنگ صیانت از جنگل‌ها و مراتع می‌تواند از نابودی بیشتر جنگل‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: تشدید اقدامات حفاظتی با انجام گشت های محسوس و نامحسوس توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و برخوردهای موثر قضایی با متخلفین و متجاوزین به عرصه های منابع طبیعی باید در دستورکار قرار گیرد.

مرادی، در ادامه همکاری و مشارکت مردم طبیعت دوست، به منظور شناسایی متخلفین را امری ضروری ذکر کرد و افزود: همکاری و همراهی مردم، رسانه ها، کانال‌های اطلاع رسانی محلی با اداره منابع طبیعی به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت و محیط زیست می‌تواند از عوامل بازدارنده در مورد تخریب جنگل ها باشد.

وی بیان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، به عنوان یک نهاد حاکمیتی و متولی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، از تمام ظرفیت‌های قانونی و تجهیزات، امکانات و نیروهای انسانی متخصص و دلسوز در حفاظت از سرمایه های ملی و طبیعی استفاده کرده و به صورت شبانه روزی از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه دلسوزان طبیعت، یادآوری کرد : مراقبت و حفاظت از جنگلهای با ارزش زاگرس و مراتع بکر، به عنوان میراث گذشتگان و امانت آیندگان، نیازمند عزم جدی و همراهی همه آحاد مردم بوده و با توجه به گستردگی جغرافیای منابع طبیعی، بدون مشارکت مردم حفاظت از این منابع خدادادی میسر نخواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8335
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.