حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
یادداشت؛

وقتی قیمت‌ها در بیجار قصد عقب‌نشینی ندارد!

  • کد خبر : 19185
  • 23 مهر 1402 - 9:20
وقتی قیمت‌ها در بیجار قصد عقب‌نشینی ندارد!
اگر در شهرستان بیجار به دنبال خرید میوه و تره‌بار، پوشاک، ابزارآلات و شیرآلات باشید، به وضوح خواهید دید که اختلاف قیمت با شهرهای هموار داخل و خارج استان کردستان، بیش از حد انتظار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بحث گرانی کالاهای اساسی و خورد و خوراک شهر بیجار به تناسب شهرهای همجوار، سال های سال است که مورد انتقاد مردم است و حتی در برخی از جلسات مدیران ارشد شهرستانی، با اشاره این موضوع و برگزاری جلسات متعدد با فروشندگان، نتیجه‌ای حاصل نشد و این پاشنه همچنان بر یک لولا می‌چرخد.

اینکه یک محصول خوراکی مثل میوه و تره‌بار، از اختلاف قیمتی و حتی کیفیتی با سایر شهرهای استان برخوردار باشد، این سوال را برای عموم جامعه ایجاد می‌کند که چرا در بیجار این همه گرانی وجود دارد، درصورتی که فاصله‌ای با سایر شهرهای بزرگ مثل زنجان و همدان ندارد.

موضوع گرانی اگرچه بیشتر حول محور میوه‌جات است، اما می‌توان گفت به علت اینکه میوه یکی از محصولاتی است که مردم از سفره غذایی خود حذف نمی‌کنند و علارغم همه مشکلات اقتصادی، سبد میوه یکی از مهمترین ارکان زندگی امروزه است.

قیمت میوه و تره‌بار را با توجه به اینکه مردم بصورت روزانه به شهرهای همجوار مراجعه می‌کنند، متوجه اختلاف قیمت میوه‌ها و حتی کیفیت آن می‌شوند و این سوال را از خود می‌پرسند که چرا همین محصول در شهر بیجار با قیمتی بیشتر عرضه می‌شود و چه بسا کیفیت کمتر است.

در یک بازدید میدانی از برخی میوه فروشی‌های شهر بیجار نشان می‌دهد، برخی از افراد سود‌جو میوه بی‌کیفیت درجه دو و سه را به جای میوه درجه یک به مردم عرضه می‌کنند و آنچه در بازار مشاهده می‌شود گران‌فروشی و تقلب است.

در چندین نوبت هم امامان جمعه از تریبون‌های نماز جمعه در خصوص این گران‌فروشی‌ها هشدار دادند و از مسئولین خواستار رسیدگی شدند، اما تاکنون تصمیمات بازدارنده‌ای در خصوص کنترل و ساماندهی این بازار ملتهب گرفته نشده است و تصمیمات ستاد تنظیم بازار آنچنان راهگشا نبوده است.

مردم بیجار میوه را گران‌تر از سایر شهرهای استان‌ خریداری می‌کنند و علت اصلی هم این است که عرضه میدان میوه و تره‌بار در دیارگروس، رقابتی نیست بلکه در راستای رسیدن به سود بیشتر، رفاقتی است که بیشتر فروشندگان با هم دارند و اگر عرضه کننده‌ای بخواهد قیمت را کمتر اعلام کند، با برخورد شدید هم صنفی‌ها مواجهه خواهد شد.

باید میوه‌ها براساس درجه یک تا سه دسته‌بندی و قیمت‌گذاری شوند و این طور نباشد که خریدار میوه درجه دو را دستچین کند ولی با قیمت درجه یک قیمت بپردازد، قیمتی که اتحادیه به میوه‌فروشان اعلام کرده برای میوه‌های درجه یک است که متأسفانه برخی میوه‌فروشان میوه‌های بی‌کیفیت ( درجه دو و حتی درجه سه) را به قیمت درجه یک به مردم و همشهریان عرضه می‌‌کنند.

غرفه‌داران این بخش از بازار با هم متحد هستند و گاهی به‌صورت هماهنگ نسبت به نگهداشت محصولی در راستای سود بیشتر اقدام می‌کنند، اگر بازار میدان میوه و تره‌بار در بیجار رونق بگیرد و عرضه رقابتی شود، قیمت‌ها با هم اختلاف خواهد داشت و شاهد قیمت‌های هماهنگ نخواهیم بود.

افزایش قیمت میوه و تره‌بار در بیجار به حدی است که عموم مردم که از سطح درآمدی کم و متوسط برخوردارند قادر به خرید میوه های نوبرانه نیستند، اگر سری به میوه فروشی‌های سطح شهر بزنید قیمت برخی ارقام شما را از خریدن میوه مورد نظرتان بدلیل قیمت زیاد منصرف می‌کند، در این بازار طبقات متوسط به پایین جامعه بویژه کارگران و حداقل‌بگیران به سختی بتوانند شرایط خرید این نوع میوه ها را داشته و حداقل یک کیلوگرم از میوه‌های نوبرانه را خریداری و به خانه ببرند.

با وجود اینکه تعداد عرضه کنندگان میوه و تره بار (دست‌فروش و وانت‌ها) در بیجار رو به افزایش است و برخی صنوف دیگر نیز با تغییر کاربری به میوه فروشی اشتغال پیدا کرده‌اند اما قیمت‌ها همچنان بالا و خرید میوه خوب خارج از توان قشر متوسط و ضعیف جامعه است.

عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار اخطاریه‌های تعزیرات و نهادهای بازرسی را جدی نگرفته و گران‌فروشی خود را به بهانه افزایش حق باربری و هزینه‌های دیگر همچنان ادامه می‌دهند، افزایش حق باربری دلیل قانع کننده‌ای برای گرانی میوه نیست، یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه و تره‌بار در بیجار، عدم وجود میدان عرضه مستقیم است.

یادداشت از محمد سبحانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19185
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.