حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

«پوکی استخوان» بیماری پنهانی که راه رفتن را دشوار می‌کند

  • کد خبر : 20019
  • 03 آبان 1402 - 9:59
«پوکی استخوان» بیماری پنهانی که راه رفتن را دشوار می‌کند
آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا بیماری پوکی استخوان هستند، بیماری که شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر خود تجربه میکند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، مشکلات معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگی روزمره به گونه‌ای افراد را تحت فشار قرار داده است که ناخواسته و از سراجبار ناچار به حذف بسیاری از هزینه‌ها از سبد هزینه خانوار هستند،  از جمله هزینه‌هایی که از سبد خانوار به ناچار حذف شده مربوط به بخش درمان و به‌ خصوص پیشگیری از امراض خاموش است.

امروز کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که برای هر شش ماه یکبار برای اعضا آزمایش کلی(چکاپ) بدهد تا وضعیت جسمانی خود مطلع شوند، این موضوع به حدی است که حتی افراد در هنگام بیماری هم تا آنجا که می‌توانند خود درمانی می‌کنند و به سمت پرداخت ویزیت و هزینه نسخه و دارو نمی‌روند.

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که از آن به عنوان «مرگ خاموش» یاد می‌شود پوکی استخوان است، متأسفانه این بیماری بدون دادن آزمایش تراکم استخوان خود را نشان نمی‌دهد تا زمانی که آسیب و شکستگی در  استخوان‌های بدن مشاهده شود. اما وقتی شکستگی در سنین بالا رخ دهد ما با پوکی استخوان حاد مواجهیم که درمان آن دیگر به سادگی امکان‌پذیر نیست و از این مرحله به بعد دیگر استحکام استخوان‌ها رو به زوال می گذارد.

طبق نتایج پزشکی انجام شده، بیش از ۴۰ درصد ایرانیان پوکی استخوان دارند که در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد منجر به شکستگی و بی‌حرکتی می‌شود.

بیماری پوکی استخوان ۳۰ هزار سال از عمر مفید انسان را از بین می‌رود بنابراین در سن ۲۰ تا ۳۹ سال که بیشترین حد توده استخوانی شکل می‌گیرد با افزایش فعالیت ورزشی، مصرف کافی ویتامین دی و کلسیم و همچنین تغذیه مناسب می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

حدود ۷۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال مبتلا پوکی استخوان هستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا پوکی استخوان هستند.

طبق مطالعات صورت گرفته، از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر خود تجربه میکند.

فرزام بیدارپور افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، میزان بروز شکستگی لگن در مردان ۳۱۰ درصد و در زنان ۲۴۰ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ افزایش یابد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۹۹ دوره آموزشی با عنوان پیشگیری از پوکی استخوان برای گروه‌های هدف در مراکز بهداشتی درمانی کردستان برگزار شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پوکی استخوان را قابل تشخیص و درمان بیان کرد و گفت: رژیم غذایی سالم غنی از کلسیم و ویتامین D، بهره گیری از سبک زندگی سالم از جمله راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان است.

بیدار پور یادآور شد: بهره گیری از ظرفیت ۱۹ هزار و ۴۰۷ نفر از سفیران سلامت در آموزش مطالب مرتبط با پیشگیری از پوکی استخوان از جمله اقدامات پیشگیرانه حوزه بهداشت در مقابله با این بیماری در سطح استان است.

وی ژنتیک، جنسیت، هورمون‌ها و عملکرد غدد درون ریز، وزن، فعالیت فیزیکی و مصرف سیگار و الکل را بر بروز این بیماری موثر دانست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20019
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.