حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

نوای محرم از دور و نزدیک شهر به گوش می رسد

  • کد خبر : 13878
  • 28 تیر 1402 - 7:49
نوای محرم از دور و نزدیک شهر به گوش می رسد
حال و هوای محرم از یکی دو روز گذشته آرام آرام همه جای شهر را فرا گرفته است و بعضی از مغازه دارها و مردم در جلو خانه هایشان با عرضه ی پرچم های سیاه رنگ و لباس های مشکی  مخصوص عزاداری به استقبال این ماه رفته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، حال و هوای محرم از یکی دو روز گذشته آرام آرام همه جای شهر را فرا گرفته است و بعضی از مغازه دارها و مردم در جلو خانه هایشان با عرضه ی پرچم های سیاه رنگ و لباس های مشکی  مخصوص عزاداری به استقبال این ماه رفته اند، ماهی که با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه رسیده است و دوباره عطر خوش حسینی به مشام می رسد و نوای یا حسین گوش جان را نوازش می دهد.

امام حسین ( ع ) به همراه ۷۲ تن از یاران صدیقش حماسه ای خلق کرد که حتی با یادآوری آن می توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حرکت ها و مبارزات ظلم ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از امام (ع) و یارانش الگویی یافت.

شکی نیست که اهل بیت پیامبر (ص) به خصوص امام حسین (ع) از جایگاه رفیعی در بین همه مردم دنیا به ویژه اهل سنت برخوردارند. به گواهی اندیشمندان و بزرگان اهل سنّت، عزاداری برای سیدالشهدا سابقه ای به درازای تاریخ اسلام دارد و حتی به حیات پیامبر (ص) و سیره آن بزرگوار بر می گردد.

منابع تاریخی اهل سنت به وضوح این نکته را بیان کرده اند که پیامبر (ص) نخستین فردی بود که از شهادت نوه اش حسین بن علی (ع) خبرداد و برای مظلومیت وی اشک ریخت.

ادای نزورات از مراسمات خاص مردم کردستان در ماه محرم

مردم استان کردستان به شیوه‌های سنتی در قالب دسته‌های عزاداری عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) و شهدای کربلای معلی ابراز می‌دارند که یکی از این شیوه‌ها آیین سنتی طشت‌گذاری خاص منطقه سریش‌آباد در استان کردستان بوده همه ساله در آخرین شب‌های ماه ذیحجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیئت‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسین‌گویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند و گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند.

در سریش آباد در چند روز مانده به محرم ، بیرق‌های سیاه به اهتزاز در می‌آید، دوستداران اهل بیت (ع) از امام شهیدان اذن می‌گیرند تا برایش مجلس عزا برپا کنند و هر کسی به کلامی ، از محرم و کاروان کربلا می‌گوید، اینجا فرسنگ‌ها دور از کربلا، چشمان کربلاییان راهی بین‌الحرمین می‌شود و گاه نوای یاحسین سر می‌دهند و گاه یا ابوالفضل.

انتخاب شعار زیبای «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» برای ایام محرم

رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان از میزبانی ۷۰۰ هیئت مذهبی در سطح شهر و روستا‌های کردستان از عزاداران حسینی خبر داد.

مظفر آئینی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان گفت: شورای هیئات مذهبی برای تمام هیئت‌های مذهبی زیرمجموعه خود مجوز فعالیت در ایام ماه محرم‌الحرام را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی استان کردستان هر ساله میزبان عزاداران حسینی بوده است، افزود: با توجه به اینکه ابا عبدالله الحسین منشأ خیر و برکت و آزادی و آزادگی در طول تاریخ بشریت بوده‌اند. لذا شعار زیبای «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» برای ایام محرم سال جاری انتخاب شده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان از میزبانی ۷۰۰ هیئت مذهبی در سطح شهر و روستاهای کردستان از عزاداران حسینی خبر داد و بیان کرد: هیئات مذهبی در ایام ماه محرم و صفر با حضور عزاداران حسینی مراسم برگزار خواهند کرد.

وی ادامه داد: هیئات مذهبی با نصب‌العین قرار دادن دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیئات مذهبی باید در وسط میدان باشند»، جهاد تبیین را در دستور کار خود قرار دهند.

آئینی در ادامه گفت: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) هیئت‌های مذهبی و مساجد در حال آماده‌سازی برای برپایی مجالس عزاداری و میزبانی از عزاداران امام حسین(ع) و یاران شهیدش هستند.

وی افزود: با شبکه بهداشت، فرماندهی انتظامی، حوزه‌های علمیه، ادارات تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان و فعالان فرهنگی هماهنگی و مساعدت‌های لازم صورت گرفته تا مراسمات محرم و صفر بدون هیچ مشکلی در استان برگزار شود

رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان با اشاره به اینکه دشمنان امروز سعی دارند تا مراسمات دینی و مذهبی ما را کم‌رنگ کنند، یادآور شد: تمام کشور به عنوان وظیفه دینی خود همراه، همزمان و همگام با هم بدون هیچ هراسی به عزاداری محرم می‌پردازند که امیدواریم مورد قبول خدا و رسولش قرار گیرد.

همه مسلمانان امام حسین (ع) را دوست دارند

یکی از مداحان اهل سنت در مورد جایگاه حب اهل بیت (ع) در مبانی فکری اهل سنت در گفتگو با مهر اظهار داشت: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان های اعتقادی و عملی اهل سنت است و علی القاعده تبعیت، اوج محبت است و شما اگر بگویید من عاشق امام حسین (ع) هستم، یعنی تابع او هستم و عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است.

سید بهاء الدین حسینی اظهارداشت: ما باید در اشتراکات گرد هم آئیم چون همه ما امام حسین (ع) را دوست داریم اما شیوه های ابراز محبتمان فرق می کند و ما نباید به جزئیات و شیوه های دوست داشتن توجه داشته باشیم، بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قرآن هم آمده است که می فرماید: «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» نزاع نکنید و گرنه فشل می شوید و بی عطر و بو خواهید شد.

بدون تردید امام حسین (ع) سرور جوانان اهل بهشت است و با توجه به آیات و روایاتی که نقل شده کافی است که هر انسانی در برابر واقعه عاشورا اندوهگین و ماتم زده باشد و بدون شک بی اعتنایی به آن دلیل بر بی مبالاتی به دستور خدا و پیامبر خدا (ص) است چرا که ممکن نیست کسی امام حسین (ع) را به عنوان اهل بیت پیامبر (ص) دوست داشته باشد، ولی واقعه کربلا و عاشورا او را غمگین و ماتم زده نکند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13878
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.