حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

چالش‌های درمان ادامه دارد…

  • کد خبر : 26824
  • 25 دی 1402 - 8:04
چالش‌های درمان ادامه دارد…
با رشد و توسعه شهرنشینی، یکی از مهمترین مطالبات مردمی، رفاه درمانی و کاهش آسیب‌های بیماری است و در این راستا یکی از ستون‌های شهر، ارائه امکانات و تجهیزات درمانی است تا کاهش درد به بیشترین حد خود برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهرستان بیجار در کنار همه کاستی‌ها و مشکلات زیرساختی و عمرانی، در حوزه بهداشت و درمان به کمک خییرین سلامت رشد قابل توجهی دارد ولی هنوز با سطح رضایت عموم مردم و بخصوص جمعیت بیماران فاصله زیادی دارد.

بیماری سرطان که بخودی خود نام آن، موجی از نگرانی و دلهره را برای بیماران و خانواده‌های مبتلا دارد، تنها امیدی که شاید بخش موثری در افزایش روحیه و کاهش درد بیماری دارد، در دسترس بودن خدمات و داروهای مورد نیاز می‌تواند آلامی بر این زخم باشد.

در حال حاضر بیماران سرطانی بیجار برای دریافت خدمات و داروهای گرانقیمت مورد نیاز، دست به دامان خییرین سلامت استان‌های همجوار شده‌اند و هر هفته شاهد مسافرت‌ اجباری تعداد زیادی از خانواده‌ها برای ادامه چرخه درمان به شهرهای زنجان و همدان هستند.

در کنار بیماران سرطانی، بیمارانی هم هستند که برای نوبت ام‌آر‌آی باید یکبار به شهرهای دور دست مراجعه کنند و پس از اخد نوبت، بار دیگر برای انجام آن، بار سفر بسته و ساعت‌ها انتظار در نوبت و دریافت خدمات را به جان بخرند.

ارائه خدمت ام‌آر‌آی که در چند سال اخیر با رشد و افزایش بیماران و تصادفات و حادثه‌های ورزشی، نیاز روز جامعه به شمار می‌رود و تا انسان خود به آن نیاز پیدا نکند، از مسائل و مشکلات مردم در این خصوص بی‌خبر خواهد بود.

از جمله مسائلی که پیش روی هر ۲ این بیماری‌ها است را می‌توان به خطرات جاده‌ایی اشاره کرد که متاسفانه در کنار عدم فرهنگ درست رانندگی توسط برخی افراد، نقاط حادثه خیز و کیفت نامطلوب خودروهای امروزی هم سبب شده که در کنار استرس و نگرانی روحی و روانی بیماری، تردد در جاده‌هاهم بر این حالت ناخوشایند، فشاری مضاعف وارد سازد.

یک بیمار سرطانی که بطور معمول و عادی باید هر یک هفته یکبار برای سیر درمان و دریافت خدمات مناسب، به یکی از شهرهای دور دست مسافرت کند، ابتدای امر باید یکی از اعضای خانواده را بعنوان همراه با خود داشته باشد و سپس با تهیه خودروی مناسب و صرف هزینه تغذیه، بنزین و استهلاک ، تازه اولین قدم را برداشته است و بعد از آن، با هزینه‌های بیماری، دریافت دارو و حضور در یک شهر غریب، ضمن تحمل درد ناشی از درمان بیماری، باری هم از مشکلات روحی و روانی را برخود و سایر اعضای خانواده تحمیل کند.

متقاضیان بیجاری دریافت خدمت ام‌آر‌آی هم با همین مشکلات روبه رو هستند، ابتدا یکی از اعضای خانواده برای دریافت نوبت، به یکی از شهرهای همجوار که حدود ۱۴۰کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد، مراجعه کند، پس از پذیرش و اخذ نوبت بار دیگر برگردد و در وقت مشخص، بار دیگر با تهیه خودروی مناسب، صرف هزینه‌ تغذیه و بنزین و استهلاک خودرو، خطرات جاده را به جان بخرد و تقریبا یک روز خود را باید برای انجام ۱۵دردقیقه تصویربرداری تلف کند.

*چند سال است با بیماری سرطان سر و کله میزنیم

یکی از خانواده‌هایی که بیمار سرطانی دارد و هر ۱۵روز یکبار باید به شهر زنجان مراجعه کند، می‌گوید: حدود یک سال است که با تشخیص بیماری سرطان فرزندم، ابتدا راهی تهران شدیم و پس از آشنا شدن با سایر خانواده‌ها، متوجه شدم در شهر زنجان هم می‌توانیم بخشی از درمان را دریافت کنیم.

وی افزود: همین که می‌توانیم هر ۱۵روز در شهر زنجان خدمات درمانی و دارویی دریافت کنیم، خداروشکر میکنیم، ولی مسافت طولانی و تردد در جاده‌ها، به یک کابوس تکراری و خسته‌کنند تبدیل شده است، هم خودم خسته شدم و هم فرزندم از تکرار این سفر افسردگی گرفته‌است.

این خانواده بیجاری ادامه‌داد: حداقل انتظاری که دارم انجام همین خدمات درمانی زنجان در بیمارستان امام‌حسین(ع) است، اگر ماهی یکبار برای معاینه و بررسی وضعیت به پزشک معالج در تهران مراجعه کنیم، بار بزرگی از مشکلات را از سر گذرانده‌ایم.

*درمان بیماری از خود بیماری سخت‌تراست‎

یکی دیگر از خانواده‌های دارای بیمار سرطانی گفت: متاسفانه هزینه‌های درمانی، رفت و آمد به همدان، افزایش هزینه‌های جاری، هزینه اسکان و خورد و خوراک، مشکلات اقتصادی و غیره، امروز از درمان بیماری و درد ناشی از آن، هر روز سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر خواهد شد.

وی می‌گوید: بیماری فرزند من با توجه به سن کم، نیاز به مراقبت و ایجاد یک فضای آرامش بیشتری است، خودرو ندارم و کارگر هستم، با همکاری کارفرما، از نظر مرخصی مشکلی ندارم، باید به همدان مسافرت کنیم و ۲ روز را در مسافرخانه‌ایی مهمان شویم، روز دوم با وعده گردش و تفریح، ضمن حفظ روحیه فرزندم، به بیمارستان مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه خییرین زیادی هستند که در جبران هزینه‌های درمانی کمک می‌کنند، ادامه داد: اگر می‌شد خدمات درمانی و دارویی را در همین شهر بیجار دریافت کرد، هم خطرات رفت و آمد و هم هزینه‌های روزانه کاهش شدیدی خواهد داشت، در ضمن اگر در شهرخودمان باشد، همسرم می‌تواند به تنهایی اقدامات پزشکی را انجام دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم به خانه برگردیم.

*چرا بیجار نباید ام‌آر‌آی داشته باشد؟

یکی از مراجعه کنندگان به مرکز ام‌آر‌آی سنندج گفت: همسرم دچار درد سیاتیک شده است و به تشخیص پزشک مغز و اعصاب، باید یک تصویر ام‌آرآی تهیه کنیم، چرا باید چنین دستگاهی در بیجار نباشد و راهی سنندج و زنجان و همدان شد؟

جعفری افزود: برای ۱۵ تا ۲۰دقیقه زمان انجام تصویر برداری ام‌آرآی باید یک روز کامل را وقت تلف کرد، صبح زود حرکت کرد تا ساعت ۸ صبح رسید سنندج، در ترافیک صبح‌گاهی گیر کرد و بعد با اخذ نوبت، به علت تعداد زیاد مراجعه کنندگان، باید چهار ساعت در این مرکز منتظر ماند، تازه ساعت ۱۲ و ۱۳، نوبت به شما می‌رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه اگر همین امروز برای نوبت به یکی از مراکز ام‌آرآی سنندج مراجعه کنید، تا اواخر اسفند باید در نوبت بمانید، درد بیماری و زمان طولانی برای رسید نوبت، این سوال را تکرار می‌کند که چرا باید بیجار از این امکان درمانی، بی نصیب بماند؟

جعفری گفت: سایر شهرهای همجوارهم همین مشکل افزایش تعداد مراجعه کنندگان را دارند، وقتی تعداد بیماران زیاد است، بدون شک اگر در بیجار هم مرکز ام‌آرآی دایر شود، ضمن ارائه خدمت به همشهریان، می‌توان سایر بیماران شهرهای همجوار را هم پوشش دهد.

*خبر امیدوار کننده برای بیماران سرطانی

رئیس بیمارستان امام حسین(ع) بیجار گفت: یک بخش ویژه بیماران سرطانی به مجموعه اورژانس یا بیمارستان اضافه خواهد شد تا مرهمی هر چند کوچک برای خانواده‌ها و بیماران باشد.

دکتر جواد کمیجانی ادامه داد: مشکلات بیماران سرطانی برای دریافت خدمات درمان به استان‌های همجوار را اطلاع داریم و امیدواریم با همکاری موسسه‌های خییریه، بتوانیم بخش ویژه بیماران سرطانی را دایر کنیم.

وی افزود: بیشتر بیماران سرطانی به خدمات و داروهای شیمی درمانی احتیاج دارند که با توجه به توانایی شبکه درمانی شهرستان، می‌توانیم با تهیه تجهیزات روز و مناسب، همیاری خییرین سلامت، باری از دوش خانواده‌های بیماران سرطانی برداشته و از تردد هر چند هفته یکبار برای دریافت خدمات درمانی به سایر شهرها را کاهش دهیم.

رئیس بیمارستان امام حسین(ع) بیجار اظهارکرد: در مرحله اول می‌توانیم تخت و برخی از تجهیزات را از منابع داخلی بیمارستان تهیه کنیم، در حال ارتباط با یکی از موسسه‌های خییریه فعال در حوزه درمان سرطان هستیم که بتوانیم با استفاده از تجهیزات بهتر، خدمات بیشتری به بیماران سرطانی ارائه کنیم.

وی با اشاره به مطالبه مردم در خصوص تصویر برداری ام‌آرآی هم گفت: انجام تصویر برداری ام‌آرآی به یک سطح بندی جمعیتی هر منطقه‌ایی ارتباط مستقیم دارد و دانشگاه طبق ضوابط و قوانین، نمی‌تواند با توجه به شاخص جمعیتی بیجار، مجوز ام‌آرآی صادر کنند.

دکتر کمیجانی ادامه‌داد: یک دستگاه ام‌آرآی حدود ۵۵۰ میلیارد ریال است که با احتساب هزینه‌های ساختمان و تجهیزات مورد نیاز، افزون بر ۹۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، تعداد بیمارانی که باید به این مرکز مراجعه کنند تا هزینه‌های جاری و غیره تامین شود، توجیه پذیر نیست.

وی تاکید کرد: مسئولین شهرستانی با اعلام ورود یکی از خییرین موافقت اولیه احداث و نصب دستگاه ام‌آرآی را از دانشگاه دریافت کرده‌اند، باید واقع بینانه به مسئله نگاه کرد، اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال برای یک دستگاه، می‌تواند در سایر بخش‌های حساس و مورد نیاز بیمارستانی و درمانگاهی هزینه شد.

او با ابراز اینکه مخالف ارائه خدمات ام‌آرآی به بیماران بیجاری نیست، گفت: باید قبول کرد که فقط هزینه‌های نصب و راه‌اندازی که بیش از ۹۰۰میلیارریال است، ادامه کار و تعمیرات ضروری دستگاه هم هزینه‌هایی زیادی را بر مجموعه بهداشت و درمان اعمال می‌کند که در حال حاضر با برآورد اولیه تعداد متقاضیان به این خدمت، نمی‌تواند پاسخگوی جبران هزینه‌های آن باشد.

رئیس بیمارستان امام‌حسین(ع) بیجار گفت: با توجه به مطالبات مردمی در فضای مجازی، پیش از این گفتگو با یکی از مراکز ام‌آرآی شهرهای همجوار صحبتی داشتیم که از تعداد مراجعه کنندگان راضی نبودند و هزینه‌های نگهداری را بیش از درآمد دستگاه عنوان می‌کردند.

وی افزود: بیشتر تمرکز ما برای راه‌اندازی بخش ویژه بیماران سرطانی است، تعداد مراجعه کنندگان ام‌آرآی حدود ۱۰نفر بصورت ماهانه است، در صورتی که بیماران فعلی سرطان بیش از ۱۰۰نفر هستند که هر ۱۵روز یکبار به دریافت خدمات درمانی و دارویی احتیاج دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26824
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.