حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان:

چالش‌هایی که دریاچه زریوار را تهدید می‌کند/از ورود فاضلاب روستاها تا ساخت‌وسازهای غیرمجاز اطراف دریاچه

  • کد خبر : 2396
  • 11 آبان 1401 - 9:36
چالش‌هایی که دریاچه زریوار را تهدید می‌کند/از ورود فاضلاب روستاها تا ساخت‌وسازهای غیرمجاز اطراف دریاچه
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: ساخت‌وساز غیرمجاز، فعالیت چاه‌های غیرمجاز در حوزه تالاب، برداشت آب برای فضای سبز و ورود فاضلاب روستاهای ضلع شرقی از چالش‌هایی است که تالاب زریوار را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، اقبال حمیدی اظهار کرد: تالاب زریوار به عنوان نگینی در غرب کشور دارای ارزش اکولوژیکی بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: این دریاچه از لحاظ کارکردی در زمینه‌های تنوع زیستی، فعالیت‌های اقتصادی و جذب توریست و گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی به حساسیت و اهمیت صیانت از تالاب زریوار در برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: راهکارهای ارائه شده برای نجات‌بخشی و حفظ این ثروت بزرگ و ارزشمند باید راهگشا باشد.

وی تاکید کرد: در کمیته‌ها و کارگروه‌های مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریوار، برنامه‌ها با پیشرفت عملی قابل قبولی پیگیری شده و خروجی خوبی در اجرا داشته است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: تغییرات اقلیمی و خشکسالی در سال‌های اخیر وضعیت تالاب را با چالش بیشتری مواجه کرده است.

وی با تاکید براینکه ساماندهی و جلوگیری از گسترش چالش‌ها و آسیب‌های زریوار نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها دارد، افزود: ساخت‌وساز غیرمجاز، پیشرفت بافت مسکونی، استفاده از کودها و سموم شیمیایی در فعالیت‌های کشاورزی، وجود گونه‌های مهاجم گیاهی همچون درخت پائولونیا، فعالیت چاه‌های غیرمجاز در حوزه تالاب، برداشت آب برای فضای سبز و ورود فاضلاب سه روستای ضلع شرقی به زریوار از چالش‌هایی است که تالاب زریوار را به این شرایط درآورده است.

به گفته حمیدی، استفاده از ظرفیت‌ها و توان علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه‌های استان  و سوق‌دادن انجام پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی و عملی در سطح ارشد و دکتری در حوزه تالاب زریوار از اولویت‌های کاری حفاظت محیط زیست کردستان برای نجات این تالاب است.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی طی سال‌های اخیر لطمه زیادی به این دریاچه زده است، گفت: متاسفانه امسال هم مساحت زیادی از نیزارهای این تالاب طعمه حریق شد.

به گفته حمیدی، بررسی و تحقیقات انجام شده بیانگر این مهم است که اغلب آتش‌سوزی‌ها در تالاب زریوار عمدی و توسط کسانی صورت می‌گیرد که معتقد هستند وجود نیزارها برای تالاب مضر است.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه این تالاب مهار آتش‌سوزی در بعضی از نقاط تالاب عملاً از طریق راه‌های زمینی گاها غیرقابل انجام است و باید از طریق امداد هوایی انجام شود که در این زمینه نیز با محدودیت‌ها مواجه هستیم.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: نقش جوامع محلی در حفاظت از تالاب بسیار کلیدی و تاثیرگذار است که در این حوزه نیازمند آموزش‌های زیست‌محیطی هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2396
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.