حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
رویای خانه دار شدن با اندکی تاخیر؛

پیشرفت مسکن ملی با آمارسازی/گلایه متقاضیان مسکن ملی از نبود زیرساخت ها برای ساخت و ساز

  • کد خبر : 1985
  • 30 مهر 1401 - 7:56
پیشرفت مسکن ملی با آمارسازی/گلایه متقاضیان مسکن ملی از نبود زیرساخت ها برای ساخت و ساز
بحث خانه‌دار شدن از جمله طرح‌هایی است که مورد توجه دولت‌های مختلف قرار داشته و هم ‌اکنون با ارائه طرح ملی مسکن یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، طی سال‌های اخیر نوسان قیمت مسکن و آشفتگی‌های آن فشارهای بسیاری را بر خانواده‌های اجاره نشینی که باید در کنار شرایط بد اقتصادی مشکلات مستأجری را هم به دوش بکشند تحمیل کرده است.

 

اولویت‌ دولت سیزدهم تامین خانه برای طبقه ضعیف جامعه

یک خانوار ایرانی برای رسیدن به رؤیای رهایی از مستأجری و همچنین رسیدن به کلید مسکن برای صاحب خانه‌دار شدن طبق برآوردهای انتظار زمانی با توجه به متوسط و سرانه درآمد در سال ۹۸ را حدود ۲۲ سال برآورد می‌کنند؛ یعنی اگر هر خانوار ایرانی با در نظر گرفتن نرخ و میران پس انداز که ۳۰ درصد درآمد خواهد بود می‌تواند پس از ۲۲ سال و عبور از هفت خوان بازار و نوسانات مسکن حداقل صاحب یک واحد ۱۰۰ متری خواهند شد.

اما شاید این شاخص مدت زمان انتظار بدون در نظر گرفتن نوسان بازار مسکن و آشفتگی‌ها و رکود آن که طی سال‌های اخیر به ویژه طی دو سال گذشته با چالش‌هایی روبرو شده برآورد شده است اما اگر به بخش اجاره نشینی توجه کنیم به جرئت می‌توان گفت که ۳۷ درصد از مخارج ماهانه مستأجران در کیسه اجاره بهای سنگین مسکن هزینه می‌شود.

دولت سیزدهم با روی کارآمدن یکی از اولویت‌های خود را تامین خانه برای طبقه ضعیف جامعه قرار داد، و همین امر مردم را به خاندار شدن امیدوار کرد اما نبود زمین برای اجرای این طرح به یکی از مهم ترین  مشکلات پیش پای مردم تبدیل شد.

دولت قبلی وعده مسکن اجتماعی داد اما در عمل اتفاقی خاصی نیفتاد. اما دولت سیزدهم پس از شروع به کارش طرح مسکن ملی را کلید زد تا سالانه یک میلیون مسکن بسازد و تحویل متقاضیان بدهد.

 

آورده اولیه متقاضیان همچنان مسدود است

یکی از متقاضیان مسکن ملی در سنندج  با اشاره به آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی توسط متقاضیان، گفت: این آورده از سال ۱۳۹۸ در حساب مسکن مسدود شده و گویا بخش ناچیزی از آن صرف پرداخت قرارداد آماده سازی معابر با بنیاد مسکن شده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز باقی مانده این پول تعیین تکلیف نشده و مسئولین راه و شهرسازی نیز همچنان با توجیه به اتمام نرسیدن بحث  آماده سازی اراضی و هزینه های مربوط  به احداث زیرساخت، از آزادسازی مبلغ باقی مانده که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است، خودداری می کنند. این درحالی است که متقاضیان بارها بدلیل کاهش ارزش پول طی این دو سال، تقاضای آزادسازی این مبلغ یا هزینه کردن آن  بمنظور فراهم شدن امکانات و ایجاد زیرساخت های لازم را داشته اند.

بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسائل متقاضیان

وی با اشاره به اینکه یکی از  محوری ترین شعارهای دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طی یک سال است، گفت: اما یکی از مسائل؛ عدم جدیت و نبود اراده واحد در مسئولین ذی ربط برای تسریع در کار است، وقفه طولانی مدت روند اخذ پروانه، به دلیل کارشکنی دستگاه صدور پروانه بود که این موضوع نشان می دهد که طرح ساخت مسکن حتی در دستگاه بالادستی مانند استانداری هم جدی گرفته نمی شود. این در حالی است که در چند  شهرشاهد این بودیم که شهرداری  تمام تخفیفات تعیین شده را اعمال کرد و با تسهیل در روند اخذ پروانه، پیشرفت پروژه ها بسیار چشمگیر بوده است.

استاندار کُردستان پیشرفت روند کار طرح مسکن ملی در استان را مطلوب ارزیابی کرد

این در حالیست که استاندار کردستان اردیبهشت ماه امسال بود که بر شتاب‌بخشی به تعیین تکلیف زمین‌های مسکن ملی در استان تاکید کرد و اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن باید مسکن مناسب و در محل مناسب احداث شود تا به عنوان یک پروژه ماندگار و ارزشمند به یادگار بماند.

وی پیشرفت روند کار طرح مسکن ملی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و یادآورشد: موانع و مشکلات موجود در زمینه روند اجرای این پروژه ملی با شتاب و جدیت بیشتری از سوی مسولان بررسی و تعیین تکلیف شود.

 

 

 ۵۹هزار متقاضی مسکن ملی در کردستان تعیین تکلیف شده‌اند

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: تاکنون ۵۹ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در استان که پیامک دریافت و مدارک خود را تکمیل کرده اند تعیین تکلیف شده‌اند.

مصطفی رضایی اظهار داشت: تاکنون برای ۱۰۶ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در استان پیامک ارسال شده که از این تعداد ۵۹ هزار نفر تعیین تکلیف شده‌اند و مابقی نیز مدارک خود را هنوز به ما تحویل نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پالایش و بررسی مدارک متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با جدیت در حال انجام است، افزود: برای تمام متقاضیانی که کار پالایش آنها انجام شده پیامک فرستاده خواهد شد و تلاش می‌کنیم این کار در اسرع وقت به پایان برسد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن در استان کردستان ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد است که در جریان مراحل مختلف ثبت نام حدود ۱۵۱ هزار نفر در شهرهای استان متقاضی بهره‌مندی از این طرح شده‌اند.

وی با بیان اینکه براساس تعهد انجام شده باید سالانه ۱۶ هزار واحد مسکن ملی در استان احداث شود، افزود: تاکنون حدود ۳۵ هزار متقاضی در استان تایید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به اراضی آماده بارگذاری دراستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱ هزار واحد آماده احداث در استان داریم که می‌توانیم مراحل ساخت آن را آغاز کنیم.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1985
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.