حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

پوشش درمانی ۹۴ درصدی بیماران ایدزی شناسایی شده در کردستان

  • کد خبر : 3714
  • 14 آذر 1401 - 12:47
پوشش درمانی ۹۴ درصدی بیماران ایدزی شناسایی شده در کردستان
 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از پوشش درمانی ۹۴ درصدی بیماران دارای پرونده فعال در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری استان خبر داد که ۹۰ درصد آنان به درمان پاسخ مناسب داده و در بررسی سنجش، تعداد ویروس صفر داشته اند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، فرزام بیدارپور، در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های صرت گرفته تخمین زده می شود تا پایان جولای سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸.۴ میلیون بیمار مبتلا با  ویروس اچ ای وی در جهان زندگی کنند از این تعداد ۳۶.۷ میلیون بالغین و ۱.۷ میلیون نیز کودکان باشند.

وی، با اشاره به اینکه، در مجموع در دنیا میزان ابتلای زنان بیشتر از مردان است، افزود: طبق آخرین آمارها، ۸۵ درصد بیماران در دنیا از بیماری خود اطلاع داشته و ۷۵ درصد تحت پوشش درمان و در ۶۸ درصد نیز میزان توقف ویروس در مبتلایان صفر است، تصریح کرد: این آمار در منطقه مدیترانه که ایران جز آن است به این صورت است که فقط ۴۱ درصد افراد از وضعیت خود در زمینه ابتلا آگاهی داشته و ۲۷ درصد نیز تحت پوشش درمان و در ۲۴ درصد میزان توقف ویروس در مبتلایان صفر می باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از رشد منفی موارد جدید مبتلا و نیز مرگ ومیر وابسته به HIV در جهان از سال ۲۰۱۰ به بعد خبر داد و گفت: در منطقه مدیترانه و کشورهای همسایه ایران، موارد جدید و مرگ ومیر وابسته به HIV نسبت به سال ۲۰۱۰ (رشد مثبت ) داشته است.

دکتر بیدارپور با اشاره به اینکه، بر اساس تخمین های صورت گرفته، پیش بینی می گردد حدود ۵۲۷۱۴ مورد زنده مبتلا به HIV وجود دارد، ابراز نمود: از این تعداد ۲۳۲۱۲ مورد زنده شناسایی شده و ۱۷۵۱۲ مورد تحت مراقبت هستند که از این تعداد ۱۶۳۸۶مورد تحت درمان (۹۴درصد)، و تعداد ۱۴۷۹۰ نفر نیز پاسخ درمانی مناسب دارند.

وی با بیان این مطلب که در کشورمان از ابتدای شروع اپیدمی تا سال ۱۴۰۰، راه های انتقال بیماری بصورت تجمعی ۵۶.۷ درصد تزریق مشترک،۲۴.۵ درصد رابطه جنسی،۱۶.۳ درصد  نامشخص و ۱.۷ درصد نیز انتقال مادر به کودک بوده است، بیان نمود: این آمار در سال ۱۴۰۰ به این صورت بوده است که ۱۴ درصد تزریق مشترک، ۵۸درصد رابطه جنسی،۲۷درصد نامشخص و ۱.۳درصد انتقال مادر به کودک بوده استکه با توجه به این و طبق آمارهای موجود، در ایران انتقال اچ ای وی به سمت جنسیت تغییر پیدا کرده است .

معاون امور بهداشتی دانشگاه ابراز کرد: براساس نظام ثبت وگزارش دهی نرم افزار مدیریت ومراقبت بیمارانHIV/ایدز در کردستان از ابتدای شروع بیماری تا پایان آبان  سال ۱۴۰۱ تخمین زده می شود حدود ۱۲۰۰ مورد بیمار زنده در استان موجود می باشد که تا کنون تعداد  ۶۲۵ مورد بیمار اچ ای وی مثبت در بین بیماران مبتلا در استان شناسایی، ثبت و گزارش شده است.

دکتر بیدار پور۵۴۸ نفر از این بیماران را مرد و ۷۷مورد را نیز زن بیان و اظهار کرد:  در استان و در مجموع۸۰  بیماران را مردان و۲۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی از مجموع بیماران HIV/ایدز شناسایی شده در استان تا پایان سال آبان سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۱۶نفر زنده و تعداد ۳۰۹ نفر فوت را فوتی عنوان نمود و ابراز نمود: در بین موارد زنده، ۲۲۱ نفر جهت دریافت خدمات به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان مراجعه می کنند که از این بین، ۲۲۱تعداد ۲۰۹(۹۴ درصد) نفرتحت درمان داروهای ویروسی قرار دارند و با توجه به این میزان درصد پوشش درمان در بین بیماران فعال به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری ۹۴ % است که الحمدلله با اقدامات موثر بهداشتی درمانی صورت گرفته، ۹۰ درصد موارد تحت درمان، پاسخ به داروی مناسب و در بررسی سنجش بار ویروس تعداد ویروس صفر گزار ش شده است .

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه، درراستای اجرای استراتژی ۹۰،۹۰،۹۰ سازمان بهداشت جهانی بهداشت مبنی براینکه تا پایان سال ۲۰۲۳ باید ۹۰ درصد بیماران مبتلا شناسایی،۹۰ درصد تحت درمان و ۹۰ درصد نیز پایبندی به درمان با میزان وجود ویروس در خون صفر باشد، اظهار نمود: در راستای استراتژی فوق میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV/ایدز در استان کردستان  براساس تخمین های مو جود در حدود ۳۰درصد می باشد و پوشش درمانی در بین پرونده های فعال به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان ۹۴ درصد است.

وی اظهار داشت: ۷۱ درصد بیماران شناسایی شده در سنندج، هشت درصد سقز، پنج درصد در کامیاران، پنج درصد در قروه، چهار درصد در بیجار، یک درصد در مریوانو یک درصد نیز در بانه سکونت دارند و از نظر توزیع سنی نیز ۷۵ درصد  بیماران درزمان تشخیص در رنج سنی فعال وبین ۲۵تا ۴۵ سال سن دارند که با الگوی کشوری مطابقت دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان کردستان ابراز نمود: اگر چه اکثریت بیماران شناسایی شده در استان دارای جنسیت مذکر هستند اما الگوی راه انتقال ودرصد ابتلای زنان ومردان در چند سال اخیر تغییرکرده بطوریکه در سال ۱۴۰۰ در صد ابتلای زنان ۲۵.۹ درصد بود این این امار نشان دهنده تغییر دلیل ابتلا به HIV از اعتیاد تزریقی بسمت انتقال از طریق جنسی می باشد که این مورد هم با الگوی کشوری مطابقت دارد .

دکتر بیدار پور ابراز نمود: از ابتدای شروع اپیدمی تا سال ۱۴۰۰ راه انتقال بیماری بصورت تجمعی در استان به این صورت است که ۷۳ تزریق مشترک،۲۰ درصد رابطه جنسی، چهار درصد  نامشخص، دو درصد انتقال مادر به کودک و یک درصد نیز خون وفراوردهای خونی بوده است که این آمار در سال ۱۴۰۰ به این صورت تغییر پیدا کرده است که شش درصد  تزریق مشترک،۶۸درصد رابطه جنسی و ۲۸نیز نامشخص بوده است بنابراین این آمار زنگ خطر را در خصوص انتقال از طریق روابط جنسی به صدا دراورده است.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به HIV/ایدز گفت: ارتقای آگاهی های مربوط به سلامتی، تعهد و رفتار جنسی ایمن و کنترل شده و نداشتن شریک جنسی متعدد، استفاده از کاندوم و رعایت سلامت جنسی در حین نزدیکی، عدم استفاده از سرنگ آلوده، رعایت سلامت بارداری قبل از اقدام به بارداری و عدم استفاده از تیغ شیو شخص دیگر از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

لزوم شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا به HIV

دکتر جهانبخش یوسفی به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز(دهم لغایت شانزدهم اذر ماه جاری) در جمع خبرنگاران گفت: اچ ای وی نوعی بیماری عفونی است که اغلب مردم آن‌را با نام ایدز می‌شناسند، در حالی که ایدز تنها  مرحله انتهایی از بیماریHIV است و  اگر فرد به موقع تشخیص داده شود (از طریق آزمایش رایگان) و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، می تواند  تا آخر عمر به بیماری ایدز مبتلا نشود و مثل سایر مردم زندگی عادی و طول عمر طولانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه، وظیفه‌اش سیستم ایمنی انسان، محافظت در برابر هر عامل بیگانه‌ایی است که وارد بدن انسان می‌شود، ادامه داد: گلبول‌های سفید یکی از اجزاء اصلی سیستم ایمنی بدن هستند و عامل بیماری ایدز نوعی ویروس به نام “ویروس نقص ایمنی انسان” است که برای ایجاد بیماری باید وارد گلبول های سفید شود و این گلبول‌ها در خون و ترشحات بدن وجود داشته که خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌روند و بنابراین ویروس اچ‌آی‌وی در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کردستان با اشاره به اینکه، حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده به ‌راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس اچ آی وی شوند، ابراز کرد: این ویروس از راهی به بدن وارد می‌شود که بتواند به گلبول‌های سفید دسترسی داشته باشد بنابراین در خون و ترشحات بدن وجود دارد.

دکتر یوسفی راه های ورود ویروس مذکور را از سه طریق شامل تزریق خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی و از طریق مادر آلوده به کودک بیان و اظهار کرد: ویروس اچ ای وی از راه هایی از قبیل کارکردن با یکدیگر و زندگی دسته جمعی، هم‌صحبت شدن و معاشرت‌های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند هم‌سفر بودن، هم‌کلاس بودن، نشستن در کنار یکدیگر، روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفن‌های عمومی، غذا خوردن، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری، از راه هوا( عطسه و سرفه) و یا استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک مثل حمام، توالت منتقل نمی شود بنابراین نیازی به جداسازی افراد مبتلا به اچ ای وی نیست.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: بر اساس برنامه های سازمان جهانی بهداشت(WHO)، باید همه کشورها ۹۰ درصد افراد مبتلا به HIV/ایدز را تا سال ۲۰۲۳ شناسایی کنند.

دکتر جهانبخش یوسفی با اشاره به اینکه، در کشورمان حدود ۴۴ درصد افراد مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند، ابراز داشت: در استان این آمار پایینتر بوده و حدود ۳۰ درصد مبتلایان شناسایی شده اند که ۸۰ درصد آنان مذکر و ۲۰ درصد نیز مونت هستند.

وی با بیان اینکه، خدمات تشخیصی و درمانی ایدز رایگان است یادآور شد: در تمامی شهرستان های استان، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری وجود دارد که آماده ارائه خدمات رایگان  به موارد مشکوک یا بیماران مبتلا است  و توصیه کرد افرادی که احتمال می دهند به هر دلیل در معرض خون یا ترشحات افراد مشکوک یا مبتلا به ایدز قرار گرفته اند به مراکز فوق مراجعه کنند تا پس از انجام مشاوره و در صورت نیاز با رضایت شخص و به صورت کاملا محرمانه آزمایشات و بررسی های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=3714
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.