حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

نوروز کردستان، سنت‌هایی آمیخته با رنگ و شادی

  • کد خبر : 30577
  • 29 اسفند 1402 - 6:50
نوروز کردستان، سنت‌هایی آمیخته با رنگ و شادی
جشن نوروز هر ساله در منطقه کردستان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود که در آن رنگ، زیبایی و شادی به مانند رنگین‌کمان موج می‌زند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، عید نوروز و مراسمات مخصوص به آن از عمومی‌ترین و مهمترین جشن‌ها در کردستان است که توسط مردمان  این دیار برپا می‌شود.

قوم کرد به‌عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی، جشن نوروز را با شکوه خاصی برگزار می‌کند و در بزرگداشت این جشن باستانی آیین‌ها و آداب و رسوم ویژه‌ای را برپا می‌دارند که نشانگر سابقه تاریخی و فرهنگی این قوم است.

جشن نوروز در برخی از روستاهای کردستان  از اوایل اسفندماه برگزار می‌شود و رفته رفته تا پایان این ماه روستاهای دیگری نیز به ویژه در منطقه هورامان این جشن را برپا می‌کنند، اما جشن اصلی نوروز همان غروب روز پایانی اسفندماه است که در همه مناطق کردستان برگزار می‌شود.

برافروختن آتش و هه‌لپرکی کُردی (نوعی رقص محلی) از آداب اصلی گرامیداشت جشن نوروز در منطقه کردستان محسوب می‌شود و مردم این منطقه با پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ در این جشن حضور می‌یابند.

زنان کردستانی بر این باورند که چند روز مانده به نوروز با خانه تکانی  خانه‌های  خود را از تمام پلیدی و زشتی‌ها بزدایند و سپس جارو را در کوزه‌ای قدیمی آتش زده و خاکستر ناشی از سوزاندن پلیدی‌ها را با همان کوزه در بیرون از خانه بر زمین می‌کوبیدند. وبا رویاندن سبزه در ظرفی کوچک در خانه به پیشواز نوروز می روند.

نوروزخوانی

نوروز خوانی از دیگر مراسم نوروزی در کردستان به‌شمار می‌رود که امروزه جز در بعضی مناطق روستایی به فراموشی سپرده شده است. رسم بر این بود که همسایه‌ها و افراد خانواده در ایام عید، شب را در خانه یکی از اهالی محل می‌گذراندند. در این شب نقال، نوروزنامه را مانند خواندن شاهنامه نقالی می‌کرد.

خوانچه” هدیه نوروزی تازه عروسان در کردستان

رسم دیگری نیز که در منطقه کردستان وجود داشته است بردن عیدانه برای نوعروس‌ها و دختران نامزد کرده از سوی خانواده داماد با عنوان (خوانچه) بوده که شامل کله قند، لباس، عطر، آینه، آجیل، میوه، شیرینی و حتی غذا بوده است.

مردم کردستان یک روز مانده به تحویل سال و یا آخرین شب جمعه سال به سر مزار مردگان خود می‌رفتند و فاتحه‌ای نثار روح درگذشتگان می‌کردند.

علاوه بر این زنان این منطقه در روز آخر سال، تخم مرغ می‌پختند و سپس با پوست پیاز یا رنگ‌های رنگرزی آنها را تزیین می‌کردند، این تخم مرغ‌ها، آجیل، خشکبار، شکلات و شیرینی را در ظرفی به عنوان عیدانه برای همسایه خود می‌بردند.

همچنین مرسوم بوده که برای خانواده‌های عزادار لباس نو می‌بردند تا عزایشان را بشکنند، یا به احترام خانواده‌هایی که عزادار بودند و اولین جشن مرده(نوجشن) آنها محسوب می‌شد همسایه آنها آتش نوروز را برپا نمی‌کردند.

رشته پلو” نهار روز عید در کردستان

برپا کردن سفره هفت سین در گذشته‌های دور در منطقه کردستان مرسوم نبوده و نهار روز عید هم در بیشتر مناطق استان معمولاَ رشته پلو بوده است.

در روز جشن نوروز خانواده‌ها به دور یکدیگر جمع شده و با تبریک عید نوروز و سال جدید به خدمت بزرگ تر ها برای تبریک سال نو می‌روند.

بعد از این دید و بازدیدها مراسم دیگری تا روز طبیعت (۱۳ بدر) در کردستان وجود نداشته است که مردم در آن روز به باغ‌های خود و یا اطراف شهر می‌رفتند تا با گذراندن یک روز در دل طبیعت بهار خوبی را پشت سر بگذارند.

برخی از این آداب و رسوم و آیین‌ها هنوز در منطقه کردستان پابرجاست و برخی دیگر کمرنگ و یا به طور کلی منسوخ شده است، اما برپا داشتن جشن نوروز همچنان با برافروختن آتش و شادی و شادمانی هه‌لپرکی کردی در این دیار برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30577
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.