حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

چرا درآمدهای استان کردستان تحقق نیافته است؟

  • کد خبر : 3757
  • 16 آذر 1401 - 8:03
چرا درآمدهای استان کردستان تحقق نیافته است؟
یکی از مهمترین قوانین موجود در زمینه برقراری عدالت و ساماندهی در توزیع بودجه کشور، نظام هزینه - درآمد استانی است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، با توجه به اهمیت نظام درآمد – هزینه و نقش آن در توسعه مناطق مختلف، ساماندهی و اصلاح این شاخص در استان ‌ا برای توزیع بودجه‌های کشور ضروری است.

بنا به گزارش سازمان برنامه و بودجه استان، میزان تحقق درآمدهای کردستان طی شش ماهه اول امسال کاهش یافته است و این کاهش آسیب هایی را برای استان به دنبال دارد.

ارسلان ازهاری، میانگین رشد درآمدهای کشوری در سال ۱۴۰۱ را ۶۳ درصد اعلام و اظهار کرد: استان کردستان با ۱۱۴ درصد درآمد، چهارمین استان به لحاظ رشد درآمدهای کشوری بوده و میزان رشد درآمدها در استان از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد به دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی، با بیان اینکه این میزان درآمدها بدون توجه به ظرفیت های استان درنظر گرفته شده است، افزود: یکسری محدودیت ها از جمله معافیت معادن طلا، عدم تحقق یک درصد فروش معادن در استان، فروش اموال و سایر موارد دیگر، چالش های اولیه عدم تحقق درآمدهای استان در شش ماهه اول سال جاری است.

رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه استان کردستان، با بیان اینکه عدم تحقق درآمدها آسیب هایی را برای استان به دنبال دارد، بیان کرد: تحقق نیافتن ردیف های استانی و ملی در استان، موجب اختصاص بخشی از درآمدها به این قسمت ها می شود و بودجه استان را با چالش روبرو می کند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت مازاد درآمدها در هر استان ادامه داد: مطابق قانون در پایان سال، بخشی از مازاد درآمدهای هر استان به همان استان بر می گردد که بخشی برای اعتبارات عمرانی و بخشی هم به اعتبارات هزینه ای تعلق می گیرد؛ لذا دستگاه های اجرایی باید بیش از پیش پیگیر تحقق درآمدهای خود باشند و آن را واقعی تر کنند.

ازهای اعلام کرد: در این راستا از دستگاه های اجرایی تعهد گرفته شده است که رقم اعلام شده باید تحقق یابد و به همین دلیل میزان درآمدهای استان را در سال آینده از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسانده ایم که کاهش داشته است.

وی از برگشت ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار از دستگاه های اجرایی استان خبر داد و افزود: قسمت عمده اعتبارات برگشتی استان مربوط به دانشگاه ها بوده که به عنوان مانده وجوه مصرف نشده در نظر گرفته می شود و مطابق قانون قابل برگشت و هزینه است.

رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه استان کردستان، با اشاره به بحث مبادله موافقت نامه عنوان کرد: در هیچ دوره ای مبادله موافقت نامه تا ۱۵ شهریور صورت نمی گیرد و در استان هم مطابق قانون تا پایان آبان ماه مبادله موافقت نامه صورت گرفته است.

به گفته وی، در شش ماهه اول حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص دولتی برای پروژه‌های مصوب داشته‌ایم که این میزان تا پایان آبان ماه به یک هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان رسید.

ازهاری خاطرنشان کرد: تخصیص استانی در شش ماهه اول امسال پایین بوده و امید است که در شش ماهه دوم افزایش یابد و دستگاه‌های اجرایی هم برنامه های سال جاری را بهتر تنظیم کنند.

مقیاسی، مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان درآمدهای پیش بینی شده استان کردستان در سال جاری را بیش از دو هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان برای وصول در بخش های عمومی و ۲۸ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان برای درآمدهای اختصاصی اعلام و اظهار کرد: ۵۰ درصد این میزان درآمدها معادل یک هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که باید برای شش ماهه اول سال توسط دستگاه های اجرایی وصول می شد، که متاسفانه تا کنون فقط ۶۳ درصد وصولی داشته ایم.

وی مجموع وصول درآمدهای شش ماهه اول استان را بیش از ۸۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۱۷ دستگاه مسئول وصول درآمدهای عمومی در استان هستند، که تا کنون این دستگاه ها حدود ۸۱۳ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد از درآمدهای عمومی و ۱۵۵ درصد معادل۲۲ میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی وصول شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان با اعلام اینکه میزان درآمدهای وصولی از میانگین پیش بینی شده ۳۷ درصد کمتر است بیان کرد: ۹۳ درصد وصول درآمدها در استان مربوط به درآمدهای مالیات است و سهم سایر درآمدها نیز ۷ درصد است.

وی انحراف ۳۰درصدی درآمدی مالیات ها در شش ماهه اول سال را نسبت به میزان پیش بینی شده، عمدتا ناشی از تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده و معافیت معدن طلای استان ذکر کرد و ادامه داد: یکی از دلایل انحراف نامساعد در درآمدها، پیش بینی های غیر کارشناسانه توسط دستگاه ها است که موجب کسری بودجه دولت می شود.

مقیاسی، توصیه کرد: دستگاه های اجرایی که متولی وصول درآمد هستند بهتر است، در پیش بینی درآمدها با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و استان و با توجه به عملکرد سال های گذشته خود، مبالغ را واقعی تر بنویسند.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای اختصاصی در سال ۱۴۰۱ انحراف مساعدی را داشته و بیشترین وصولی آن مربوط به آموزش و پرورش بوده و طی شش ماهه اول سال حدود ۲۲میلیارد تومان واریزی داشته است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان از رشد مطلوب اعتبارات از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: اعتبارات مصوب استان کردستان در بخش هزینه ای در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۶۷ میلیارد تومان پیش بینی شده که در شش ماه اول ۳۹۰ میلیارد تومان بوده و تخصیص آن به میزان ۳۴۱ میلیارد تومان معادل ۸۷ درصد بوده است.

وی افزود: در بخش تملک متاسفانه با وجود اینکه مبلغی بالغ بر دو هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان پیش بینی داشته ایم و طی شش ماهه اول می بایست یک هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان آن تخصیص می یافت، متاسفانه ۱۸ میلیارد تومان معادل ۱.۴۱ صدم درصد اعتبارات تملک به استان اختصاص یافته که بسیار کم است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان، میزان اعتبارات اختصاصی هم در کل سال را ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در شش ماهه اول سال از این میزان بیش از ۲۱ میلیارد تومان، معادل ۱۴۵ درصد اختصاص یافته که بیشتر از میزان پیش بینی شده است.

وی جمع کل اعتبارات تخصیصی یافته به استان کردستان طی شش ماهه اول سال را ۲۲.۱۵ درصد معادل یک چهارم اعتبارات اعلام کرد.

مقیاسی، با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه در استان یادآور شد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان سردسیر است و طی شش ماهه دوم  فعالیت های عمرانی کمتر به نتیجه می‌رسد، عدم تخصیص اعتبارات در شش ماهه اول موجب عقب ماندن بسیاری از کارها و پروژه ها عمرانی می‌شود، لذا باید مسئولان استان در این زمینه پیگیری بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=3757
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.