حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
مدیرکل دامپزشکی کردستان:

واکسیناسیون رایگان دام در کردستان آغاز شد

  • کد خبر : 10193
  • 17 اردیبهشت 1402 - 10:42
واکسیناسیون رایگان دام در کردستان آغاز شد
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مایه‌کوبی جمعیت دامی استان علیه بیماری‌های بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری آغاز شد و تا سه ماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، مجتبی ورمقانی اظهار کرد: در مدت سه ماه دام موجود (دام سبک) و سگ‌های صاحب‌دار در تمام روستاهای بالای ۱۰ راس دام در سراسر استان علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بروسلوز بره و بزغاله و هاری واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح تا نیمه مرداد ادامه خواهد داشت، یادآور شد: واکسن وسایر ملزومات این طرح‌ توسط اداره کل دامپزشکی تامین شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه این سه طرح کاملا رایگان بوده و از دامدار هیج وجهی دریافت نخواهد شد. افزود: در اجرای این طرح‌ تیم‌های شبکه دامپزشکی شهرستان‌های استان و بخش غیردولتی با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد مشارکت دارند و تیم‌های ویژه ستادی نظارت میدانی بر این طرح‌ها را بصورت کاملا سرزده انجام خواهند داد.

ورمقانی ادامه داد: در واکسیناسیون بروسلوز اولویت با کانون تب مالت انسانی در پنج سال اخیر از نظر شیوع و در واکسیناسیون طاعون، نواحی اولویت‌دار مناطقی خواهد بود که سازمان محیط زیست آن نواحی را منطقه حفاظت شده تعریف کرده و همچنین در واکسیناسیون هاری تمام سگ‌های صاحب‌دار مناطق روستایی واکسینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات اداره کل دامپزشکی کردستان، بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بروسلوز و هاری تحت کنترل کامل قرار دارد از دامداران و روستاییان خواست که با تیمهای اعزامی اداره کل دامپزشکی نهایت همکاری را به منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون داشته باشند.

واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10193
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.