حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

اماکن فرهنگی و گردشگری در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی قرار گیرد

  • کد خبر : 20942
  • 12 آبان 1402 - 5:42
اماکن فرهنگی و گردشگری در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی قرار گیرد
سیدعزت‌الله ضرغامی شب گذشته پس از بازدید از اماکن‌تاریخی و فرهنگی شهرستان بیجار، با نخبگان حوزه‌های مختلف، فعالان اقتصادی، اجتماعی و صنعتی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه‌خبری تحلیلی کردتودی، در این دیدار که بیشتر به مسائل و مشکلاتی که پیش روی تولید، صنعت و بازاریابی وجود دارد، اختصاص یافت، راهکارهایی توسط مدعوین ارائه شد.

یکی از تولیدکنندگان حوزه فرش گفت: امروز بازارهای جهانی برای تجارت فرش بسته شده است، فرشی که در بیجار گروس و بصورت کاملا سنتی تولید می شود، اگر در بازار جهانی عرضه شود بیش از ۵ میلیارد ریال ارزش دارد، امّا متاسفانه باید داخل کشور به قیمت ۳۵۰ میلیون ریال به فروش برسد.

یکی از فعالان حوزه صنایع دستی هم در این جلسه گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدکنندگان صنایع دستی، توان‌مالی برای کرایه یک محل جهت تولید محصولات ندارند، امّا در مراکز میراث‌ فرهنگی و یا ادارات این حوزه، اتاق یا مکانی مستقل وجود دارد که بدون استفاده و متروکه باقی مانده است.

فعال حوزه صنعت و معدن هم در این جلسه گفت: شرکت‌های توسعه معادن باید بتواند از رانت‌های دولتی که در شهرستان بیجار پروژه‌های احداث دارند، از ظرفیت‌های شرکت‌های بومی استفاده و اعتمادسازی شود.

از فعالان دیگر حوزه صنعت هم عنوان شد: اگر در شهرستان بیجار، یک بیجاری بخواهد کارخانه‌ای تولیدی احداث کند، بیشترین و سخت‌ترین شرایط اداری، روال‌قانونی و بروکراسی‌های سفت و سخت اعمال می‌شود تا این کارآفرین به شهرهای همجوار داخل استان منتقل شود.

یکی دیگر از فعالان اجتماعی هم گفت: بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی باتوجه به اینکه شرایط شهرستان در سرانه کشوری بسیار ناچیز است و عملا برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به ایام خاص سال و برخی از موفوقات آن موضوع محدود شده است.

یکی دیگر از فعالان تولیدی در شهرک صنعتی بیجار هم گفت: برخی‌از سوله‌های تولیدی در این شهرک صنعتی در دست افرادی است که تاکنون هیچ تولیدی نداشته‌اند و افراد توانمند و تولیدکننده بدون مکان خاصی خاموش مانده است.

یکی دیگر از فعالان اجتماعی هم اظهارکرد: قنوات شهرستان بیجار در گذشته‌تامین آب شرب مردم را برعهده داشت و امروز در دل‌خاک خفته‌است.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های میراث‌فرهنگی وجود داشته باشد، می‌توانیم ضمن کاهش تنش‌آبی در منطقه، توریست‌پذیری قابل توجهی در این زمینه‌داشته باشد.

 

کلیه اماکن فرهنگی و گردشگری در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی قرار گیرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ماموریت داد و گفت: کلیه‌اماکن فرهنگی و گردشگری که تحت مدیریتی میراث‌فرهنگی وجود دارد، با برنامه ریزی، مدیریت جدی و توجه به عدم آسیب یا تداخل در روند کار مجموعه، در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی قرار گیرد.

سید عزت‌الله ضرغامی افزود: مباحث ویژه و قابل توجهی در این جلسه طرح شد که توسط فرماندار، مدیران میراث فرهنگی استان پیگیری و امیدواریم به نتیجه برسد.

ریشه مشکلات در شهرستان، اعتبارت است

فرماندار شهرستان بیجار هم در این جلسه گفت: ریشه مشکلات در شهرستان، اعتبارت است، بیجار با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت، ۶.۶درصد جمعیت استان با ۲۱درصد از مساحت کردستان را به خود اختصاص داده اما در اختصاص بودجه سالانه، سهم جمعیتی ۹۰درصد و سهم وسعت ۱۰درصد لحاظ می‌شود که همخوانی ندارد.

محمدحسین‌محبیان افزود : در حوزه راه روستایی سالیانه حدود ۶ کیلومتر توان تعریف پروژه آسفالت وجود دارد.

فرماندار بیجار ادامه داد: در حوزه آب شرب مشکلات فراوانی وجود دارد و در تعداد زیادی از روستاهای شهرستان، آبرسانی سیار درحال انجام است که از وزیر محترم درخواست داریم به طور ویژه پیگیری کنند.

وی افزود: مربیان نهضت سواد آموزی که مربوط به بعد از سال ۹۵ هستند، کاملا بلاتکلیف مانده و با توجه به نیاز شهرستان به جذب معلم، این موضوع به طور جدی مطالبه این قشر تلاشگر است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20942
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.