حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

نوروز را با چهارشنبه سوزی به کام خود و دیگران تلخ نکنیم

  • کد خبر : 7550
  • 21 اسفند 1401 - 8:11
نوروز را با چهارشنبه سوزی به کام خود و دیگران تلخ نکنیم
آیین چهارشنبه آخرسال میراث مهربانی های گذشتگان و پیام‌آور شادی برای این سرزمین است ولی این سال ها در سایه یک لحظه غفلت، این شادی به کابوسی ابدی برای بسیاری از خانواده ها تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری کُردتودی، چهارشنبه سوری میراثی ماندگار در کشور ایران است این رسم قدمتی به بلندای تاریخ ایران  دارد و گذشت زمان هرگز نتوانسته از قدمت آن بکاهد چرا که این رسم دیرین همچنان محبوب مردم این دیار است و همه‌ساله برای ‌رسیدنش ثانیه شماری می شود.

اما متاسفانه چندین سال است که این رسم دیرین توسط برخی از افراد در جامعه تحریف و از مسیر اصلی خود خارج شده است و بیشتر به جای اینکه مایه شور و شادی هموطنان شود به کابوسی فراموش نشدی برای برخی از خانواده ها تبدیل شده است تا جایی که این رسم دیرین یادآور روز های فراموش نشدنی برای بسیاری از خانواده های ایرانی شده است چرا که عده ای آیین های این روز را قربانی ندانم کاری و حتی زیاده خواهی خود کرده و ‌برای دستیابی به سود کلان با جایگزین کردن مواد منفجره به جای آتش هیزم، جان جوانان و نوجوانان و ‌حتی فراتر از آن زنان و ‌مردان را نشانه می گیرندطوری که هر ساله آمارهایی مبنی بر فوت و یا نقص عضو ناشی از انفجار مواد محترقه از اخبار به سمع و نظر مردم می‌رسد.

ایجاد رعب و وحشت، مردم‌آزاری، خسارت به اموال عمومی و … از جمله چالش‌هایی هستند که در مراسم شب چهارشنبه سوری توسط برخی از افراد انجام می گیرد و همین امر باعث شده تا چهارشنبه آخر سال به کابوسی برای بسیاری از مردم تبدیل شود.

کارشناسان آسیب های اجتماعی بر این باورند که آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال تنها فرد آسیب دیده را دربر نمی گیرد بلکه تمام اعضای خانواده درگیر عواقب ناشی از این حوادث می شوند، از سوی دیگر غم و اندوه ناشی از آن، در درون همه افراد خانواده و فرد مصدوم، باقی مانده و در تصمیم گیریهای فرد و روند زندگی تاثیر می گذارد که این مساله مقدمه مشکلات بعدی را در تعامل بین فردی با دیگران به ارمغان می آورد. این غم و اندوه که مدام افراد آسیب دیده و خانواده آن ها را اذیت می کند، یک جایی سر باز می کند و فرد و حتی اعضای خانواده فرد مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را گرفتار افسردگی و ناملایمات روانی می کند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به فرزندان خود عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال  است، چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است و طبق تجربه های سال های گذشته  افراد زیادی دچار سوختگی شده‌اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت و استفاده از مواد محترقه خطرناک از دست داده اند.

با همه اطلاع رسانی ها و آگاهی های عمومی باز هم هر سال شاهد حوادث ناگوار زیادی در مراسم چهارشنبه سوری هستیم به طوریکه این حوادث به کشته شدن تا مجروح شدن زیاد نوجوانان و جوانان و ایست قلبی سالمندان می رسد.

خانواده ها بازهم باید در این چهار شنبه آخر سال بیش از گذشته آگاه باشند و مراقبت از فرزندان خود را به عنوان یک مسئولیت مهم در نظر بگیرند و به فرزندان خود آموزش دهند تا نه ‌تنها مشکلی برای آنان پیش نیاید بلکه بتوانند از این سنت دیرینه نهایت استفاده را ببرند.

هر چند تعدادی از افراد در جامعه بر این باورند که این هشدارها دیگر تکراری شده اما تکرار برخی موارد نیازمند هر روز و هر سال است که از اتفاقات خطرناک در این شب جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7550
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.