حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۳ هزار تن گردو در کردستان

  • کد خبر : 17323
  • 02 مهر 1402 - 8:21
پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۳ هزار تن گردو در کردستان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با افزایش ۵ هزار تن برداشت گردو نسبت به سال گذشته، شاهد برداشت ۲۳ هزار تن از این محصول در استان باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی زاهد حاجی‌میرزایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس کارشناسی انجام شده در حال حاضر هشت هزار و ۲۲۲ هکتار باغ گردو در استان وجود دارد.

 

وی یادآور شد: بیشترین سطح باغات گردو کردستان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سروآباد، سنندج، مریوان و بانه است و این شهرستان‌ها بیش از ۸۰ درصد سطح باغات گردو استان را تشکیل می‌دهند.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برداشت گردو در استان از اواخر شهریور آغاز می‌شود، افزود: امسال پیش‌بینی شده بیش از ۲۳ هزار تن از این محصول در استان برداشت شود و نسبت به سال گذشته حدود پنج هزار تن افزایش یابد.

 

حاجی‌میرزایی میانگین عملکرد گردوی استان را حدود سه تا سه و نیم تن در هکتار خواند و بیان کرد: عملکرد سال گذشته گردو استان به دلیل سرمای دیررس بهاره و سرمای زمستان به طور محسوسی کاهش پیدا کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ارقام گردوی کردستان بیشتر ژنوتیپی های برتر و بومی استان هستند، یادآور شد: در سال‌های اخیر ارقام فرانکت، فرنور و چندلر هم در سطح استان توسعه یافته است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو از یک دهه گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: این طرح برای اصلاح درختانی که دارای عملکرد کم، کیفیت پایین میوه و همچنین حساس به سرمای دیر رس بهاره به اجرا درآمده است.

 

حاجی میرزایی ادامه داد: با استفاده از ارقام و ژنوتیپ‌های مطلوب و عملیات پیوند اسکنه یا پوست در اواخر اسفند تا خرداد ماه سرشاخه کاری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ در قالب پروژه سرشاخه‌کاری اعتبارات دولتی به این طرح اختصاص داده می شود، یادآور شد: اجرای این طرح از سطح ۳۰ هکتار در سال آغاز شده و در سال‌های اخیر به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار رسیده است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: ارقامی که در سرشاخه کاری استفاده می‌شود بیشتر ژنوتیپ‌های برتر و بومی و همچنین ارقام چندلر فرنور و فرانکت هستند.

 

حاجی‌میرزایی در ارتباط با بازخورد طرح سرشاخه کاری در استان گفت: اجرای این طرح در استان موفقیت آمیز بوده است و در شهرستان‌های شاخص گردوکاری استان به ویژه بانه و سروآباد این طرح به طور مستمر در باغات گردو انجام می شود.

 

وی در خصوص مشکل مربوط به پاک کردن گردو و هزینه های کارگری آن اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های پوست کن در روستاهای شاخص گردوکاری استفاده می‌شود.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: گردوکارانی که توانایی خرید این دستگاه را نداشته باشند می توانند و در قالب تسهیلات مکانیزاسیون اقدام به دریافت تسهیلات و خرید این دستگاه کنند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17323
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.