حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
گزارش؛

وقتی ظرفیت‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند

  • کد خبر : 24602
  • 20 آذر 1402 - 7:59
وقتی ظرفیت‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند
شهرستان کهن‌دیار گروس با قدمتی بیش از هفت‌هزار ساله اگرچه دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است، متاسفانه تاکنون نتوانسته بدرستی جایگاه خود را بدست‌آورد و هم‌اکنون نیز این ظرفیت در فراموشی به‌سر می‌برد.

به‌گزارش خبرنگار‌ کردتودی، یک‌اثر تاریخی یا میراثی فرهنگی در هر شهر و دیاری، می‌تواند با سرمایه‌گذاری و توجه دستگاهای متولی، ضمن جذب گردشگر،زیرساخت مناسبی برای توسعه اقتصادی و رونق کسب‌و‌کار در آن منطقه باشد.

بدون‌ شک وقتی یک جاذبه‌گردشگری مورد توجه برنامه‌ریزان قرارگیرد، کسب‌و‌کارهای جدید هم در کنار آن ایجاد می‌شود، همین موضوع بر اثر روانی که بر جامعه دارد، به یک نوع شور و شوق افزایشی می‌انجامد که زمینه‌ساز جرقه‌های ذهنی و خلاقیت مضاعف در نسل جوان می‌گردد.

پس حفاظت و حراست از ظرفیتی که وجود دارد، بیش‌از هر امری ضروری و‌ اجتناب‌ناپذیراست، و باید نسل‌های مختلف ضمن نگاه‌داشت این ارزش فرهنگی، میزان بهره‌وری و کارایی آن را افزایش دهند، هرچه در این امر وقت و اعتبار هزینه شود، در آینده ارزشی به‌مراتب بیشتر خواهد یافت و بیش از گذشته به اهمیت آن پی‌خواهند برد.

شهرستان بیجار نیز مستثنی از دیگر نقاط ایران نیست و دارای آثار فاخر و‌ ارزشمند تاریخی و فرهنگی و باستانی است، اگرچه مردمان دیار گروس به‌لحاظ اینکه در کنار این ‌آثار بزرگ‌شده اند و اهمیتی شاید به آن ندهد، امّا می‌دانیم که یکی از همین آثار و گنجینه‌های تاریخی در هر منطقه‌ایی‌ به تنهایی می‌تواند رونق گردشگری و اقتصادی را به همراه داشته باشد.

یکی از بهترین آثار تاریخی بیجار، پل و قلعه‌ایی به نام صلوات آباد است، صلوات‌آبادی که در ایام تعطیلی، شمال رفتن بیجاری‌ها محسوب می‌شود و با همه کاستی‌ها و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی، پذیرایی مردمانی است که برای تفریحی چند‌ساعته با خانواده راهی آن می‌شوند و بدون توجه به اهمیت این‌اثر تاریخی و ارزشمند، گاهی موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیزی هم بر پیکره بی‌جان آن می‌شوند.

به گفته مسئولان و کارشناسان بناهای تاریخی و باستانی، بیش از ۸۰درصد آثار باستانی کردستان به شهرستان بیجار اختصاص دارد که برای مردمان این دیار مایه مباهات و البته نشان از فرهنگ ‌و قدمت تاریخی این دیار است، امّا این سوال پیش می‌آید که این میزان آثار تاریخی در توسعه اقتصادی و گردشگری بیجار چه تاثیری داشته و این ظرفیت چگونه قابل دسترس عموم قرار دارد؟ پل و روستای تاریخی صلوات آباد که قلعه شگرفی در دل خود جای داده است، از جمله آثار باستانی فاخر و بی‌نظیر دیار گروس است، بنایی که اگرچه تاریخی و بسیار ارزشمند است و هر ساله دانشجویان زیادی را برای گذراندن یک دوره تاریخ‌شناسی یا زمین‌شناسی به خود جذب می‌کند، در همین اندازه بی‌ثمر تمام می‌شود و تا امروز مقاله و پایان‌نامه‌ایی به این اثر اختصاص نیافته است.

باهمه نامهربانی که گذشت زمان بر این بنای تاریخی وارد ساخته است، بی‌توجهی مردم و مسئولان هم روند تخریب را افزایش داده و در صورت ادامه این روند، از آن فقط نام و یادی می‌ماند که دیگر ارزشی ندارد.

قدمت پل و‌ قلعه تاریخی صلوات آباد که به نام ‌نگین رودخانه قزل اوزن شهره است به دوران صفویه باز می‌گردد و اکنون نگریستن به آن یادآور سندی بر قدمت دیار گروس است، سندی که دچار فراموشی و غفلت شده و در کوتاه زمانی دیگر متروکه خواهد شد.

پل و قلعه تاریخی صلوات آباد در ۱۵کیلومتری جاده بیجار به تکاب بر رودخانه قزل اورن نزدیک روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد قرار دارد، روستایی که اگر به ارزش واقعی گنجینه خود واقف بود، امروز بجای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان، مهاجرت و کارهای سخت، ضمن ایجاد یک بوم گردی بسیار دلنشین و سرگرم کنند، آن‌چنان سودآوری داشت که توجه سرمایه‌داران را به خود جذب می‌کرد.

باروهای قلعه تاریخی صلوات آباد که یک به یک آن تاریخ‌ها و سخن‌ها در خود جای دارد در حال فرو ریختن است و ساکنین فعلی قلعه هم بر این ظلم طاقت فرسا می‌افزایند.

مکانی که می‌توان از آن بهترین موقعیت برای کارهای فرهنگی و اقتصادی را برد افسوس که در هاله‌ای از بی‌توجهی در حال نابودی و تخریب است، اگرچه زمان درحال گذر است و امروز از دیروز دیرتر، اما می‌توان با پیشگیری از تخریب مابقی این دو‌ اثر باستانی، با مرمت صحیح و فرهنگ سازی، مسکن موقتی برای این زخم‌کاری بود.

پل صلوات‌آباد بیجار بنایی به جا مانده از عصر صفویه در دور دوم سفر ریاست جمهوری بود که وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ازپل صلوات آباد بازدید کوتاه و سریعی داشت و حتی وقت نکرد به قلعه ویران شده سری بزند تا هنرنمایی همکارانش را در این اثر ببیند، با بیان اینکه شهرستان بیجاری دارای ظرفیت‌های تاریخی بی شماری است، تنها گفت؛ می توان از این ظرفیت‌های در راستای سرمایه‌گذاری بهره برد.

عزت‌الله ضرغامی در بازدید از پل تاریخی صلوات‌آباد این شهرستان اظهارکرد: فرش آهنین بیجار، بازار تاریخی، صنایع‌دستی، پل و قلعه‌تاریخی صلوات آباد از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری دراین شهرستان به شمار می روند که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی افزود: پل تاریخی صلوات‌آباد بیجار با قدمت و ارزش بسیار، مربوط به دوره صفویه است و دارای چند دهنه است و تاکنون چندین بار مرمت شده و سالانه گردشگران و توریست های زیادی را به خود جذب می کند.

در ساخت این پل، طاق‌های لب‌تیز و سکوهای متعددی، با دیدی کامل از اصول معماری ایرانی و اصول پل‌سازی، بکار برده شده است، تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست اما از شواهد پیداست که پل با عناصر ویژه دوران صفویه بلاخص سنگ‌های حجاری شده و الگوهای آن دوران ساخته شده و در دوره‌های بعدی مرمت‌هایی بر روی آن صورت گرفته است.

پل صلوات‌آباد ۱۳۰ متر طول دارد و ارتفاع آن بر طبق موقعیت توپوگرافی بین ۸٫۴ تا ۱۲ متر است و از جبهه شمالی متکی به صخره‌های طبیعی ساحل است و دهانه پل در این قسمت دارای وسعت و ارتفاع زیاد است.

این اثرتاریخی شامل ۹ دهانه قوسی‌شکل مختلف است که از شمال به جنوب از بزرگی آنها کاسته می‌شود، چشمه‌های این پل به وسیله پایه‌های قطور سنگی به هم متصل است و بین دهانه‌های طولی طراحی شده است، پایه‌های آن در قسمت تحتانی دارای سنگ‌های تراشدار و در بالاتر سنگ‌های نامیــزان است و همچنین آجرچینی قوس‌های جناقی دهانه بسیار هنرمندانه صورت گرفته است.

این اثر در۲ طرف بالای خود دارای جان‌پناه است که از قلوه سنگ و آجر کار شده که نظیر این‌گونه جان‌پناه در پل‌های قدیمی خصوصاً پل‌های اصفهان دیده می‌شود، صلوات‌آباد یکی دیگر از نماد و نشانه‌های قدمت بیجار گروس است که در سال ۱۳۳۷ در ردیف ۴۲۰ آثار ملی ثبت شده است.

قلعه صلوات‌آباد با برج و باروی خشتی و گل، اروسی‌ها و یک خانه قدیمی با گچ ‌بری‌ و تزیینات، پستو و سه دری‌ها، در بازدید از قلعه، چندین ساختمان مسکونی با آجر و سیمان بنا شده و خانه‌ایی قدیمی متعلق به مالک روستا، از معماری منحصربه فردی برخودار است و مابقی فضای داخلی قلعه، به مکانی برای پارکینگ تراکتور، کمباین وادوات کشاورزی و یا محلی برای نگهداری دام و طیور استفاده شده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24602
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.