حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

پای شیر هنوز به مدارس باز نشده است

  • کد خبر : 21695
  • 17 آبان 1402 - 8:20
پای شیر هنوز به مدارس باز نشده است
درحالی که وزیر آموزش و پرورش دوم آبان امسال گفت که تا ۲ هفته دیگر توزیع شیر در کشور سراسری می‌شود اما هنوز پای شیر به مدارس باز نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از فارس، ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد که امسال شیر در مدارس ابتدایی توزیع می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش دهم مهر گفت: «به زودی شیر بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود» اما «بزودی» آقای وزیر بیش از دو هفته طول کشید تا آیین افتتاحیه طرح توزیع شیر آغاز شود.

بر این اساس ۲۶ مهر امسال آیین افتتاح طرح توزیع شیر رایگان در مدرسه شهید امیر کمندی ناحیه دو بهارستان برگزار شد و وعده داده شد که به‌زودی توزیع شیر بین همه مدارس ابتدایی آغاز می‌شود.

همان روز ۲۶ مهر هم نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بندهای الحاقی (۵) و (۶) ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به اجرای توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی کردند.

* پول شیر مدرسه هم رسید

مدارس ابتدایی در انتظار توزیع شیر بودند که وزیر آموزش و پرورش دوم آبان امسال اعلام کرد که «تا ۲ هفته دیگر توزیع شیر در کشور سراسری می‌شود» اما فقط ۲ روز در هفته و فقط برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی!

حالا ۲ هفته‌ای که وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود، به پایان رسیده است اما هنوز خبری از شیر مدرسه در بسیاری از مدارس ابتدایی نیست.

توزیع شیر درحالی صورت نگرفته که هشتم آبان محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص تأمین شیر رایگان در مدارس را به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

بر اساس این تصویب نامه، وزارت آموزش و پرورش مکلف است شیر رایگان میان دانش‌آموزان ابتدایی (اول تا ششم) را به صورت ۲ روز در هفته و تا سقف ۷۵ روز در هر سال تحصیلی تا اعتبار ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوطه اجرایی کند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز مکلف شد تا با وزارت آموزش و پرورش برای انعقاد قرارداد اجرایی شدن این مصوبه همکاری کرده و اعتبارات مربوطه را به این وزارتخانه تخصیص دهد.

* «شیر» کمتر از یک هفته دیگر می‌آید

علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که در آیین توزیع شیر در مدارس در ۲۶ مهر حضور داشت، در خصوص عدم توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: بخشنامه توزیع شیر در مدارس هفته گذشته به سراسر کشور ابلاغ شد و توزیع شیر از دو روز گذشته در برخی مناطق مانند استان کرمان آغاز شد.

وی با بیان اینکه استان‌ها از تاریخ ۱۳ آبان امکان توزیع شیر دارند و در حال تلاشیم تا این کار چه سریع‌تر انجام شود، افزود: تولیدکنندگان در حال آماده شدن هستند تا شیر مطابق استاندارد تعیین شده وزارت بهداشت یعنی ۲.۵ درصد چربی، فرادما و در بسته‌بندی استاندارد تتراپک در مدارس ابتدایی توزیع شود.

فرهادی با تأکید بر اینکه در مدت کمتر از یک هفته کل کشور تحت پوشش توزیع شیر قرار می‌گیرند، عنوان کرد: فعلاً مشکل اصلی آماده شدن تولیدکنندگان است و وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا سرعت کار افزایش یابد.

وی تصریح: اعتبار شیر توسط دولت تأمین شده است و به حساب استان‌ها واریز و توسط آنها در اختیار شرکت‌های تولیدکننده شیر قرار می‌گیرد.

* باز هم دانش‌آموزان شیر می‌نوشند

شیر پر از خاصیت است و انقدر ارزش غذایی دارد که نه امروز و دیروز بلکه ۲۳ سال پیش یعنی سال ۱۳۷۹ مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت را به سمت توزیع شیر در مدارس کشاند و ۱۰ هزار دانش‌آموز در اولین سال اجرای این طرح تحت پوشش قرار گرفتند.

این اقدام مثبت در سال‌های بعد از آن گسترش یافت تا جایی که همه دانش‌آموزان را در برگرفت اما مشکلات مالی باعث شد که در روند کار خلل ایجاد شود و کم‌کم توزیع شیر متوقف شد.

در این سال‌ها همواره توزیع شیر به دلیل مشکلات مالی و در سال‌های کرونا هم به دلیل غیرحضوری بودن مدارس، اجرا نشد؛ حتی طرح تغذیه رایگان برای ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز در مناطق کمتر برخوردار نیز به دلیل همین مشکلات مالی به طور کامل محقق نشد.

اما امسال اعتبار توزیع شیر فراهم شده است و به گفته مسؤولان آموزش و پرورش در آینده بسیار نزدیک ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی دو روز در هفته شیر رایگان می‌نوشند.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21695
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.