حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
گزارش؛

وقتی دست رنج زارعان زیر چرخ فلزی هدر می رود/ ۶۰ درصد ناوگان و ماشین‌آلات کشاورزی کردستان فرسودە است!

  • کد خبر : 12584
  • 01 تیر 1402 - 8:24
وقتی دست رنج زارعان زیر چرخ فلزی هدر می رود/ ۶۰ درصد ناوگان و ماشین‌آلات کشاورزی کردستان فرسودە است!
در حال حاضر ۶۰ درصد ناوگان و ماشین‌آلات کشاورزی کردستان فرسودە است که با نوسازی آن میتوان در برداشت و تولید گندم موثرتر گام برداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی از مولفه‌های اصلی و پررنگی که در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، داستان ماشین آلات کشاورزی است که به عنوان یکی از بازوهای اصلی در این بخش ایفای نقش می‌کند. از زمان پیدایش بخش کشاورزی تا کنون، این حوزه یکی از فصل‌های جدانشدنی و مرتبط با اقتصاد کشور بوده، اما در چند سال اخیر این حوزه بسیار برجسته و غیر قابل انکار شده است.

یکی از ایراداتی که کارشناسان و متخصصان امر به کشاورزی ایران وارد می‌کنند، سنتی بودن آن و نیز ماشین‌آلات قدیمی، فرسوده و پر سن و سال است.

از این رو کارشناسان معتقدند برای دستیابی به محصولات با کیفیت‌تر باید از شیوه‌های سنتی فاصله گرفت و به دنبال نوسازی و به روز کردن ابزارآلات کشاورزی بود. همچنین  بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران استفاده از تراکتور و ماشین‌های کشاورزی خیلی دیرتر از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی شروع شد.

هر ساله بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود، در حالی که مقدار زیادی از این محصول در مراحل مختلف به صورت ضایعات از دسترس خارج می شود. بنابراین اولین قدم برنامه ریزی برای کاهش ضایعات گندم، برآورد مقدار ضایعات و شناسایی عوامل موثر بر آن است به اعتقاد کارشناسان، هزینه بالای ضایعات نه تنها بخش کشاورزی را رنج می دهد بلکه به دلیل سهم ۲۵ درصدی، این بخش در تولید ناخالص داخلی بر اقتصاد کشور و منابع ملی نیز مؤثر است.

افزایش بهره‌وری مهم‌ترین مسئله در کشاورزی است

کشاورز اهل شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: متاسفانه کشاورزان در بسیاری از زمینه ها مخصوصا زمان برداشت، اقداماتی که انجام می دهند با تجربه به دست آمده و هیچ وقت یک متخصص و یا کارشناس کشاورزی را در کنار خود نداشتند امروزه در هر روستای یک خانه بهداشت وجود دارد، شاید برای استان ما که یک منطقه کشاورزی است ایجاد خانه های های کشاورز در هر روستا یک امر ضروری باشد.

حسین پناهی با بیان اینکه با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل، اکثر کشاورزان از تراکتور و تریلی برای حمل محصولات استفاده می کنند که این سبب هدررفت محصول می شود، تاکید داشت: دنیا با توجه به مهم بودن امنیت غذایی به دنبال افزایش کارایی تولیدات است اما ما هنوز با همان روش های سنتی کشاورزی را انجام می دهیم.

آنچه مسلم است اینکه به رغم اینکه قیمت یک محصول کشاورزی و باغی در بازار گران نیست اما ارزان هم به دست نمی‌آید چرا که حجم وسیعی از یکی گران‌قیمت‌ترین ماده حیاتی یعنی آب و ساعت‌ها کار سنگین نیروی انسانی صرف آن می‌شود از این رو بحث افزایش بهره‌وری مهم‌ترین مسئله در کشاورزی است.

۶۰ درصد ناوگان و ماشین‌آلات کشاورزی کردستان فرسودە است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر از دهم تیر تا شهریورماه اقدام به برداشت گندم، در مزارع استان می‌کنند.

محمدصالح احمدی افزود:با اصلاحات ساختاری در بخش کشاورزی می‌توان تا سی درصد از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد.

وی افزود:عملکرد و برآورد اولیه تولید گندم در استان ۹۶۱ هزار و ۵۱۰ تن و پیش بینی میزان خرید آن هم ۸۲۹ هزار و ۲۲۰ تن است.

وی با بیان اینکه برای هر کمباین فرسوده ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۷ ساله اختصاص می‌یابد ادامه داد: احمدی افزود: دو هزار و پانصد دستگاه کمباین بومی، داخلی، خارجی، مهاجر و دروگر ، کار برداشت گندم از ۶۴۲ هزار هکتار از مزارع گندم، جو و دانه‌های روغنی را انجام می‌دهند.

احمدی همچنین در مورد تامین سوخت مورد نیاز کمباین‌ها هم گفت: برای هر کمباین داخلی در هفته هزا و ۵۰۰ لیتر و برای کمباین‌های خارجی و سنگین ۲ هزار لیتر و برای هر دستگاه دروگر روزانه ۱۵ لیتر نفت و گاز در نظر گرفته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد:بیشترین سطح زیرکشت گندم استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ هکتار، دیواندره ۹۶ هزار و ۸۵۰ هکتار، سقز ۹۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و دهگلان ۸۲ هزار هکتار است.

عزیزی رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد ناوگان و ماشین‌آلات کشاورزی کردستان فرسودە است که با نوسازی آن میتوان در برداشت و تولید گندم موثرتر گام برداشت.

آنچه مسلم است، نبود الگوی کشت مناسب، غیرمکانیزه بودن مراحل مختلف کشاورزی، عدم توجه به تشکل های صنایع تبدیلی و تکمیلی، استفاده از ماشین آلات فرسوده، عدم آموزش کشاورزان، باعث شده بخشی از دسترنج این قشر که به راحتی نیز به دست نیامده به راحتی از بین برود، لذا شایسته است که رفع این مشکل برای مسئولان بیشتر از ارائه یک گزارش عملکرد اهمیت داشته باشد.

سرکشی از مزارع توسط کارشناسان و نظارت در این حوزه می تواند بخشی از ضایعات کشاورزی را کمتر کند و تا زمانی که کارشناسان حضور میدانی در صحنه نداشته باشند تنها با اخذ یک معاینه فنی کمباین، نمی توان به این فکر کرد که همچیز مطابق استانداردها پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12584
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.