حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
رئیس منابع آب شهرستان دهگلان:

هزار و ۷۰۰ حلقه چاه آب مجاز در دهگلان وجود دارد

  • کد خبر : 32939
  • 27 فروردین 1403 - 11:16
هزار و ۷۰۰ حلقه چاه آب مجاز در دهگلان وجود دارد
رئیس منابع آب شهرستان دهگلان گفت: بیش از یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مجاز در شهرستان وجود دارد که در پروانه بهره‌برداری منابع آب حدود ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» منطقه لیلاخ از ابتدا با کار و کشاورزی و مضاف بر آن با آب مأنوس بوده است و همواره آب در این منطقه فراوان بوده و آبادانی را به همراه خود به این دشت سرسبز آورده است، چند صباحی است که در گوشه‌هایی از دشت‌های شهرستان دهگلان، مثلثی از سدهای موجود (سد سورهال، سد سنگ سیاه و سد مخزنی قوچم)  احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

جمال قادری رئیس منابع آب شهرستان دهگلان اظهار داشت: اداره منابع آب دهگلان، مسئول حفظ، حراست، نگهداری و مدیریت منابع آب در شهرستان را بر عهده دارد، در دهگلان منابع آب متعدد شامل چاه، کانی، قنات، رودخانه و همچنین سه سد آبی در شهرستان دهگلان وجود دارد.

قادری اضافه کرد: بیش از ۱ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مجاز در شهرستان وجود دارد که در پروانه بهره‌برداری منابع آب حدود ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت را شامل می‌شود.

رئیس منابع آب دهگلان یادآور شد: متأسفانه هر ساله به دلیل بهره‌برداری‌های اشتباه و باتوجه‌به نوع کشت نادرست در شهرستان، شاهد کاهش سطح میانی آب‌های زیرزمینی هستیم، از بهره‌برداران آب، تقاضامندیم مراقب و حافظ آب این منبع مهم و گران‌بها باشند، زیرا این آب متعلق به همه و البته به آیندگان نیز هست.

وی در ادامه گفت: مساحت دشت‌های دهگلان ۷۸۰ کیلومترمربع بوده است که باتوجه‌به برداشت‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه، دشت‌های دهگلان را در حال تهدید و نابودی قرار داده است.

قادری بیان داشت: سد سورهال یکی از سدهایی است که مدتی پیش به بهره‌برداری رسید، این سد با مخزن ۱۱ میلیون مترمکعب، مقرر شد که در اراضی پایین‌دست و در بخش جنوبی آن به‌صورت آب شرب مورد بهره‌برداری و تحت شرب قرار گیرد که جهاد کشاورزی شهرستان حدود ۸۰۰ هکتار از این اراضی را سطح زیر کشت خود قرار داده و به مدت دو سال با واگذاری آن به کشاورزان به‌صورت رسمی مشغول بهره‌برداری از آن است.

وی عنوان کرد: سد سنگ سیاه، سدی است که در حوزه استحفاظی شهرستان دهگلان قرار دارد؛ اما توسط منابع آب شهرستان قروه مدیریت می‌شود، این سد با ظرفیت مخزن ۳۳ میلیون مترمکعب آب در این شهرستان قرار داشته، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

مسئول منابع آب دهگلان همچنین افزود: سد قوچم، دیگر سدی است که در دهگلان قرار دارد و حوزه فعالیت آن در انتقال آب از دهگلان به قروه و دزج است، علاوه‌برآن سد قوچم یک سد مخزنی بشمار می‌آید که با آب سد آزاد به جهت تأمین آب شرب و بهداشتی و همچنین کارهای صنعتی و اشتغال‌زایی برای ۱۰ هزار نفر از شهرستان به سد قوچم انتقال می‌یابد، مخزن آب سد قوچم در موارد آب شرب، آب کشاورزی، بهداشتی و مصارف صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات مهمی در حوزه منابع آب انجام گرفت، یکی از این اقدامات، پروژه آب سد قوچم است که در صورت بهره‌برداری آن تا چند سال آینده مشکل آب شرب شهرستان‌های دهگلان، قروه و دزج مرتفع خواهد شد، پروژه آب سد قوچم در چند ماه آینده در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

قادری در ادامه افزود: سد قوچم به دلیل وسعت کم آن مقدار آب موجودی‌اش کم است، حجم تخصیص آبی که برای سد قوچم در نظر گرفته شده است بالغ بر ۳۳ میلیون مترمکعب است که در راستای تأمین آب شرب منطقه به این سد افزوده خواهد شد.

وی تأکید داشت: آب یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و به فرد یا گروه خاصی اختصاص نمی‌یابد، منابع آب از دیرباز در اختیار اجداد ما و اکنون ما نهاده شده و ما نیز وارثان این منبع گران‌بها، موظف به انتقال آن به نسل‌های بعدی هستیم.

وی گفت: متأسفانه آنچه که شهرستان را تهدید می‌کند، بهره‌برداری‌های نادرست و اشتباه است که بهره‌ای اقتصادی نیز نخواهد داشت، از چاه داران و حفاران می‌خواهیم که بهره‌برداری صحیح را انجام دهند، در بعضی از موارد شاهد حفاری‌های غیرمجاز بوده‌ایم که با کمک نیروهای انتظامی و دادستانی از این اقدام غیرقانونی به‌شدت برخورد کرده و جلوگیری کرده‌ایم، در سال گذشته توانستیم بسیاری از چاه‌های غیرمجاز را شناسایی و از ادامه فعالیت آن جلوگیری کنیم، در واقع خط‌قرمز منابع آب، استفاده نابجا و نادرست از آب و حفر چاه‌های عمیق غیرمجاز است و با متخلفان به‌صورت قانونی برخورد شده و در صورت تکرار این عمل، جهت معرفی به دادسرا و برخورد شدید قضایی فرستاده خواهند شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=32939
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.